2022-07-13, 12:22
Medlem
Finisterres avatar
En fråga från en ovan öldrickare: Norrlands Ljus har en vagt obehaglig lukt, det är någonting som påminner om surt vin. Norrlands Djup eller Guld luktar inte så. Vad kan det vara?
Citera
2022-07-19, 20:24
Medlem
Rimberts avatar
Den äckligaste öl jag någonsin är väl den där Sju Komma Tvåan. Den gav kvälkjningningskänslor först, men den funkar riktigt bra efter 2-3 burkar...
Citera
2022-07-20, 00:06
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Den äckligaste öl jag någonsin är väl den där Sju Komma Tvåan. Den gav kvälkjningningskänslor först, men den funkar riktigt bra efter 2-3 burkar...

Förstår inte ens varför man VILL dricka sådant bara för att det funkar efter 2-3 burkar...
Citera
2022-07-20, 12:44
Medlem
Ölets dag idag,,Visste jag faktist inte..=)

https://sverigesbryggerier.se/olets-dag/
Citera
2022-07-20, 16:49
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Ölets dag idag,,Visste jag faktist inte..=)

https://sverigesbryggerier.se/olets-dag/
Då är det dags att skåla för ölet med ett riktigt kvalitetsöl.
Föreslår en Løkken Bryghus, Pangel för 41 kronor per flaska, en mörk stark belgisk ale.
Alkoholprocenten på 9.50% är väldigt trevlig. Det är mycket pang för pengarna.

3-4 sådana och du är nästan hemma innan du anar vad som hände...
Senast redigerad av Rimbert 2022-07-20 kl. 17:23.
Citera
2022-07-21, 14:11
Medlem
Citat:

Då är det dags att skåla för ölet med ett riktigt kvalitetsöl.
Föreslår en Løkken Bryghus, Pangel för 41 kronor per flaska, en mörk stark belgisk ale.
Alkoholprocenten på 9.50% är väldigt trevlig. Det är mycket pang för pengarna.

3-4 sådana och du är nästan hemma innan du anar vad som hände...

Hmm..Nja 9,5% Håller mig nog till Carlsberg Hof..=)
Citera
2022-09-03, 10:22
Medlem
Leipreachans avatar
Lageröl kväljer mig men inte Ale, IPA eller stout

Senare år klarar jag inte dricka en klunk av lageröl utan att kväljer mig. Medans ale, ipa och stout slinker ner utan problem. Någon som har samma problem?
Citera
2022-09-03, 16:47
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Senare år klarar jag inte dricka en klunk av lageröl utan att kväljer mig. Medans ale, ipa och stout slinker ner utan problem. Någon som har samma problem?
Är det all slags lager eller nån speciell,en del lagers har rätt så kraftig maltbotten med avsaknad av humlebeska så det blir äckligt att dricka dem.
Citera
2022-09-03, 19:13
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Tvärtom för mig, efter att i femton år provat mig genom mängder av olika typer av öl på festivaler, provningar, bolagets små släpp under en tid då hantverksöl provade ramarna för vad man kan göra med öl så har jag nu landat i att jag oftast är sugen på en tysk pilsner.
Citera
2022-09-03, 21:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Tvärtom för mig, efter att i femton år provat mig genom mängder av olika typer av öl på festivaler, provningar, bolagets små släpp under en tid då hantverksöl provade ramarna för vad man kan göra med öl så har jag nu landat i att jag oftast är sugen på en tysk pilsner.
Jag instämmer. Min "ölresa" började i mitten av 90-talet, och de som var med vet ungefär hur ölutbudet såg ut i Sverige då. Det släpptes lite "udda" öl till jul, kanske 10-15 sorter och nyheter var kanske 2-5 per månad, max. Numera släpps det mer per månad än vad det gjorde på fem år på 90-talet.

Visst har det varit en kul resa, men jag tycker det blev jävligt skitnödigt när alla skulle överanalysera och skriva omdömen på Untappd. Helt plötsligt blev ölintresse kukmäteri och det viktigaste var att ha flest checks på listan.

Numera kollar jag knappast vad som släpps på bolaget, det går ändå inte att hänga med. Visst, vissa favoriter återkommer ju årligen och jag har sen 10-15 år tillbaka istället fokuserat på att köpa öl jag vet är bra, för att lagra och njuta av.

Mängdölen numera är Norrlands Ljus, eller ibland Norrlands Djup, om jag inte dricker det jag bryggt själv förstås.
Citera
2022-09-04, 19:39
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag instämmer. Min "ölresa" började i mitten av 90-talet, och de som var med vet ungefär hur ölutbudet såg ut i Sverige då. Det släpptes lite "udda" öl till jul, kanske 10-15 sorter och nyheter var kanske 2-5 per månad, max. Numera släpps det mer per månad än vad det gjorde på fem år på 90-talet.

Visst har det varit en kul resa, men jag tycker det blev jävligt skitnödigt när alla skulle överanalysera och skriva omdömen på Untappd. Helt plötsligt blev ölintresse kukmäteri och det viktigaste var att ha flest checks på listan.

Numera kollar jag knappast vad som släpps på bolaget, det går ändå inte att hänga med. Visst, vissa favoriter återkommer ju årligen och jag har sen 10-15 år tillbaka istället fokuserat på att köpa öl jag vet är bra, för att lagra och njuta av.

Mängdölen numera är Norrlands Ljus, eller ibland Norrlands Djup, om jag inte dricker det jag bryggt själv förstås.
Det som fick bägaren att rinna över för mig var 2016 när NEIPan kom och tog över och det var det enda som folk bryggde och drack, trots att alla NEIPor smakar ungefär på samma sätt (Citra och Mosaic). Jag dricker precis som du mycket hembrygd öl, på bolaget blir det mest Bitburger eller DAB.
Citera
2022-09-17, 12:53
Medlem
LeCastles avatar
Jag har blivit vuxen.
Igår hällde jag upp en Guinness och det smakade helt fantastiskt.
Citat:
Du vet mycket väl varför man dricker den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in