2022-07-20, 21:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Det ante mig, att du skulle tro detta. Tvärtemot dig, tror jag ju att det finns dokument som stärker misstankarna mot SE (som PU har), bara att de inte sett dagens ljus i dokumentform ännu (alternativt är söndermaskade).

Yes, i know, det var just den fria fantasin jag ville parodiera.
Citera
2022-07-20, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Säg vad lögnen är då? Jag minns ingen lögn. Kan inte påstå jag spenderat mycket tid med uttalanden från någon i tingsrätten på senare tid. Det är 3 år efter mordet, ointressant jämfört med förhör i närtid.

Jag håller med Lampers, som också är tydlig kring Stigs rena lögn under rättegångarna. Han påstår att LP säger "att dom har skjutit mig också, dom har skjutit mig i ryggen", typ. Sedan försöker han ljuga och förflytta utstämplingen (så klart), men dessa vet du ju, men anser (sannolikt) att han råkar minnas fel. Ja, sen ljuger han ju om språngmarschen så klart, och... ja.

Stig Engström i tingsrätten
https://www.youtube.com/watch?v=caUAUSAKDAw

Stig Engström i hovrätten
https://www.youtube.com/watch?v=e6MiEBUIXyM
Senast redigerad av papperslapp2021 2022-07-20 kl. 21:59.
Citera
2022-07-20, 21:46
Bannlyst
Citat:
Yes, i know, det var just den fria fantasin jag ville parodiera.

Det ante mig också att du försökte med! Den bjuder jag på. Men visst, de kanske håller på ett dokument som friar Stig, kanske ett erkännande från en polis, eller två. Ja, två skyttar, som dessutom flyr samtidigt från mordplatsen...verkar vara en populär teori på tuben.
Citera
2022-07-20, 21:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Skoglund känns ju som en rimlig kandidat.

Lite intressant (och märkligt) att Borgnäs bestämt hävdar att AI inte alls trodde på SE, utan på att SÄPO låg bakom mordet, vilket han påstår sig ha täckning för eftersom han fått AIs samlade anteckningar efter dennes död. Dock är ju detta enbart Borgnäs ord, han har ju notoriskt vägrat att visa dessa anteckningar, eller berättat om vad som står med ingående. Vill minnas att han fick kritik av Per och Andreas kring detta under debatten i Palmemordspodden kring granskning av granskarna?

Att Irvell var inne på många olika spår är ingen hemlighet.

Tyvärr drevs ju Per och Andreas, särskilt den okunnige Per, av en personlig vendetta när de ifrågasatte Borgnäs. Podden borde varit professionell utgivare och stoppat avsnittet för att skydda Per från att skämma ut sig. Det var verkligen pinsamt.

Vill man veta vem det är som säger det om Engström kan man läsa i boken av Lampers. Eller det räcker nog lyssna på honom i podden.
Citera
2022-07-20, 21:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag gjorde ett tillägg i tidgare inlägg:
"Någon av utredarna säger strax efter i videon att "han är kvar som varande på brottsplatsen ... det finns ingen anledning att utreda honom separat" och så avför Holmér Engström från utredningen."

Tycker det låter som samma röst som den som trodde det var Engström som sprang, kan det vara Håkan Ström? Om man tolkar Ströms PM så verkar han tro att det är SE som springer men att han ändå inte är GM, han var ju "kvar som varande" på brottsplatsen.

Håkan Ström satt väl inte i palmerummet? Läs Lampers bok, han säger vem det är.
Citera
2022-07-20, 21:52
Medlem
Citat:
Klart att chocken varierar, ju längre tiden går ju mer verkligt blir ju allt.

Vadå, varför ska man per automatik tro en kritiserad polisman, som bevisligen har fel om tiderna, när det kommer till saker som ställer honom själv i bättre dager?

Fast detta du säger nu att Lisbeth skulle vara mer hysterisk o chockad lite senare när Söderström ska fråga Lisbeth...

Men jag har enbart tagit fakta på vittnen som beskriver Lisbeth första minuten o hur hysterisk o okontaktbar hon är då...

Vart kan du utläsa att Lisbeth skulle vara mer kontaktbar o lugnare första minuten?
Citera
2022-07-20, 21:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Ljust melerad och ljushårig är inte mörkhårig i.a.f. http://www.itdemokrati.nu/page36b.html

Det är väl önsketänkande och spekulation från din sida att "folk gick bakom Palme" från Grand. Vittnet Pia sade att hon inte såg någon alls göra det så mer sannolikt gjorde ingen det.

Ljust melared och ljushårig är inte vithårig. Om du läser förhören med honom så ser du att han säger rakt ut att han aldrig sagt mörkhårig.

Det är väl som i stora delar av världen - är man inte svarthårig så är man ljushårig.

Läs vad Pia säger om ifall någon går efter, det är problematiskt. Om någon går efter Palme vid kiosken så är det viss sannolikhet att denna person även går efter när LOP börjar gå hemåt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-20 kl. 22:08.
Citera
2022-07-20, 21:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Enligt faktarutan längst ner, lär ("supersnuten") Håkan Ström ha varit 35 år 1986. Tydligen gjorde han ett vettigare jobb på länskriminalen i mer modern tid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLzJa0/supersnutar
Man brukar säga att någon blivit uttagen på gamla meriter men i Ströms fall kan man säga trots gamla meriter.

GW sa i artikeln att "alla är mina favoriter", han var dock inte imponerad av Ströms utredning 1986, "det var inte en utredning när en utredning är som bäst".

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38

Han sa också i klippet att SE inte blev avförd men man hör tydligt i inslaget från Palmerummet att Holmér avförde honom i februari 1987, på grund av Ströms PM.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-20 kl. 22:02.
Citera
2022-07-20, 21:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Håkan Ström satt väl inte i palmerummet? Läs Lampers bok, han säger vem det är.
Stämmer, det där utrett
(FB) Skandiamannen

(Ström tillhörde väl fotfolket precis som Skoglund)
Citera
2022-07-20, 21:58
Bannlyst
Citat:
Att Irvell var inne på många olika spår är ingen hemlighet.

Tyvärr drevs ju Per och Andreas, särskilt den okunnige Per, av en personlig vendetta när de ifrågasatte Borgnäs. Podden borde varit professionell utgivare och stoppat avsnittet för att skydda Per från att skämma ut sig. Det var verkligen pinsamt.

Vill man veta vem det är som säger det om Engström kan man läsa i boken av Lampers. Eller det räcker nog lyssna på honom i podden.

Jag läste Lampers bok när den släpptes, har tyvärr glömt vissa detaljer. Får skumma den igen någon dag.

Okej, låter sunt att Irvell var inne på fler uppslag samtidigt, har mest fått med mig att han var intresserad av Stig innan han gick i pension. Trist att Borgnäs larvar sig och håller på hans anteckningsböcker, och enbart sprider hans tankar om SÄPO/polisspåret (Borgnäs käpphäst sedan dag ett).

Jag tycker ärligt talat att granskning om granskning-debatten i podden aldrig borde ha sänts, tycker Per och Andreas och Lars och Gunnar gjorde bort sig, och framstod som bitvis oseriösa. Viss kritik mot Borgnäs och Wall är solklart befogad, men deras sakkunnighet kring MOP är svårslagen, vilket de ska ha respekt för, och Gunnar verkar vara en ödmjuk typ, något man inte kan beskylla Borgnäs för.
Citera
2022-07-20, 22:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag håller med Lampers, som också är tydlig kring Stigs rena lögn under rättegångarna. Han påstår att LP säger "att dom har skjutit mig också, dom har skjutit mig i ryggen", typ. Sedan försöker han ljuga och förflytta utstämplingen (så klart), men dessa vet du ju, men anser (sannolikt) att han råkar minnas fel. Ja, sen ljuger han ju om språngmarschen så klart, och... ja.

Stig Engström i tingsrätten
https://www.youtube.com/watch?v=caUAUSAKDAw

Stig Engström i hovrätten
https://www.youtube.com/watch?v=e6MiEBUIXyM

Ja självklart kan SE minnas fel om tiden. Han har dessutom ingen anledning ljuga om den.

Hur vet vi att det är en lögn att Lisbet sagt hon blev skjuten? Vi vet hon blev skjuten. Hon har sagt i förhör hon kände hur det sved till över ryggen
Citera
2022-07-20, 22:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det ante mig också att du försökte med! Den bjuder jag på. Men visst, de kanske håller på ett dokument som friar Stig, kanske ett erkännande från en polis, eller två. Ja, två skyttar, som dessutom flyr samtidigt från mordplatsen...verkar vara en populär teori på tuben.

Ja tänk om någon hittat förhören som gjordes på mordplatsen. Vilken bok vi skulle få i höst då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in