2022-07-20, 00:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag håller med i dina funderingar. Det bästa vore ändå att Krim tillhörde Ukraina och att Ryssland får hyra halvön och Sevastopol för en rimlig penning. Det kan ge Ukraina bra inkomster. Men jag tror inte en sådan lösning tilltalar Ryssland.

Så var det innan 2014, så vad ska förändras?
Citera
2022-07-20, 01:07
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukrainska "hemvärnet"/lokalförsvarstrupper hade sin bas vid flygplatsen. Precis intill staketet till flygplatsen. Så VDV hamnade direkt i strid med dem, det uppehöll dem och sedan hann ukrainska specialtrupper dit, artilleri etc. Då var det kört för VDV som blev nästan utrotade. Man tycker Ryssland borde vetat att ukrainarna hade sin bas där med tanke på hur många informatörer, sabotörer etc. de hade redan i Ukraina. Och de skall ju ha satelliter också. Jag tror knappast den basen var hemlig heller. Jag tror Ryssarna hade stora problem med att bearbeta, kommunicera och koordinera alla underrättelse de hade. Ungefär som de nu skjuter ned sina egna flygplan. Det är en för stor operation för dem, de kan inte hantera det.
Jag har en känsla att ingen i Ryssland har en övergripande bild av kriget i Ukraina eller så mycket annat heller.
Citera
2022-07-20, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du förstod inte inlägget jag skrev till dig. Jag ångrar att jag skrev det där inlägget till dig. Det är som att kasta pärlor till svin. Jag har inte dragit slutsatsen att Ryssland imploderar. Vidare undrar jag vad fan du snackar om? Det är förvirrat, okunnigt, ogrundat och ärligt talat anti-intellektuellt. Till skillnad från "fanboysen" i tråden så har de något intresse för internationell politik och kriget i Ukraina. Du är ointresserad. Vad gör du i tråden?

Är USA en stormakt? De vann inte Koreakriget, Vietnamkriget, Laotiska kriget, Bay of Pigs, kambodjanska inbördeskriget, interventionen i Libanon, Clintons intervention i Somalia, kriget i Afghanistan, Irakkriget, interventionen i Jemen osv. Vidare förstår jag inte hur realismen inte är applicerbart på andra länder än stormakter. Teorin tar inte hänsyn till om ett land är en stormakt eller ej. Sedan känner jag naturligtvis till diskussionen om huruvida Ryssland är en stormakt.

Visst är det så att det går illa för Ryssland , och de flesta ryssar , ca 95% kommer få det sämre än före 24/2-22.
Det som är det stora problemet är ju importsanktionerna som hotar den ryska industriproduktionen.

Jag vet du förordar 3-D-skrivare som lösning på problemet , men det är inte seriöst , orealistiskt.

Inte heller är det en bra idé att lösa de ekonomiska problemen med att ”trycka mer pengar”,,,det måste du förstå , att om det vore så enkelt skulle inga länder ha ekonomiska problem.
Citera
2022-07-20, 01:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Han vet inget och troligen är det något försvarministern Lloyd Austin nyligen lovade Ukrainas försvarsminister som gjorde honom glad och skulle avslöja senare. Något ska bestämmas med allierade den 20 juli.

Readout of Secretary of Defense Lloyd J. Austin III's Call With Ukrainian Minister of Defence Oleksii Reznikov
https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3097001/readout-of-secretary-of-defense-lloyd-j-austin-iiis-call-with-ukrainian-ministe/

Vi får väl hoppas på att det inte blir en eskalering som leder till världskrig. Orolig är man nu i USA och Ukraina då ryssland steppar upp aktiviteterna och troligen snart står vid Dnepr floden om inget görs. Sista chansen att bromsa ...

Ja det är sista chansen för ryssen att bromsa, vända om och åka hem. Den som är orolig är ryssen.
Citera
2022-07-20, 01:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Jag har en känsla att ingen i Ryssland har en övergripande bild av kriget i Ukraina eller så mycket annat heller.

Ja deras system klarar inte av att hålla koll på alla trupper, all logistik, all underrättelseinhämtning, alla fabriker som skall tillverka vapen etc. etc. Alla försöker göra sitt bästa just där de är eller inom sitt ansvarsområde. Men inget samordnas.
Citera
2022-07-20, 01:30
Medlem
Nu vänder det!

USA kommer skicka $400 miljoner i militärt stöd till Ukraina. Inklusive fler HIMARS!

https://www.reuters.com/world/us-send-400-million-weapons-ukraine-including-more-himars-2022-07-08/
Citera
2022-07-20, 01:40
Medlem
Nu vänder det!

EU skickar €500 miljoner i militärt stöd till Ukraina!

Det är en mindre betalning utöver €9 miljarder som EU betalar per månad. Ser bra ut!

https://www.reuters.com/world/europe/eu-seeks-keep-up-support-ukraine-despite-economic-damage-2022-07-18/

Citera
2022-07-20, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Visst är det så att det går illa för Ryssland , och de flesta ryssar , ca 95% kommer få det sämre än före 24/2-22.
Det som är det stora problemet är ju importsanktionerna som hotar den ryska industriproduktionen.

Jag vet du förordar 3-D-skrivare som lösning på problemet , men det är inte seriöst , orealistiskt.

Inte heller är det en bra idé att lösa de ekonomiska problemen med att ”trycka mer pengar”,,,det måste du förstå , att om det vore så enkelt skulle inga länder ha ekonomiska problem.
Herregud alltså, instämmer helt med Edgerton. Det här är ju löjligt.
Citera
2022-07-20, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Nu vänder det!

EU skickar €500 miljoner i militärt stöd till Ukraina!

Det är en mindre betalning utöver €9 miljarder som EU betalar per månad. Ser bra ut!

https://www.reuters.com/world/europe/eu-seeks-keep-up-support-ukraine-despite-economic-damage-2022-07-18/

Du är helt tappad bakom en vagn... EU har självklart inte utlovat 9 miljarder per månad, möjligen 9 miljarder i en plan utsträckt fram till in på nästa år. Det första paketet skulle heft en prislapp på 1 miljard euro, men det har hållits uppe under flera veckor av den tyska regeringen just för att de inte uppfattar Ukraina som effektiva och inte vill gräva ner sig ännu djupare i kaninhålet.
Citera
2022-07-20, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, precis. Inte otänkbart att det fanns en strategi framtagen långt tidigare, men vi vet ju också att amerikanerna hade kännedom om att ett ryskt anfall var nära förestående, och att det skulle ske. Detta förmedlades givetvis till Kiev mycket tidigt.

Ukrainska styrkor var på standby. Det är fullt möjligt att de visste sådant som att fallskärmsjägare var att vänta vid Hostomel. Ett fullastat plan sänktes.

De ryska stridsvagnar som var inne och snurrade praktiskt taget inne i stadskärnan har jag knappt förstått varifrån de kom. Det kan ju vara så, som du skriver, att pansar i snabb framryckning släpptes igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Buhu! Om det är något jag faktiskt uppskattar med ukrainarna är att de inte gnäller. De är villiga att slåss till den sista ukrainaren. Världen är inte rättvis och du bär ansvar för vad du gör. Ukrainarna var väl medvetna om att de bodde granne med en stor elak björn. Trots denna vetskap avsatte de Viktor Yanukovych för att sedan rösta fram NATO-vänner som sparkade på björnen i åtta år.

Visst kan man skylla på USA som iscensatte färgrevolutionen 2014 men någonstans måste man ta ansvar för vad man gör. Vad trodde ukrainarna skulle hända? Det samma gäller svenskarna. Om svenskarna är så jävla dumma att de val efter val röstar på liberala fanatiker som bryr sig mer om amerikanska intressen än de genuint svenska får de också bära konsekvenserna av sina handlingar.

Om du inte försvarar dina intressen kommer någon att äta upp din lunch eller i värsta fall kommer en björn och äter upp dig. Det är något som ukrainarna nu får erfara i realtid. När Donbas är taget kommer ryssarna ge Zelenskyj och hans finansiärer i Washington DC ett erbjudande och säger de nej (vilket de kommer göra eftersom de inte bryr sig om ukrainska liv) kommer ryssarna kriga (om de måste) hela vägen till den polska gränsen. Världen är som sagt inte rättvis och i slutändan bär du själv ansvar för vad du gör och det gäller i synnerhet ukrainarna. Jag har dock respekt för ukrainarna eftersom är villiga att upplösa delar eller hela sitt nationella territorium för att inte tala om att de offrar sina liv i drivor för amerikanska intressens skull. Jag hade inte fattat ett sådant beslut själv eftersom jag tror på en försiktig utrikespolitik och diplomati men detta är den väg ukrainarna valt att vandra.

Jag föredrar analytiska alternativt roliga inlägg framför inlägg skrivna i affekt och ilska.

Tja, jag gör ju analyserna många år innan WSJ. Jag antar att jag ligger i framkant. Folk kunde räkna ut med rumpan att svensk invandringspolitik skulle gå åt helvete. Hur länge tog det innan frågan lyftes upp? Kritiken började 1965 och den lyftes upp 2015 med undantag för några år under det tidiga 1990-talet när Ny Demokrati satt i riksdagen.

Jag vet inte om jag skulle kalla västvärlden för nykoloniala eller det kanske är en korrekt beskrivning. Hela världen skall ju stöpas om till en USA-styrd pro-israelisk liberalt mähe-värld där folk inte skall ha rätt till ett ekonomiskt, socialt och kulturellt drägligt liv. Jag antar att fördelen med den spännande liberala världsordningen är vi kanske snart får rätten att ha ett könsneutralt pass där det står "hen"

Möjligt - men oljepriset har inte kollapsat och jag antar att Ryssland har planerat för den eventuella förändringen.

Verkligen?

https://www.timesofisrael.com/biden-applauds-historic-saudi-decision-allowing-israeli-flights-over-its-airspace/

Du tror inte att detta beslut fattades innan Biden blev president? Har du hört talas om Abraham Accords? Saudiarabien skrev inte under men var villiga att förhandla angående avtalets innehåll.

https://en.wikipedia.org/wiki/Abraham_Accords

Vidare verkar du inte känna till att Saudiarabien och Israel sedan länge har "hemliga" diplomatiska relationer och samarbeten. Jag förstår att Biden gärna vill hävda någon sorts framgång men detta är ingen framgång. Det är en PR-gest till den obelästa allmänheten.

Vad tror du om de bilder på Putin , med röd clownnäsa som börjat dyka upp de senaste dagarna ?
Är de en del i protester ?även sett en avatar här på Flashback med rödnäsan .

Idag såg jag även att ryska ambassaden i Schweiz hade protesterat mot rödnäsabilder,,,
Är detta en trend? En symbol för motståndet mot Putin/Ryssland?
Citera
2022-07-20, 01:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
De räknade med att stridsviljan bland dessa 300k skulle vara extremt mycket lägre och att landet därmed skulle falla ihop och tas. Man trodde kanske inte att det skulle bli exakt som på Krim 2014, men man räknade med att hela regementen och brigader bara skulle sätta sig ned och inte ta striden. Det skedde till viss del i Kherson men inte på övriga platser.

De räknade även med att Europa och väst skulle vara oerhört splittrade i frågan och inte stödja Ukraina på det sättet som man gjorde. Pro-ryska postare säger att västs stöd inte gjort någon skillnad men hade väst inte under krigets första skede snabbt levererat +50k pansarvärnsvapen så hade den här tråden inte varit aktuell idag. Ukraina hade varit under rysk kontroll och endast en motståndsrörelse hade funnits kvar som verkat mot inkräktarna.

I morgon är det julafton igen. Ramstein 4. Sen kan du återkomma och posta att det nya paketet inte spelar någon roll, att Ryssland slår ut alla leveranser innan de hunnit 5 meter på Ukrainsk mark och så vidare. Men vi vet ju att det inte är sant.

Hur många meter framåt har världens näst starkaste armé tagit sig de senaste 10 dagarna?
Va? Va? Jag hör inte? Va?

Jag brukar vara en Sverigekritiker, men här måste jag faktiskt ge Sverige creds, istället för som brukligt att lägga sig platt så står man upp mot en överlägsen mobbare (Putin), bra gjort Maggan! Det gav Ukraina respit och råg i ryggen och det ska dessa stolta gossar och töser ha! Vad som kommer härnäst får vi ta då. Svenska vapen har gjort stor skillnad! Var stolta över ert arv!
Citera
2022-07-20, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Herregud alltså, instämmer helt med Edgerton. Det här är ju löjligt.
Sa han att det är löjligt? ,,,det jobbiga är väl att det är SANT !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in