2022-07-20, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Stämmer, det där utrett
(FB) Skandiamannen

(Ström tillhörde väl fotfolket precis som Skoglund)

Nu kanske jag har snurrat till det, men det var väl mest "ledningsgruppen" som satt dagligen i Palme-Rummet och kliade sig i huvudet? Sedan träffades säkert både fotfolk tillsammans med folk från ledningsgruppen vid vissa dragningar med jämna mellan rum? Arne Irwell var väl inte med i ledningsgruppen. Hans namn stod inte med som någon närvarande under april 1986 på protokollen, viss rotation är det ju på namn trots allt, Alf Karlsson och PG Näss är endast med vid två tillfällen denna månad exempelvis.
Citera
2022-07-20, 22:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är väl bara att räkna själv. Allt du behöver är sträckornas längd.

Ingen av de två nämnda har gått sträckan. De har simulera sträckan. TP är ointressant då jäv föreligger. Den som gjordes i SVT led av stora problem.

Om TP menar att SE gav upp och det var anledningen till att han gick genom Skandia så har han ju ingen anledning att röra sig fortare än normal gångtakt ens. Men nu ska han röra sig dubbelt så fort som LOP...
Blir osäker nu på om de här journalisterna har gått sträckan och tagit tid, eller om de har gjort det du kallar att "simulera sträckan". Men hursomhelst verkar vi alltså ha minst två ansedda grävande journalister (Thomas Pettersson och Jenny Küttim) som har kollat upp det här, och som har kommit fram till att SE inte alls behöver ha stressat för att hinna i grandscenariot. Och frågan som då kvarstår är: Finns det någon seriös journalist eller debattör som menar att det inte finns tidsmässigt utrymme för SE att hinna förflytta sig som TP beskriver i sin teori?
Senast redigerad av Draifos 2022-07-20 kl. 22:22.
Citera
2022-07-20, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ja självklart kan SE minnas fel om tiden. Han har dessutom ingen anledning ljuga om den.

Hur vet vi att det är en lögn att Lisbet sagt hon blev skjuten? Vi vet hon blev skjuten. Hon har sagt i förhör hon kände hur det sved till över ryggen

Vad jag fått med mig, förstod hon ju inledningsvis inte vad som hänt. OP rasade ihop, oklart varför, typ (halkade, hjärtinfarkt, slaganfall kanske). Hon hörde smällar, men begrepp inte att det vart beskjutna först. Hon märker att OP blöder ur mun och bröst, är livlös, kanske först då hon begriper. Det kanske också är därför som hon helt missar GM i början, ser AB och tror han är GM, sedan ser hon en figur fly i gränden. Ingen aning. Dock har jag förstått det som att hon först på sjukhuset, hos sköterskan förstår att ett skott ven längs hennes skulderblad? Så uppfattade sköterskan det.
Citera
2022-07-20, 22:14
Medlem
Citat:
Han menbar redan i första förhöret att han kan ha sett mördaren. Alltså behöver han inte Lisbet.

Andra stycket är ren spekulation, men ologisk och inkonsekvent spekulation.

Låt säg att han skulle anta att LJ var GM ?
Är detta något han framför på brottsplatsen eller bara i tysthet tänker att han sett GM stå still vid barackerna..

Då borde han ju fråga Lisbeth när dom ändå står o ser LJ ...är det GM vi tittar på ?

Eller så borde väl Lisbeth säga typ : Där är GM o peka mot LJ..

Du verkar köpa allt Engström säger ..haha
Citera
2022-07-20, 22:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Jag läste Lampers bok när den släpptes, har tyvärr glömt vissa detaljer. Får skumma den igen någon dag.

Okej, låter sunt att Irvell var inne på fler uppslag samtidigt, har mest fått med mig att han var intresserad av Stig innan han gick i pension. Trist att Borgnäs larvar sig och håller på hans anteckningsböcker, och enbart sprider hans tankar om SÄPO/polisspåret (Borgnäs käpphäst sedan dag ett).

Jag tycker ärligt talat att granskning om granskning-debatten i podden aldrig borde ha sänts, tycker Per och Andreas och Lars och Gunnar gjorde bort sig, och framstod som bitvis oseriösa. Viss kritik mot Borgnäs och Wall är solklart befogad, men deras sakkunnighet kring MOP är svårslagen, vilket de ska ha respekt för, och Gunnar verkar vara en ödmjuk typ, något man inte kan beskylla Borgnäs för.

Varför ska Borgnäs lämna ut Irvells privata anteckningar han fått av Irvells son? Är du född utan heder och integritet? Alla har inte TP-moral.

Jag har hört att Per har en diagnos så han inte rår för sina tvångstankar. Programmet skulle dras in.
Citera
2022-07-20, 22:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nu kanske jag har snurrat till det, men det var väl mest "ledningsgruppen" som satt dagligen i Palme-Rummet och kliade sig i huvudet? Sedan träffades säkert både fotfolk tillsammans med folk från ledningsgruppen vid vissa dragningar med jämna mellan rum? Arne Irwell var väl inte med i ledningsgruppen. Hans namn stod inte med som någon närvarande under april 1986 på protokollen, viss rotation är det ju på namn trots allt, Alf Karlsson och PG Näss är endast med vid två tillfällen denna månad exempelvis.
Irvell var spaningschef på Riksmordskommissionen men vilka möten han eventuellt var med på vet jag faktiskt inte. Han är väl mest känd som "den som egentligen borde lett jakten på Olof Palmes mördare".

Skoglund heter förresten Erik i förnamn, inte Per som jag råkat kalla honom för.
(Per Skoglund är travreporter på TV4 )
Citera
2022-07-20, 22:26
Bannlyst
Citat:
Varför ska Borgnäs lämna ut Irvells privata anteckningar han fått av Irvells son? Är du född utan heder och integritet? Alla har inte TP-moral.

Jag har hört att Per har en diagnos så han inte rår för sina tvångstankar. Programmet skulle dras in.

Irwell kan ju sitta på viktig information, har sannolikt värdefulla insikter, att fler än Borgnäs får ta del av dem känns sunt. Särskilt eftersom Borgnäs inte känns fullt ut hederlig, och har en (diplomatiskt uttryckt) en fäbless för konspirationer och (oklart varför) ett horn i sidan till polisen och SÄPO rent generellt genom åren. Hade ju varit hederligt om Borgnäs berättat om vilka andra uppslag Irwell var inne på, istället för att enbart vattna sin egen (käpp) häst. Tycker jag.

Oj, kände inte till att Per hade en diagnos. Oklokt att sända debatten. Har läst en del inlägg av honom på Walls blogg, där han oftast mest personangriper Wall, sällan skriver om sina teorier, etc. Lite beklämmande.
Citera
2022-07-20, 22:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Blir osäker på om de här journalisterna verkligen har gått sträckan och tagit tid, eller om de har gjort det du kallar att "simulera sträckan". Men hursomhelst verkar vi alltså ha minst två ansedda grävande journalister (Thomas Pettersson och Jenny Küttim) som har kollat upp det här, och som har kommit fram till att SE inte alls behöver ha stressat för att hinna i grandscenariot. Och frågan som då kvarstår är: Finns det någon seriös journalist eller debattör som menar att det inte finns tidsmässigt utrymme för SE att förflytta sig som TP beskriver i sin teori?

Så då menar du att den andfådde på SVT som la 0 sekunder på väktarna och 0 sekunder på dörrar och korridorer inne på Skandia visar att SE inte behövde stressa? Ganska uppenbar stress. Kolla när det utförs, minst sagt felaktigt utfört. Trots det är man andfådd - det visar att det inte går utan att skynda rejält.

Och varför skulle SE gå på så fort?

TP är diskad i frågan.

Jag har inte sett en enda aktad journalist påstå att Mårtens Grandman kan vara SE. Det går inte.
Citera
2022-07-20, 22:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vad jag fått med mig, förstod hon ju inledningsvis inte vad som hänt. OP rasade ihop, oklart varför, typ (halkade, hjärtinfarkt, slaganfall kanske). Hon hörde smällar, men begrepp inte att det vart beskjutna först. Hon märker att OP blöder ur mun och bröst, är livlös, kanske först då hon begriper. Det kanske också är därför som hon helt missar GM i början, ser AB och tror han är GM, sedan ser hon en figur fly i gränden. Ingen aning. Dock har jag förstått det som att hon först på sjukhuset, hos sköterskan förstår att ett skott ven längs hennes skulderblad? Så uppfattade sköterskan det.
Vi vet inte om hon ser AB eller GM.

Lisbet säger i förhör att hon kände hur det sved till i ryggen.
Citera
2022-07-20, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Irvell var spaningschef på Riksmordskommissionen men vilka möten han eventuellt var med på vet jag faktiskt inte. Han är väl mest känd som "den som egentligen borde lett jakten på Olof Palmes mördare".

Skoglund heter förresten Erik i förnamn, inte Per som jag råkat kalla honom för.
(Per Skoglund är travreporter på TV4 )

Jag minns som regel bara folks efternamn kring MOP, ja Per Skoglund är travmannen ja, ha ha.

Har inte sett Irwells namn alls faktiskt när jag läst eller skummat protokollen under vår/sommar 86.
Citera
2022-07-20, 22:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Låt säg att han skulle anta att LJ var GM ?
Är detta något han framför på brottsplatsen eller bara i tysthet tänker att han sett GM stå still vid barackerna..

Då borde han ju fråga Lisbeth när dom ändå står o ser LJ ...är det GM vi tittar på ?

Eller så borde väl Lisbeth säga typ : Där är GM o peka mot LJ..

Du verkar köpa allt Engström säger ..haha

Det är något han säger när han ringer till polisen. Om han då skulle börja ljuga ihop allt så är det ju helt onödigt dra in Lisbet. Han har ju LJ... Att ljuga att han pratat med Lisbet som han vet är träffad av ett skott är en idiotisk och helt onödig lögn i det läget.
Citera
2022-07-20, 22:33
Medlem
Jeremiah funderar på saker från Stig Engströms första förhör.
Tankar och synpunkter på klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=32pnvTCvMOc

I den här filmen tittar vi närmare på det första förhöret med Skandiamannen och ställer några frågor kring detta förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in