2022-07-20, 19:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Aha - missade det. Jag är inte lika övertygad som dig om att det låter som samme person. Jag har även fått för mig att Håkan Ström var yngre då, typ 25-30 år. Jag tycker personen låter betydligt äldre. Men, jag kan ha fel.
I april 86 är det någon av utredarna som till och med tar GM-ordet i sin mun, vid den tiden kanske både Irvell och Skoglund var med i Palmerummet. (Den rösten är inte samma som den tidigare, det vill säga "rösten" som trodde det var SE som sprang på David Bagares gata).

https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?position=1239&id=jXYPGJq
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-20 kl. 19:45.
Citera
2022-07-20, 19:41
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Aha - missade det. Jag är inte lika övertygad som dig om att det låter som samme person. Jag har även fått för mig att Håkan Ström var yngre då, typ 25-30 år. Jag tycker personen låter betydligt äldre. Men, jag kan ha fel.

Det var nog chefen för våldsroteln Nils Linder i båda fallen om vi ska tro på Lampers. Linder släppte misstankarna mot SE efter Ströms klassiska PM.
Senast redigerad av csvens 2022-07-20 kl. 19:44.
Citera
2022-07-20, 19:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det var nog chefen för våldsroteln Nils Linder i båda fallen om vi ska tro på Lampers. Linder släppte misstankarna mot SE efter Ströms klassiska PM.
PM:et som TP/Filter kallar för "det avgörande misstaget", och som KP hade en genomgång av på presskonferensen i juni 2020.
Citera
2022-07-20, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
I april 86 är det någon av utredarna som till och med tar GM-ordet i sin mun, vid den tiden kanske både Irvell och Skoglund var med i Palmerummet. (Den rösten är inte samma som den tidigare, det vill säga "rösten" som trodde det var SE som sprang på David Bagares gata).

https://www.svtplay.se/video/29567032/palmemordaren?position=1239&id=jXYPGJq

Ja, noterade också det. Inte omöjligt att Irwell och Skoglund deltog. Svårt att identifiera rösterna. Den enda röst förutom HH jag identifierar är Wincent Langes.
Citera
2022-07-20, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Ah, det har du nog rätt i. Tack för klargörandet.

Ja, oavsett om man tror på SE som GM eller inte, lär man säga att den promemorian är fascinerande på många vis. Man får även lite ont i magen, med vetskapen att Ström var inblandad i många viktiga förhör och PM under sina år i Palmegruppen fram till 1992. Fan vet vilken oreda han ställt till med. Hans namn och signatur finns ju tyvärr på rätt många dokument.
Citera
2022-07-20, 19:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja, noterade också det. Inte omöjligt att Irwell och Skoglund deltog. Svårt att identifiera rösterna. Den enda röst förutom HH jag identifierar är Wincent Langes.
Ja Irvell var säkert fortfarande med i april 1986 men vid närmare eftertanke knappast Skoglund, han tillhörde "fotfolket" och hade nog inte tillträde till Palmerummet.
Citera
2022-07-20, 20:03
Medlem
Angående att baktala döda. En av de återkommande skribenterna håller alltså CP som fått sin sak prövad och blivit friad som en mer sannolik mördare än SE. Det kan man absolut tycka men man kanske inte ska beskylla andra för att peka ut folk utan bevis.Något som det ständigt klagas på när det handlar om SE. I lagens namn är CP OSKYLDIG, punkt slut.
Citera
2022-07-20, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja Irvell var säkert fortfarande med i april 1986 men vid närmare eftertanke knappast Skoglund, han tillhörde "fotfolket" och hade nog inte tillträde till Palmerummet.

Enligt faktarutan längst ner, lär ("supersnuten") Håkan Ström ha varit 35 år 1986. Tydligen gjorde han ett vettigare jobb på länskriminalen i mer modern tid.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rLzJa0/supersnutar
Citera
2022-07-20, 21:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Helt ärligt så tror jag att du vet vad jag menar...

Vi skippar det då...

Jag kan inte övertyga dig o du kan inte övertyga mig

Du har ju citerat vittnen som pratat med Lisbet...
Citera
2022-07-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det får du fråga nyhetssändarna om. Det sägs i ett inslag ett stort antal vittnen.
Vilka är det du menar som GM-se skulle vara orolig för?
För det är din poäng. Att det var så dumt att gå ut i media om han var GM.

Vilka 10 vittnen skulle han vara orolig för?

Vilka vittnen såg han som GM att dom såg honom?
Citera
2022-07-20, 21:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Exakt. Vad han ljög om, vet du. Om inte, får du läsa/lyssna genom vad han sa under tings- och hovrätt, tar inte så läng tid.

Säg vad lögnen är då? Jag minns ingen lögn. Kan inte påstå jag spenderat mycket tid med uttalanden från någon i tingsrätten på senare tid. Det är 3 år efter mordet, ointressant jämfört med förhör i närtid.
Citera
2022-07-20, 21:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo i kronologi så behöver han ju signalementet för att ha en anledning till att springa efter...Han har ju inte själv sett GM så visst behöver han då samtalet med Lisbeth!

Sen behöver han språngmarschen för att vara så mkt borta från mordplatsen som möjligt då han kanske inser att folk borde annars kunna bekräfta honom...

Även vittnesmålet med polisen som också blev obekräftade var just efter språngmarschen...

Så jag menar att med kronligin så hänger dom ihop...

Han menbar redan i första förhöret att han kan ha sett mördaren. Alltså behöver han inte Lisbet.

Andra stycket är ren spekulation, men ologisk och inkonsekvent spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in