2022-07-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ja, jag sitter faktiskt på facit. Det finns universella sanningar som är objektiva och gäller för alla. En av de sanningarna är att man är korkad om man flyttar till Stockholm för att jobba för en medellön och bo i en garderob.

Min universella sanning är att man är korkad om man flyttar till en håla full av epa-traktorer och Ullared-människor tatuerade från topp till tå bara för att få yta.
Citera
2022-07-21, 12:45
Bannlyst
Utbudet på lägenheter i Stockholm på utpris 2,5 miljoner är nästan icke-existerande med tanke på att det är huvudstaden med sitt gytter. Allt jag ser är smått på 20-25 kvadrat.

Vem vill köpa det där? Är det inte så att på dessa räntenivåer är det som erbjuds unga människor eller medelålders singlar ren skit? Alldeles för mycket pengar för ingenting att leva på. Man vill ut och sova på en parkbänk i närheten precis efter middagen. Så ingen borde vilja köpa och knappt någon vill sälja. Vems "marknad" är det då? Och vad bör hända härnäst?
Senast redigerad av Ryskafursten 2022-07-21 kl. 12:48.
Citera
2022-07-21, 13:15
Medlem
https://www.di.se/nyheter/experterna-da-ar-boprisraset-over/

Ganska ärlig även om han själv nämner extremt höga prisnivåer och ett fall på 10-15 %. Det motsäger sig själv. Undrar om han inte försa sig där? Aldrig hört någon från mäklarsidan nämna extremt höga priser.
Citera
2022-07-21, 13:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja, jag sitter faktiskt på facit. Det finns universella sanningar som är objektiva och gäller för alla. En av de sanningarna är att man är korkad om man flyttar till Stockholm för att jobba för en medellön och bo i en garderob.
Där lär du dock åka på oöverstigliga hinder att visa just "objektiva" och "gäller för alla".

Låter mer som du ägnar dig åt känslobaserade föreställningar.

Jag har tidigare pekat på hyrorna i NY och där finns det gott om folk som vill bo och arbeta där trots liten bostad och extremhög hyra.
Avfärdar man dom som idioter handlar det mer om att man inte förstår att det är skillnad på de egna preferenserna och andras.
Citera
2022-07-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Min universella sanning är att man är korkad om man flyttar till en håla full av epa-traktorer och Ullared-människor tatuerade från topp till tå bara för att få yta.

Här blir jag lite nyfiken, varför är man korkad? (genuin fråga)
Citera
2022-07-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jesses, märker du inte själv vilken obefintlig läsförståelse du har.
Jag konstaterar vad mätdata säger och pekar på konsekvenser av de.

Det lyckas du yra till om att det är privata preferenser.
Jag yttrade inte en stavelse om det.
När du är så här borta kan du inte ta beslut i livet.

En del har hävdat det men när jag synar är det tomt.

Och där fick du 100% fel också.
Fast växelkurs och fackföreningar som roffade ohämmat så att företagen inte överlevde utan devalveringar. Det blir gynnsamt i din upp och nedvända värld.

Det du beskriver där är snarare social expenditure. Det som vänsterpartierna värnar.
Skulle man minska ned det och skatterna, får man den effekt som du beskriver. Parasiterna (fettot) blir hysterisk över att behöva arbeta och göra rätt för sig. Och inte kunna parasitera längre.

Eh, vet inte riktigt vad det var du "svarade" på där. Så vi tar väl min frågeställning igen då: Vad är alternativet till att höja räntan? Skita i inflationen och låta den "härja fritt"? Varför älskar du inflation så mycket?
Citera
2022-07-21, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

För att det är det enda alternativet till att bo i en skokartong från 1910-talet i gamla stan.
Citera
2022-07-21, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Där lär du dock åka på oöverstigliga hinder att visa just "objektiva" och "gäller för alla".

Låter mer som du ägnar dig åt känslobaserade föreställningar.

Jag har tidigare pekat på hyrorna i NY och där finns det gott om folk som vill bo och arbeta där trots liten bostad och extremhög hyra.
Avfärdar man dom som idioter handlar det mer om att man inte förstår att det är skillnad på de egna preferenserna och andras.

Det är ju detta folk, uppenbarligen, har mycket svårt att begripa när det kommer till boende: i Stockholm betalar (många) för att ha nära till saker som i öht inte finns utanför storstäderna: kulturutbud, forskning, teknik, expertis inom specifika områden.

Det hjälper liksom inte att ha en lyxvilla vid riksgränsen med helikopterplatta på taket för att kunna få ovanstående på daglig basis. Det är EN av flera anledningar till att vissa väljer 30 kvm i innerstaden istället för lyxvilla långt utanför storstäderna.

Att sedan prisbilden i Stockholm är extrem hänger sedan, såklart, samman med faktorer som: låga räntor, stor socioekonoimisk skillnad mellan områden, skillnader i skolor etc, etc ... Om det är en bubbla som kommer att spricka? Jag tror det. Men det innebär inte att alla är idioter som vill betala höga priser för att bo i Stockholm. Det som varit idiotiskt är att köpa dyrare och med högre lån än vad som är rimligt kontra risken för sänkta priser. Det gäller dock lika mycket i mellanstora svenska städer där Undersköterskan och industriarbetaren köpt villa för låååångt över vad deras inkomst klarar vid höjda räntor (eller om industrijobbet försvinner till låglöneland).
Citera
2022-07-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Det är ju detta folk, uppenbarligen, har mycket svårt att begripa när det kommer till boende: i Stockholm betalar (många) för att ha nära till saker som i öht inte finns utanför storstäderna: kulturutbud, forskning, teknik, expertis inom specifika områden.

Det hjälper liksom inte att ha en lyxvilla vid riksgränsen med helikopterplatta på taket för att kunna få ovanstående på daglig basis. Det är EN av flera anledningar till att vissa väljer 30 kvm i innerstaden istället för lyxvilla långt utanför storstäderna.

Att sedan prisbilden i Stockholm är extrem hänger sedan, såklart, samman med faktorer som: låga räntor, stor socioekonoimisk skillnad mellan områden, skillnader i skolor etc, etc ... Om det är en bubbla som kommer att spricka? Jag tror det. Men det innebär inte att alla är idioter som vill betala höga priser för att bo i Stockholm. Det som varit idiotiskt är att köpa dyrare och med högre lån än vad som är rimligt kontra risken för sänkta priser. Det gäller dock lika mycket i mellanstora svenska städer där Undersköterskan och industriarbetaren köpt villa för låååångt över vad deras inkomst klarar vid höjda räntor (eller om industrijobbet försvinner till låglöneland).

Det är faktiskt rätt skoj o läsa när ni försöker rättfärdiga att vuxna människor självmant väljer (och skuldsätter sig för livet) för att få bo i 30 kvadratmeter. Jag dubbelkollade, och min klädkammare är 18 kvadratmeter, alltså över hälften så stort som hela bohaget. Och det tar 10-15 minuter med bilen för mig till Göteborgs centrum. Men OK, i Stockholm har de "forskning" och "expertis" () som man måste åt, och då är det bara o acceptera att det är en garderob man får bo i. Som vuxen människa.

Ovärdigt.
Citera
2022-07-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

Jag ifrågasätter absolut inte det fetade som en attraktivitetsfaktor. Men en kan inte låta bli att undra hur ofta en vanlig "Svensson" går på teater eller klassisk konsert, eller mässor där det senaste inom automation eller medicinteknik visas upp? Det måste ju vara ett hejdlöst rännande på dylika aktiviteter, för att "krypavstånd" till dessa ska kunna räknas hem, jämfört med vad det skulle kosta att ta pendeln in till city.
Citera
2022-07-21, 14:06
Medlem
Citat:

Det är faktiskt rätt skoj o läsa när ni försöker rättfärdiga att vuxna människor självmant väljer (och skuldsätter sig för livet) för att få bo i 30 kvadratmeter. Jag dubbelkollade, och min klädkammare är 18 kvadratmeter, alltså över hälften så stort som hela bohaget. Och det tar 10-15 minuter med bilen för mig till Göteborgs centrum. Men OK, i Stockholm har de "forskning" och "expertis" () som man måste åt, och då är det bara o acceptera att det är en garderob man får bo i. Som vuxen människa.

Ovärdigt.

Ganska tydligt att din läsförståelse inte är top notch. Om du läser igen så kanske du märker att jag, tvärt om, inte är positivt inställd till att skuldsätta sig för boende oavsett om det är i Stockholm eller annorstädes.

Däremot avslöjar du, med ditt inlägg, att du behöver sätta dig i en bil för att ens ha snabb access till en stad med mindre än 600 000 invånare. Inte direkt något att skryta med ...
Citera
2022-07-21, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jag ifrågasätter absolut inte det fetade som en attraktivitetsfaktor. Men en kan inte låta bli att undra hur ofta en vanlig "Svensson" går på teater eller klassisk konsert, eller mässor där det senaste inom automation eller medicinteknik visas upp? Det måste ju vara ett hejdlöst rännande på dylika aktiviteter, för att "krypavstånd" till dessa ska kunna räknas hem, jämfört med vad det skulle kosta att ta pendeln in till city.

Nej, det är ju precis det: det är inte direkt Svensson standard 1a som bosätter sig i Vasastan, Östermalm, Norrmalm heller. Inte ens i de små lägenheterna. Många är just ingenjörer, ekonomer, forskare, programmerare som tidigt i karriären föredrar att ha gångavstånd till jobbet och de ovan nämnda aktiviteterna.

Om man gillar att gå hem efter jobbet, ta en öl och kolla på dagens fotbollsmatch är det, förstås, en idiotisk grej att köpa en liten skokartong där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in