Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-19, 19:16
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Har Otto Ekevi lagt ner eller är han på semester? Jag har annars ett förslag på intervju åt honom: Patricio Ernesto Marquez Araya som var upphov till "skuggan"-bilden.

Enligt PU ska Patricio i förhör erkänt att han fabricerat uppgifterna men något sådant förhör finns EJ i utredningsmaterialet. Ett alternativ är att förhöret kommit bort, ett annat att det är PU som fabricerat att Patricio ljuger.

En intervju med Patricio skulle kunna klargöra vad som gäller. Han verkar bo på Kungsholmen i Stockholm.
Han har det knapert just nu, har inte ens en mobil.
Han behöver swish för att bla kunna ta sig in till Sveavägen igen för att "detektiva".
Citera
2022-07-19, 20:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Att du upprepar dig är inte direkt ovanligt, det är väl allt du gör i Skandiamannen-tråden, upprepar samma drapa om och om och om igen ...

Men enligt alla som kritiserat så borde ju en professionell GM ha skjutit i huvudet och vad spelar det då för roll om han skjuter med en så kraftig revolver ?

Har du någon källa till ditt påstående , ingen annan har ju nämnt det här vad jag sett, det låter nämligen oerhört märkligt med ammunition som är gjord för att göra "så lite skada som möjligt" ...

Ingenstans har jag som sagt sett hänvisningar till att det skulle vara så imbecillt att använda den ammunitionen som du vill göra gällande.. man tycker spontant att det borde nämnts i så fall

Så som du i tidigare inlägg hela tiden vinklat saker åt det håll du vill så litar jag inte alls på det du skriver längre ...

En sådan revolver är nog hur som helst tillräckligt dödande nästan oavsett ammunition ...

Du kan heller inte veta exakt hur GM resonerat ...

Det borde väl vara så att han helst avsett att sätta första skottet i huvudet men att det kanske vart svårt/riskfyllt då Palme var ett rörligt mål som han promenerade bredvid.

Att han då i stället tänkte avlossa första skottet för att fälla honom och sedan tänkte sig ett andra skott i huvudet - men då han stod kvar någon sekund (det gjorde ju GM) märkte han att det var helt onödigt då Palme i princip dog på fläcken....

PS Jag menar inte att det säkert var ett planerat dåd ... men jag kan inte se att det kan uteslutas att det fanns planering bakom ...

Lyssna gärna på avsnitten med Sonny Björk i Palmemordet-podden.
En mjukare ammunition börjar tumla och gör klart större skada i en människokropp än en mantlad som är avsedd för att penetrera metall.

Tack vare att skottet träffade kotpelaren så började även denna att tumla något och gick ut på "tvären". Skjuten genom en mjukdel hade skottet troligen gått rakt igenom utan "större" skada.
Citera
2022-07-19, 21:09
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Lyssna gärna på avsnitten med Sonny Björk i Palmemordet-podden.
En mjukare ammunition börjar tumla och gör klart större skada i en människokropp än en mantlad som är avsedd för att penetrera metall.

Tack vare att skottet träffade kotpelaren så började även denna att tumla något och gick ut på "tvären". Skjuten genom en mjukdel hade skottet troligen gått rakt igenom utan "större" skada.
Ja, men det är en milsvid skillnad mellan att ammunitionen "inte är optimal för att göra skada i en människokropp" och att den är gjord för att "göra så lite skada som möjligt" ... och som jag skrivit tidigare - planen var kanske inte att skjuta i kroppen ...

Sen kan man alltid debattera om det är planerat eller ej och visst , det är många som inte tror på ett planerat attentat ...
Citera
2022-07-19, 21:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, men det är en milsvid skillnad mellan att ammunitionen "inte är optimal för att göra skada i en människokropp" och att den är gjord för att "göra så lite skada som möjligt" ... och som jag skrivit tidigare - planen var kanske inte att skjuta i kroppen ...

Sen kan man alltid debattera om det är planerat eller ej och visst , det är många som inte tror på ett planerat attentat ...

Milsvid skillnad?
"Göra så lite skada som möjligt"? Vem påstår detta?

Ska inte lägga mig i, men Roerlig har inte hittat på saker själv utan har stöd påståendena, var min poäng.

Förutom detta så har vi ett tungt och opraktiskt vapen, men det är en annan fråga.
Citera
2022-07-19, 21:36
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Milsvid skillnad?
"Göra så lite skada som möjligt"? Vem påstår detta?

Ska inte lägga mig i, men Roerlig har inte hittat på saker själv utan har stöd påståendena, var min poäng.

Förutom detta så har vi ett tungt och opraktiskt vapen, men det är en annan fråga.
Det är hur "Roerlig" uttryckte sig (vid två tillfällen till och med) - det är kanske enklare att du backar och läser om inläggen ?
Citera
2022-07-19, 21:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det är nog dig jag inte litar på ...

Det känns som om du från ditt allra första till dina senaste inlägg i det här ämnet tvångsmässigt vill få allting att peka så mycket som möjligt mot CA och du kommer alltid att tolka ALLTING åt det hållet ...

(dina sista inlägg i CA-tråden som tydligt exempel)

Det var ju ett belysande exempel då mina inlägg på sista sidan främst handlar om hur intressant jag tycker den okände, men i PU länge högaktuelle, Mirko V är.

Det kan inte slå dig att man kan intressera sig för personer av en viss typ då man anser att det är en sådan omständigheterna vid mordet tydligt berättar om?

Citat:
Som nu när en kula plötsligt varken är bra mot skyddsväst eller inte skyddsväst bara för att det ska verka amatörmässigt och åter peka mot CA ...

Kulan är ett uppenbarligen inadekvat val. Den insikten har renderat förslaget att den valts på grund av idéer om skyddsväst (som jag förvisso menar är befängt). Förmodligen är den dock inte effektiv mot skyddsvästar. Ammunitionen faller alltså mellan alla stolar. Eller vad menar du?

Citat:
Rimligen borde den vara bättre mot skyddsväst än en "vanlig" kula även om den kanske inte var anpassad för moderna västar.

Ja, givetvis, men en professionell GM som befarar att Palme kan bära väst, väljer givetvis istället den moderna och mer effektivt penetrerande typen av ammunition som finns vid tiden och gjort Metal Piercing obsolet (kallas ”cop killer”, eftersom den sägs kunna skjuta igenom skyddsvästar).

Citat:
som jag skrev innan så hade han satt den i huvudet med ett andra skott hade det spelat mindre roll ...

Huvudet kanske hade varit målet direkt om inte Palme hade varit ett rörligt mål (promenerat bredvid ...) så att det var vanskligt/riskfyllt ...

Så ett planlagt attentat av ett professionellt kommando skulle inför en statsministeravrättning rimligen kunnat ha valt vilken ammunition som helst eftersom man nog tänkt att skjuta i huvudet också (på en för en sådan GM helt orimlig plats)?

Jag hade inför ett attentat alla gånger noga valt den typ ammunition jag bedömt vara mest effektiv och ändamålsenlig. Du hade kanske gjort på nåt annat sätt.
Citera
2022-07-19, 21:55
Medlem
Citat:
Har Otto Ekevi lagt ner eller är han på semester? Jag har annars ett förslag på intervju åt honom: Patricio Ernesto Marquez Araya som var upphov till "skuggan"-bilden.

Enligt PU ska Patricio i förhör erkänt att han fabricerat uppgifterna men något sådant förhör finns EJ i utredningsmaterialet. Ett alternativ är att förhöret kommit bort, ett annat att det är PU som fabricerat att Patricio ljuger.

En intervju med Patricio skulle kunna klargöra vad som gäller. Han verkar bo på Kungsholmen i Stockholm.

Matte kör solo..

Men frågan är om han kommer i mål..

Tydligen har han fått en insikt att det kanske är Engström trots allt...

Vi får se...avsnitt 100 så ska sanningen fram
Citera
2022-07-19, 22:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det är hur "Roerlig" uttryckte sig (vid två tillfällen till och med) - det är kanske enklare att du backar och läser om inläggen ?

Försök följa logiken i

att penetrationsförmågan hos ammunition ökar om man minskar graden av deformering vid träff

och

det faktum att ju mer ammunition deformeras desto mer vävnadsskada orsakar den

och

att Metal Piercing har högre penetrationsförmåga än helmantlad standardammunition genom att ha en tjockare mantel för att motstå deformering.
Citera
2022-07-19, 22:05
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det var ju ett belysande exempel då mina inlägg på sista sidan främst handlar om hur intressant jag tycker den okände, men i PU länge högaktuelle, Mirko V är.

Det kan inte slå dig att man kan intressera sig för personer av en viss typ då man anser att det är en sådan omständigheterna vid mordet tydligt berättar om?

Kulan är ett uppenbarligen inadekvat val. Den insikten har renderat förslaget att den valts på grund av idéer om skyddsväst (som jag förvisso menar är befängt). Förmodligen är den dock inte effektiv mot skyddsvästar. Ammunitionen faller alltså mellan alla stolar. Eller vad menar du?

Ja, givetvis, men en professionell GM som befarar att Palme kan bära väst, väljer givetvis istället den moderna och mer effektivt penetrerande typen av ammunition som finns vid tiden och gjort Metal Piercing obsolet (kallas ”cop killer”, eftersom den sägs kunna skjuta igenom skyddsvästar).

Så ett planlagt attentat av ett professionellt kommando skulle inför en statsministeravrättning rimligen kunnat ha valt vilken ammunition som helst eftersom man nog tänkt att skjuta i huvudet också (på en för en sådan GM helt orimlig plats)?

Jag hade inför ett attentat alla gånger noga valt den typ ammunition jag bedömt vara mest effektiv och ändamålsenlig. Du hade kanske gjort på nåt annat sätt.

Men det finns naturligtvis ett enormt spann mellan ensam galning och gigantisk konspiration (där varje del i planen är minutiöst utvald, bästa ammunition, optimal plats etc).

Det är inte säkert att man får alla delar på plats när tillfället ges och gjorde man det optimalt på det sättet skulle frågorna troligen bli än fler och kravet på uppklarande mycket större ...

Även Gunnar Wall m.fl har spekulerat i planlagt möte och avrättning på politsika grunder så det är långt ifrån så att alla tror på "ensam galning"....
Citera
2022-07-19, 22:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Men det finns naturligtvis ett enormt spann mellan ensam galning och gigantisk konspiration (där varje del i planen är minutiöst utvald, bästa ammunition, optimal plats etc).

Det är inte säkert att man får alla delar på plats när tillfället ges och gjorde man det optimalt på det sättet skulle frågorna troligen bli än fler och kravet på uppklarande mycket större ...

Även Gunnar Wall m.fl har spekulerat i planlagt möte och avrättning på politsika grunder så det är långt ifrån så att alla tror på "ensam galning"....

Har någon hävdat det? (Mötesscenariot ser jag som helt osannolikt.)

Jag har för övrigt inga starka trosföreställningar i detta ärende. Men jag anser att omständigheterna tydligt pekar mot att en viss typ GM är mer sannolik än andra. Jag anser vidare att detta ej alls varit tillräckligt analyserat.

Ensam galning tycker jag är fel ordval. Den vanliga typen av GM i attentat mot prominenser, den psykiskt sjuke med vanföreställningar, rör det sig förmodligen inte om i MOP. Och omständigheterna talar alltså även mot ett planlagt attentat.

Ja, det finns såklart olika grader av planläggning och organisation. Men oftast torgförs idéer om kommandon med kapacitet till kartläggning, övervakning osv. Ja, ett på förhand planlagt attentat förutsätter det faktiskt. Organisationer med sådan kapacitet har givetvis förmåga att välja rimlig utrustning, plats osv.

Det som återstår i sammansvärjningsväg, brukar jag mena, blir nåt ”klantkommando” eller en hastigt ihoprafsad grupp samma kväll. Jag finner ingetdera särskilt sannolikt, men troligare än det här professionella kommandot som är så populärt.

Förstår inte riktigt ditt mittstycke.
Citera
2022-07-20, 07:35
Medlem
Citat:

Upptäckte att Patricios tips inkom den 5:e mars medan fantombilden publicerades först den 6:e mars. Så han kan inte ha baserat sina uppgifter på den vilket PU påstår.
Citera
2022-07-20, 08:12
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Gjort så och kan inte påstå att jag ser något annat än att majoriteten av påståendena också stöds i materialet. Men det kanske är som du säger att du inte litar på Roerlig, som ju tydligt också visat sin teori i en annan tråd? (Här håller jag delvis med, men avseende uppgifterna om ammunitionen så såg inte jag något annat än det som tidigare varit känt, sagts eller påståtts). Vill du utveckla, så kan vi kanske rätta till det som ev. skulle vara fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in