2022-05-26, 09:13
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Frågan är om det är för sent för Netflix, de två senaste åren av woke-dynga har nog skadat dem hårt. Men ändå ett sundhetstecken att de kickar ut några av rövhålen.

Också kul att se Ricky Gervais nya "special" på Netflix, den borde reta upp bokstavsfolket ordentligt.

Ja, det återstår att se. För egen del har jag noterat och rundat konstiga serier, det har ju fortfarande funnits gott om bra sådana också.
Citera
2022-07-14, 06:55
Medlem
Jag har nyligen insett att det finns en feature, eller bugg, beroende på hur man ser det, som gör att när man söker eller bläddrar runt i svenska Netflix utbud, så ser man inte titlar som saknar svensk/engelsk dialog och svensk text vid sökning/bläddring, om man har sin Netflix-profil inställd på svenskt menyspråk, vilket är default för svenska Netflix-konton. Jag själv har alltid kört våran Netflix-profil på engelska, och dels använder jag sällan Netflix egna söksystem för att hitta titlar i deras katalog, så mig har det inte berört(trodde jag, mer om det nedan), men nu med insikten om att denna bugg finns, så har jag börjat fundera lite på hur många som missat hur mycket.

Det slog mig precis att anime-filmerna Kidō Senshi Gundam/Mobile Suit Gundam 1/2/3 (1981-1982), som egentligen är en omklippning utav dom 43 avsnitten från TV-serien med samma namn från 1979-80, uppfyller detta kriterium för att vara osynliga på sådana Netflix-profiler. Dom har enbart japanska originaldialog och enbart engelsk text, ingen svensk.

Jag har testat på en svensk profil och filmerna syns mycket riktigt inte, och om man går in på dom nyare Mobile Suit Gundam-serierna på Netflix, så syns dom gamla filmerna inte heller nertill i Mobile Suit Gundam-Collection där alla Gundam-titlarna buntats ihop.

Jag trodde fram tills jag skrev denna kommentaren nu, att jag ändå hittade sådana titlar via exempelvis tredjepartstjänsterna Unogs och JustWatch, men när jag testar att söka på Gundam i dom två, så dyker dessa tre filmer inte upp som tillgängliga i svenska katalogen. Slutsatsen blir att scriptet dom sajterna crawlar Netflix med använder svenska profiler(jag vet att åtminstone Unogs använder faktiska crowdsourcade Netflix-abonnemang från varje region för detta), och alltså missar icke-svenska/engelska titlar som saknar svensk text.

Jag råkar minnas att sättet jag ursprungligen hittade Gundam-filmerna på, för över ett år sedan, var vid en sökning på "1980" i Netflix interna sökmotor, varvid "Movies from the 1980s" kommer fram som förslag på kategori(funkar även för '90 och äldre årtionden). Den metoden har jag sedan dess slutat använda mig av för att hitta filmer(jag är närmast uteslutande intresserad från 80-talet och äldre) utan istället gått över till just JustWatch och Unogs, som jag nu då inser inte är kompletta.

Det här skapar huvudbry.

Tänk om Netflix istället kunde erbjudit en möjligheten att stänga av visningen av 100% utav deras egna produktioner när man bläddrar runt, det hade nästan varit värt pengar.
Citera
2022-07-20, 13:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Netflix med reklam, vill få färre serier och filmer.
Och som nu, när man har premium, kan man ha Netflix på fyra skärmar. Framöver kommer det att bli endast tre skärmar.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/MLzo7o/reklame-netflix-vil-komme-med-mindre-innhold?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_ row11_pos1&utm_medium=df-86-f225bb33
Senast redigerad av GormDenGamle 2022-07-20 kl. 13:35.
Citera
2022-07-20, 22:03
Medlem
Okej, på Netflix kan man nu se den gamla brittiska ”On the Buses”.. Två filmer. Finns det någon utanför Storbritannien som bryr sig? Finns det någon marknad?
Citera
2022-07-20, 22:18
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched7055
Okej, på Netflix kan man nu se den gamla brittiska ”On the Buses”.. Två filmer. Finns det någon utanför Storbritannien som bryr sig? Finns det någon marknad?

Jag såg den första när de släpptes.
Citera
2022-07-21, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched7055
Till att börja med så har Netflix alla tre ..buses-filmerna, On the Buses (1971), Mutiny on the Buses (1972), och Holiday on the Buses (1973). Tyvärr saknas TV-serien On the buses (1969-73).

I övrigt så ingår dom filmerna i ett 600+ titlar stort klassikerutbud med italienska/franska/brittiska filmer från 1920-talet och framåt till slutet av 90-talet. Personligen så uppskattar jag det utbudet väldigt mycket och vet många andra som också gör det, huvudsakligen bland cineaster och sådana vuxna som har tröttnat på Netflix egna usla mall-produktioner och allt annat modernt PK-skräp. Med enstaka undantag så är dessa gamla filmer det enda jag kollar på i Netflix katalog, ser minst en sådan film varje kväll.

Beklagligt är det väldigt djupt begravet i Netflix katalog om man bläddrar i apparna och inte har tummat ner allt med ett rött N, eller övriga propaganda-kategorier. Du kan få fram det mesta genom att söka på ett årtionde ex "1980" och välja kategorin "Movies from the 1980s" eller äldre bak till 40-talet, finns dock inga såna kategorier för 1920- eller 30-talet, men du kan se hela utbudet med denna länken om du scrollar nedåt, sist jag kollade var äldsta filmen Nana (1926).

https://www.justwatch.com/se/leverant%C3%B6r/netflix/filmer?release_year_until=1999&sort_by=release_yea r

Tyvärr finns det inget från 1910-talet, men man kunde önska att dom slängde upp några av dom tyska mästerverken från 1920-talet.
Citera
2022-07-24, 00:26
Medlem
GormDenGamles avatar
Netflix loses almost a million subscribers in three months - BBC News

Kommentarerna under.. De får sanningen. Det är helt klart.

https://www.youtube.com/watch?v=r_J5hiHGk04
Citera
2022-07-31, 23:45
Medlem
neuron-drones avatar
Folk delar ju Netflix utan att det händer något. Kan man ta med sitt Netflix utomlands eller dela med någon icke i Sverige? Är det samma med HBO max?
Citera
2022-08-01, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Folk delar ju Netflix utan att det händer något. Kan man ta med sitt Netflix utomlands eller dela med någon icke i Sverige? Är det samma med HBO max?

Man kan åtminstone resa utomlands med sitt Netflix. Men åldersgränser och utbud kan i viss mån påverkas. Antar att det är likadant om man delar konto med någon i utlandet.

https://help.netflix.com/sv/node/24853
Citera
2022-08-01, 01:22
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Man kan åtminstone resa utomlands med sitt Netflix. Men åldersgränser och utbud kan i viss mån påverkas. Antar att det är likadant om man delar konto med någon i utlandet.

https://help.netflix.com/sv/node/24853

Tack.
Citera
2022-08-01, 01:32
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Ja det fungerar att dela med någon annan som bor I ett annat land, den personen får tillgång till utbudet Netflix erbjuder I det landet.
Är du utomlands själv kan du logga in dig där och titta.
Citera
2022-08-04, 21:41
Medlem
NeonCrosss avatar
Är Netflix nere för någon annan? Får upp "Kan ej ansluta till internet" när allt annat lirar som det ska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in