Jag har nyligen insett att det finns en feature, eller bugg, beroende på hur man ser det, som gör att när man söker eller bläddrar runt i svenska Netflix utbud, så ser man inte titlar som saknar svensk/engelsk dialog och svensk text vid sökning/bläddring, om man har sin Netflix-profil inställd på svenskt menyspråk, vilket är default för svenska Netflix-konton. Jag själv har alltid kört våran Netflix-profil på engelska, och dels använder jag sällan Netflix egna söksystem för att hitta titlar i deras katalog, så mig har det inte berört(trodde jag, mer om det nedan), men nu med insikten om att denna bugg finns, så har jag börjat fundera lite på hur många som missat hur mycket.
Det slog mig precis att anime-filmerna
Kidō Senshi Gundam/Mobile Suit Gundam 1/2/3 (1981-1982), som egentligen är en omklippning utav dom 43 avsnitten från TV-serien med samma namn från 1979-80, uppfyller detta kriterium för att vara osynliga på sådana Netflix-profiler. Dom har enbart japanska originaldialog och enbart engelsk text, ingen svensk.
Jag har testat på en svensk profil och filmerna syns mycket riktigt inte, och om man går in på dom nyare Mobile Suit Gundam-serierna på Netflix, så syns dom gamla
filmerna inte heller nertill i
Mobile Suit Gundam-Collection där alla Gundam-titlarna buntats ihop.
Jag trodde fram tills jag skrev denna kommentaren nu, att jag ändå hittade sådana titlar via exempelvis tredjepartstjänsterna Unogs och JustWatch, men när jag testar att söka på
Gundam i dom två, så dyker dessa tre filmer inte upp som tillgängliga i svenska katalogen. Slutsatsen blir att scriptet dom sajterna crawlar Netflix med använder svenska profiler(jag vet att åtminstone Unogs använder faktiska crowdsourcade Netflix-abonnemang från varje region för detta), och alltså missar icke-svenska/engelska titlar som saknar svensk text.
Jag råkar minnas att sättet jag ursprungligen hittade Gundam-filmerna på, för över ett år sedan, var vid en sökning på "1980" i Netflix interna sökmotor, varvid "Movies from the 1980s" kommer fram som förslag på kategori(funkar även för '90 och äldre årtionden). Den metoden har jag sedan dess slutat använda mig av för att hitta filmer(jag är närmast uteslutande intresserad från 80-talet och äldre) utan istället gått över till just JustWatch och Unogs, som jag nu då inser inte är kompletta.
Det här skapar huvudbry.
Tänk om Netflix istället kunde erbjudit en möjligheten att stänga av visningen av 100% utav deras egna produktioner när man bläddrar runt, det hade nästan varit värt pengar.