2022-07-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Du menar gå i omloppsbana run jorden!? Om den inte skulle kunna göra det, hur kan månen göra detsamma? Eller jorden runt solen?

Jag fick en Varning för en helt relevant fråga. Enligt Fysikens Lagar är det helt omöjligt

att Sväva i Vacuum, sen om det gäller en så kallad Rymdstation eller ett massivt Klot till Måne

Jord eller Sol eller vad du vill, för Fysikens Lagar kan Ingen ändra på.
Citera
2022-07-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Jfri: "Eftersom ingen atmosfär finns så finns ingen luft som kan leda värmen. Och det är ungefär samma mängd upphettning från Solen som på Jorden. Vakuum är en bra värmeisolator."

Alltså vad snackar du om?? Luft är också en bra värmeisolator, men det har inget att göra med strålingsvärme.

Det påstås bli 93 grader på månen i solljus (200 F och - 200 F på skuggsidan). I skuggan blir det däremot väldigt kallt, vilket skulle få en" moon lander" att haverera på 10 minuter enligt Audis ingenjörer. De berättar ju allt i videon. Du vet mycket väl att du hittar på allt.

Er går det inte att snacka med. Ni vet mycket väl hur det förhåller sig.

Men luft har en temperatur och kan överföra värme till en annan kropp det är i kontakt med. Det är i stort sett samma mängd strålning från Solen som träffar mån ytan som jordytan. Det var inte 93C vid landningsplatserna utan runt 50C och inte -100C i skuggan (som nås först efter två veckor an mån natt på ytan). Och det var ytan och från den kan värme endast överföras genom strålning. Finns inget stöd för att landaren skulle haverera efter 10 minuter lika lite som satelliter gör det. Det går att göra dom termiskt stabila med rätt form av isolering. Jag hittar inte på och vet vad jag talar om då jag har en universitetsutbildning i fysik
Citera
2022-07-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eidetiker
Jag fick en Varning för en helt relevant fråga. Enligt Fysikens Lagar är det helt omöjligt

att Sväva i Vacuum, sen om det gäller en så kallad Rymdstation eller ett massivt Klot till Måne

Himlakroppar svävar inte i vakuum. De går i omloppsbanor runt olika kroppar vilket helt stämmer med fysikens lagar.
Citera
2022-07-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eidetiker

Helt rätt i att ingen kan ändra fysikens lagar. Men kanske, kanske kan du lära dig dem?
Vad är det du inte förstår?
Citera
2022-07-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
...

Det är bara missuppfattningar som utgår ifrån att vi aldrig har varit där.

Vi kan gå igenom dina påståenden ett efter ett så får vi se.

Vi börjar med det första. Finns det någon text från NASA, eller inspelning från dem där de säger, "we confess that we have "lost" the technology". Och om så vore, betyder det något?

Självfallet har det försvunnit massor av kunskap från den tiden, på samma vis som hantverkares kunskap kan försvinna om de dör utan att någon tar över. Det betyder inte att man inte kan skapa liknande saker igen.

Svensk rokokokonst var på topp för över 200 år sedan, men vi kan ändå skapa möbler som bord och byråer.

Gick du igenom de ett efter ett nu verkligen?

Man tappar inte teknik och kunskap. Så är det bara
Citera
2022-07-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Förutom nämnd dokumentation, så finns även senare - oberoende - månsonders bilder på kvarlämnad utrustning och spår på månen, såväl som insamlat månmaterial.

Om dom också är manipulerade då? Det kan du väl inte med säkerhet säga att dom inte är?
Citera
2022-07-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Mer fel kan det nog inte bli. Inga bevis för att det aldrig ägt rum har framkommit. Däremot finns det bevis för att det ägt rum. Dessa framgår av den enorma mängd dokumentation som finns runt projektet.

Om jag har rätt så får man nog förutsätta att dokumentationen är förfalskad. Vilket jag också tror.
Citera
2022-07-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du förstår väl själv att man måste ha filmat med en kameraautomatik som överförde bilderna via radio till månlandaren.
Lämna kvar kameramannen? Det dummaste argument jag hört.
En president kan ju mycket väl ha ringt på en vanlig telefon till rymdkontrollen som sedan kopplade över till radio så vilken telefon presidenten ringde på bevisar inte ett smack.

Ja, de filmar ju medan månlandaren flyger iväg igen Så kameramannen måste ju vara kvar där stackarn
Citera
2022-07-20, 23:21
Medlem
Jfri: Nu är allt han säger bullshit (som resten av rymdsnacket), men vi måste gå på vad de säger, för att avslöja all lögn. Se 9:10
https://youtu.be/E96Z6R1Gd8M
Han säger att temperaturerna är när solen är belyst och inte belyst. Ingenting om att det tar 2 veckor. Det tar 10 minuter att halvera temperaturen, enligt audi.

Du kan även gärna få berätta vad du menar, du med din universitetsutbildning i fysik. Menar du att ingenting i kamerans maskineri har någon utvidgningskoefficient? Vad har du för källa på det? Jag vill även se källa på att de använda en annan film och vilket materialet det var. Så det inte bara är tomma påståenden.
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-20 kl. 23:39.
Citera
2022-07-20, 23:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Helt rätt i att ingen kan ändra fysikens lagar. Men kanske, kanske kan du lära dig dem?
Vad är det du inte förstår?
Verkar som om det är du som inte förstår här.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Gick du igenom de ett efter ett nu verkligen?

Man tappar inte teknik och kunskap. Så är det bara
Jo om man inte använder en viss teknologi på 50 år så tappar man kunskapen och dom som kan den gamla tekniken dör. Spelar ingen roll för dom skulle inte återuppbygga 50 år gamla raketer om dom vill åka tillbaka utan då skulle dom utveckla nya, betydligt modernare månraketer. Garanterat både säkrare och billigare än att bygga replikor av Saturn 5 raketer och Apollokapslar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Ja, de filmar ju medan månlandaren flyger iväg igen Så kameramannen måste ju vara kvar där stackarn
Varför tramsa?
Senast redigerad av Jonas1968 2022-07-20 kl. 23:27.
Citera
2022-07-20, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Verkar som om det är du som inte förstår här.

???
Citera
2022-07-20, 23:39
Medlem
Jonas: Hur styrdes och synkades kamerans rörelser till "landarens" avfärd? Källor på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in