Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Det är nog dig jag inte litar på ...
Det känns som om du från ditt allra första till dina senaste inlägg i det här ämnet tvångsmässigt vill få allting att peka så mycket som möjligt mot CA och du kommer alltid att tolka ALLTING åt det hållet ...
(dina sista inlägg i CA-tråden som tydligt exempel)
Det var ju ett belysande exempel då mina inlägg på sista sidan främst handlar om hur intressant jag tycker den okände, men i PU länge högaktuelle, Mirko V är.
Det kan inte slå dig att man kan intressera sig för personer av en viss typ då man anser att det är en sådan omständigheterna vid mordet tydligt berättar om?
Citat:
Som nu när en kula plötsligt varken är bra mot skyddsväst eller inte skyddsväst bara för att det ska verka amatörmässigt och åter peka mot CA ...
Kulan är ett uppenbarligen inadekvat val. Den insikten har renderat förslaget att den valts på grund av idéer om skyddsväst (som jag förvisso menar är befängt). Förmodligen är den dock inte effektiv mot skyddsvästar. Ammunitionen faller alltså mellan alla stolar. Eller vad menar du?
Citat:
Rimligen borde den vara bättre mot skyddsväst än en "vanlig" kula även om den kanske inte var anpassad för moderna västar.
Ja, givetvis, men en professionell GM som befarar att Palme kan bära väst, väljer givetvis istället den moderna och mer effektivt penetrerande typen av ammunition som finns vid tiden och gjort Metal Piercing obsolet (kallas ”cop killer”, eftersom den sägs kunna skjuta igenom skyddsvästar).
Citat:
som jag skrev innan så hade han satt den i huvudet med ett andra skott hade det spelat mindre roll ...
Huvudet kanske hade varit målet direkt om inte Palme hade varit ett rörligt mål (promenerat bredvid ...) så att det var vanskligt/riskfyllt ...
Så ett planlagt attentat av ett professionellt kommando skulle inför en statsministeravrättning rimligen kunnat ha valt vilken ammunition som helst eftersom man nog tänkt att skjuta i huvudet också (på en för en sådan GM helt orimlig plats)?
Jag hade inför ett attentat alla gånger noga valt den typ ammunition jag bedömt vara mest effektiv och ändamålsenlig. Du hade kanske gjort på nåt annat sätt.