Citat:
Ursprungligen postat av
gr6810
Tvärtom för mig, efter att i femton år provat mig genom mängder av olika typer av öl på festivaler, provningar, bolagets små släpp under en tid då hantverksöl provade ramarna för vad man kan göra med öl så har jag nu landat i att jag oftast är sugen på en tysk pilsner.
Jag instämmer. Min "ölresa" började i mitten av 90-talet, och de som var med vet ungefär hur ölutbudet såg ut i Sverige då. Det släpptes lite "udda" öl till jul, kanske 10-15 sorter och nyheter var kanske 2-5 per månad, max. Numera släpps det mer per månad än vad det gjorde på fem år på 90-talet.
Visst har det varit en kul resa, men jag tycker det blev jävligt skitnödigt när alla skulle överanalysera och skriva omdömen på Untappd. Helt plötsligt blev ölintresse kukmäteri och det viktigaste var att ha flest checks på listan.
Numera kollar jag knappast vad som släpps på bolaget, det går ändå inte att hänga med. Visst, vissa favoriter återkommer ju årligen och jag har sen 10-15 år tillbaka istället fokuserat på att köpa öl jag vet är bra, för att lagra och njuta av.
Mängdölen numera är Norrlands Ljus, eller ibland Norrlands Djup, om jag inte dricker det jag bryggt själv förstås.