2022-07-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Här är kalkylen på SBAB idag för en 37 bruttolön och 1000 kr månadsavgift.

Du kan maximalt köpa för:
3 041 998 kr
Kontantinsats
19,72 %
600 000 kr
Maximalt Bolån
80,28 %
2 441 998 kr
Amortering fr. 6 105 kr / mån
Ränta 2,52 % (3 mån)*
Räntekostnad 3 590 kr / mån

Hört att danske bank lånar ut något mer.
Snubben jag känner har maxat lånen för han inte hade råd med något större eller på finare adress än Sveavägen, inget påhitt, varför skulle man ljuga om det?

Idag kostar en motsvarande lägenhet 2.5 milj ser det ut som
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-ostermalm-stockholms-kommun-valhallavagen-47,-3-tr-8204127451155254117,

eller så får man en 27 m2 i Gamla stan för 3.1
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-gamla-stan-stockholms-kommun-lilla-nygatan-11-2889071802879343601

eller 26 m2 på Pontonjärsgatan fär 2.8, som är bra mycket attraktivare än Sveavägen.
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-1rum-kungsholmen-stockholms-kommun-pontonjargatan-20-5256605609676889468

Medelinkomstagaren med 37 brutto kan nu köpa 27-30 m2 i innerstan på bra adresser, i höstas 21 m2 på oattraktiva Svea/birger jarls/Valhallavägen.
Flanders börjar få in nytt klientel som köper in sig som nya grannar i hans kåk nu, Hantverkar Benny med 36 brutto, 36 kg övervikt och Sluggo, hårdrockare,stortippare, gillar gula Blend. Har han möjligtvis en emergency hotline/direktlina till rödtotten i Centern för ett skyndsamt införande av 50% ränteavdrag samt slopade amorteringskrav så priserna går upp igen?

Mina vänner, det går åt rätt håll. Snart är det er tur!

Vad är detta för bostäder? Finns det verkligen någon över 25 som har lite värdighet som bosätter sig i en bostad under 50 kvadratmeter?
Citera
2022-07-21, 10:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Vem har sagt något om centrala Stockholm? Som uppväxt på Norrmalm så ha jag som mål att aldrig behöva bo i stan igen, däremot skulle det vara otroligt trevligt om hus långt ute på landsbygden faktiskt sjönk till ett realistiskt värde.
På landsbygden kan du hitta hus en bra bit under produktionskostnad.
Här t ex https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-paryd-kalmar-kommun-ossians-vag-4-18807235
Du köper det under ett rimligt värde för att knappt någon vill bo där.
Du har alla möjligheter att bo billigt.

Citat:
Ett begagnat hus i typ Malung ska inte kosta flera årslöner, det är helt orimligt.
Ska inte?
Ska byggjobbarna piskas på rådhustrappen då för att dom vill ha betalt för sitt arbete.

(Ett begagnat hus kommer prissättas efter vad ett nytt kostar).

Men du kan lösa detta. Du bara öppnar din plånbok och bygger hus i Malung. Och säljer. Då skapar du utbudsöverskott och priserna faller. Men du kommer att få subventionera försäljningarna från din plånbok. Men det är väl ok. Du vill ju att det skall vara lägre priser där.

Citat:
Vill vi ha en levande landsbygd så kan vi inte sätta ribban så högt att lokalbefolkningen inte ska kunna köpa sig bostäder.
Du tänker att bostadspriserna är lägre i storstäderna så befolkningen tvingas flytta det?
Eller hur gick ditt resonemang?

Citat:
Sen så borde vi givetvis förbjuda norrmän, holländare och tyskar att köpa fritidshus i Sverige, det är ju helt bisarrt att det ska komma in utländska pengar och köpa sommarstugor som skulle kunna fungera som permanentboende åt svenskar.
Nordkorea är dock inget föredöme.
Varför i all världen skulle man vilja hindra folk från att köpa fritidshus???
Det finns ju extremt gott om mark i Sverige. Uppstår en ökad efterfrågan på fritidshus så kommer det bara byggas fler.

Ditt bisarra resonemang är ungefär som att tyskar och norrmän inte skall få köpa Toyota bilar. Och om Toyota måste leverera till Tyskland och Norge så skulle bilarna bli dyrare i Sverige.
Märker du inte själv så stolligt det blir.
Citera
2022-07-21, 10:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Svara på frågan istället för ditt vanliga lågbegåvade trollavammel.
Någon annan som kan avgöra om Sonnenwende förstår att låntagaren betalar 1.93% till SBAB och SBAB låter 1% av dessa gå vidare till den de lånar av. Och behåller 0.93 för sina egna kostnader.
Citera
2022-07-21, 10:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vad är detta för bostäder? Finns det verkligen någon över 25 som har lite värdighet som bosätter sig i en bostad under 50 kvadratmeter?
Den som vill bo centralt får backa på ytan för att få ned pris till överkomligt.
Citera
2022-07-21, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Den som vill bo centralt får backa på ytan för att få ned pris till överkomligt.

Så 30-40 åringar som vill drälla runt "centralt" i Stockholm bosätter sig i en klädkammare för 3 miljoner ?
Citera
2022-07-21, 10:40
Medlem
Citat:
Någon annan som kan avgöra om Sonnenwende förstår att låntagaren betalar 1.93% till SBAB och SBAB låter 1% av dessa gå vidare till den de lånar av. Och behåller 0.93 för sina egna kostnader.
Det är något som inte stämmer med ditt exempel.

Det framstår som att köparen lånar till hela köpeskillingen av SBAB, men en del måste väl komma från en egen kontantinsats (åtminstone 15 procent). Detta innebär att säljaren - under de förutsättningar du beskriver - bör få en större fordran/ränteunderlag på SBAB (lånet plus kontantinsatsen) än vad SBAB har på köparen (lånet).

Vidare kanske köparen betalar högre ränta för en del av beloppet än 1.93 procent, t.ex. om en del av kontantinsatsen görs genom blankolån.

Vet inte om detta påverkar den poäng du vill göra, men gör exemplet svårtillgängligt.
Citera
2022-07-21, 11:05
Avslutad
Lär finnas en del som köpt bostad för att renovera och få den uppvärderad för att låna mer. Enligt SVD är den bankomaten stoppad nu. Inte så trevligt om du köpt ett ruckel i storstad och priserna faller.
Citera
2022-07-21, 11:32
Medlem
Citat:
Så 30-40 åringar som vill drälla runt "centralt" i Stockholm bosätter sig i en klädkammare för 3 miljoner ?

Samma 30 åringar tycker det är absurt att någon kan tänka sig bo i tex Örebro trots 200 kvm. Vad spelar det för roll om du har ett slott om det ligger i Sibirien? Sverige har en stad som är någorlunda stor. Så fort jag kommet till Göteborg eller Malmö slås jag av vilken enorm skillnad det är och vilka hålor de är i jämförelse.
Citera
2022-07-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Samma 30 åringar tycker det är absurt att någon kan tänka sig bo i tex Örebro trots 200 kvm. Vad spelar det för roll om du har ett slott om det ligger i Sibirien? Sverige har en stad som är någorlunda stor. Så fort jag kommet till Göteborg eller Malmö slås jag av vilken enorm skillnad det är och vilka hålor de är i jämförelse.

Jag förstår varför folk dras till Stockholm, även om jag tycker att man är korkad när man bosätter sig där.

Åker man dit för jobb så får det fan vara tillräckligt betalt för att ha råd med mer än en garderob, annars får det vara bra.
Citera
2022-07-21, 11:38
Medlem
Citat:
Om flanders talar om priser inkl moms och andra exkl moms så är det inte konstigt att det inte stämmer.

Exakt jag talar ink moms. 800 kr per timme tar välrenommerade hantverkare i Stockholm. Nu skrattar ju tråden om det för när de ska renovera sitt 70-tals hus i Skärholmen bryr de sig inte om fallet är dåligt i badrummet som är pyntat med det billigaste kaklet och den billigaste Ikea inredningen. De bryr sig heller inte om målningen är halvsjaskigt gjord när de smäller på den billigaste listen från Ikea.

Stuckaturer, bröstpanel och takrosetter är rena grekiskan förstås.

Med de ingångsvärdena väljer man ju såklart den absolut billigaste man kan hitta. Då blir det Lasses bygg I Bredäng som tar 650 kr per timme alternativt Slobodan som inte momsar
Citera
2022-07-21, 11:39
Medlem
Citat:
Jag förstår varför folk dras till Stockholm, även om jag tycker att man är korkad när man bosätter sig där.

Åker man dit för jobb så får det fan vara tillräckligt betalt för att ha råd med mer än en garderob, annars får det vara bra.

Människor har olika ingångsvärden. Du pratar som om du sitter på facit. Vissa vill bo i en stad och har det som prio ett. Andra vill bo stort och är fine med en håla där alla känner alla. De som gillar att vara lite anonyma undviker det
Citera
2022-07-21, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Människor har olika ingångsvärden. Du pratar som om du sitter på facit. Vissa vill bo i en stad och har det som prio ett. Andra vill bo stort och är fine med en håla där alla känner alla. De som gillar att vara lite anonyma undviker det

Ja, jag sitter faktiskt på facit. Det finns universella sanningar som är objektiva och gäller för alla. En av de sanningarna är att man är korkad om man flyttar till Stockholm för att jobba för en medellön och bo i en garderob.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in