2022-07-20, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Vi har fortfarande den lilla, men inte helt obetydliga detaljen, med att det inte finns ångerrätt på fastighetsaffärer.
Så OM nu Esbjörn verkligen ångrade försäljningen så borde hans entourage sett till att han snabbt som attan inledde en hävning.

Gjorde de det? Näpp, istället står de som frågetecken och startar en mediakampanj med förhoppningen att Ebba skall riva kontraktet. Det hade då inneburit att Ebba skulle hålla Esbjörn skadelös. Det var nog plan 1. Att klämma henne på lite pengar för påhittade uppkomna kostnader.

Det hela havererar och räddningspatrullen med piff och puff kallas in för att reda upp soppan.
De inser att Esbjörns ombud inkommit med noll och intet i bevisning för att något gått fel till.
De verkar för förlikning och Esbjörn får " viss tidsbegränsad dispositionsrätt" för att lindra sin separationsångest.

Esbjörn verkar inte heller ha ångrat de där 3,5 miljonerna (3,9 minus den låsta handpenningen) han mottagit. Nu har ju iofs det mesta av det försvunnit pga att de "goda vännerna" glömde berätta att man måste deklarera. Sen skall ju 3 olika jurister ha betalt med.
Jag håller med om att Ebjörns vänner hade kunnat hjälpt honom på ett bättre sätt, med facit i hand. Varför de inte gjorde det, vet jag inte. Blev de rädda för "den mäktiga" (i deras ögon) Ebba?

Samtidigt, borde Ebba vid ett tidigare skede, insett att Esbjörn inte var riktigt riktig?

Det vi kan konstatera är att den här historien har en väldigt tydlig förlorare. En sannolikt dement gammal man, vars sista år i livet är helt förstört. Var det värt det? För Ebba? För hans vänner? För hans ombud?
2022-07-20, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Tillskillnad från dig gör jag inte amatörpsykiska och politiska bedömningar utan nöjer mig med att se till de rättsliga omständigheterna kring en fastighetsaffär.

För mig är en fungerande fastighetsmarknad med möjlighet till flyttkedjor det enda viktiga. Du har andra bevekelsegrunder och förstår inte juridiska och mänskliga aspekter på en fungerande fastighetsmarknad.
Ok, du väljer att bara se ett enda perspektiv på den här historien (det strikt juridiska), samtidigt som du beskyller mig för att jag inte förstår psykologi och mänskliga aspekter.

Jag kan leva med det, kan du?
2022-07-20, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavensDevils
Ok, du väljer att bara se ett enda perspektiv på den här historien (det strikt juridiska), samtidigt som du beskyller mig för att jag inte förstår psykologi och mänskliga aspekter.

Jag kan leva med det, kan du?

Din inställning skulle orsaka stora problem på fastighetsmarknaden. Ångerrätt på fastigheter är en situation som skulle vålla oöverstigliga problem för alla sjuksköterskor, ingenjörer och andra som vill byta bostad. Jag står upp för deras rätt till en förutsägbar marknad där undertecknat köpekontrakt innebär såld fastighet. I Esbjörns fall har han bevisat i inlagor till UT att ogiltighets paragraferna i avtalslagen inte gäller honom!!
2022-07-20, 19:19
Medlem
Citat:
Jag håller med om att Ebjörns vänner hade kunnat hjälpt honom på ett bättre sätt, med facit i hand. Varför de inte gjorde det, vet jag inte. Blev de rädda för "den mäktiga" (i deras ögon) Ebba?

Samtidigt, borde Ebba vid ett tidigare skede, insett att Esbjörn inte var riktigt riktig?

Det vi kan konstatera är att den här historien har en väldigt tydlig förlorare. En sannolikt dement gammal man, vars sista år i livet är helt förstört. Var det värt det? För Ebba? För hans vänner? För hans ombud?

De ville säkert inte hjälpa Esbjörn för de bry sig inte om han. De vill bara ha deras pengar. De verkar inte bry sig den mäktiga ( i dina ögon) Busch, utan dränera Esbjörn på pengar.

Borde inte Esbjörn första ombud, du vet ombudet som tvinga Esbjörn träffa media, insett det också innan han tvinga Esbjörn träffa media? Ganska hemskt då av ombudet.

Att du skyller på Busch är bara tragiskt nu.
Det verkar som Esbjörn vänner och ombud förstörde hans liv.
Bara för du önskar han är dement, betyder inte han är dement.
2022-07-20, 19:22
Medlem
Citat:

På vilket sätt påverkar Ebba hans deklaration av försäljningen?
Varför skulle hon påverka hans sk vänners möjlighet eller intresse av att hjälpa honom?

Allt ser ut som att de dränerar hans pengar när det inte gick att lura henne.

Tror ditt hat mot Ebba kortsluter dina möjligheter till logiskt tänkande. Ditt okunniga tjat om att demens påverkat affären har inget stöd i fakta.
2022-07-20, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
De ville säkert inte hjälpa Esbjörn för de bry sig inte om han. De vill bara ha deras pengar. De verkar inte bry sig den mäktiga ( i dina ögon) Busch, utan dränera Esbjörn på pengar.

Borde inte Esbjörn första ombud, du vet ombudet som tvinga Esbjörn träffa media, insett det också innan han tvinga Esbjörn träffa media? Ganska hemskt då av ombudet.

Att du skyller på Busch är bara tragiskt nu.
Det verkar som Esbjörn vänner och ombud förstörde hans liv.
Bara för du önskar han är dement, betyder inte han är dement.
Jag skyller inte på Busch. Kunde inte bry mig mindre om en i det politiska etablissemanget.
Tycker att jag varit rätt tydlig med det.
Om det är någon jag bryr mig om i den här affären så är det Esbjörn.
Hur är det för dig?
Vem bryr du dig om?
2022-07-20, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
På vilket sätt påverkar Ebba hans deklaration av försäljningen?
Varför skulle hon påverka hans sk vänners möjlighet eller intresse av att hjälpa honom?

Allt ser ut som att de dränerar hans pengar när det inte gick att lura henne.

Tror ditt hat mot Ebba kortsluter dina möjligheter till logiskt tänkande. Ditt okunniga tjat om att demens påverkat affären har inget stöd i fakta.
Jag tycker själv att mitt tjat om fakta har rätt stor relevans med logiskt tänkande.
2022-07-20, 19:27
Medlem
Citat:
Jag skyller inte på Busch. Kunde inte bry mig mindre om en i det politiska etablissemanget.
Tycker att jag varit rätt tydlig med det.
Om det är någon jag bryr mig om i den här affären så är det Esbjörn.
Hur är det för dig?
Vem bryr du dig om?

Lagen.
2022-07-20, 19:31
Medlem
Citat:
Jag tycker själv att mitt tjat om fakta har rätt stor relevans med logiskt tänkande.
Tveksamt. Hur påverkar hon då deras möjlighet att deklarera försäljningen?
2022-07-20, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Din inställning skulle orsaka stora problem på fastighetsmarknaden. Ångerrätt på fastigheter är en situation som skulle vålla oöverstigliga problem för alla sjuksköterskor, ingenjörer och andra som vill byta bostad. Jag står upp för deras rätt till en förutsägbar marknad där undertecknat köpekontrakt innebär såld fastighet. I Esbjörns fall har han bevisat i inlagor till UT att ogiltighets paragraferna i avtalslagen inte gäller honom!!
Om min inställning hade kunnat orsaka en förändring på människors inställning på äldre människors regression i deras kognitiva förmågor, så hade jag varit väldigt stolt. Jag tror dock att mina blygsamma invändningar i denna tråd knappast har den inverkan på samhället.
2022-07-20, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Lagen.
Ok, fair enough.
Jag tycker att lagen borde förändras. Och innan du hinner fråga, är inte lagstiftare, så exakt hur denna förändring ska se ut, vet jag inte. Jag vet bara att min laguppfattning inte är i harmoni med nuvarande, om det går att pissa på en husägare som är dement (om det nu är så).
2022-07-20, 19:40
Medlem
Vi får verkligen hoppas att alla de hatare som vill införa ångerrätt på fastigheter, och de är många i denna tråd, inte får som de vill. Försäljningskedjorna är viktiga för en fungerande fastighetsmarknad och får inte påverkas av känslomässigt handikappade personer drivna av politiskt hat.

Skydda gärna Esbjörn från de parasiter som vägrar acceptera att han av fri vilja sålt sina fastigheter, men attackera inte ett korrekt köp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in