Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Du hävdar att att "allt man vetat eller trott sig vetat är reviderat" angående den ryska militären. Det skulle vara passande om du bjuder på en metaanalytisk peer-review artikel men jag tror inte du kommer göra det eftersom en sådan inte finns att tillgå. De flesta av oss får vår information från öppna källor i form av media, tankesmedjor, statliga rapporter, politiska uttalanden och grifters. De flesta av oss har inte tillgång till hemlighetsstämplat material. Den boken jag hänvisade till använder sig uteslutande av öppna källor - vilket kanske säger något om dess kvalitet.
Den verkliga kapaciteten i försvarsmaterial är hemlighetsstämplad. På samma sätt är den "riktiga" informationen om hur det går i kriget i Ukraina hemlighetstämplad. Få av oss har tillgång till den. Jag har det inte. Många i tråden verkar följa ISW rapporter. Deras analys härstammar från öppna källor som de sedan drar slutsatser av. På samma sätt kan du följa tankesmedjor som Quincy Institute, National Intrests och Defense Priorities som också drar slutsatser utifrån öppna källor. Hur vettiga är dessa tankesmedjor? Tja, ingen av dem har tillgång till hemlighetsstämplat material. Det jag inte gillar med ISW är att de sätter sin politisk agenda framför analys. Det är därför jag föredrar de andra mer modesta tankesmedjorna även om de också är partiska.
Jag medger att jag inte har en relevant militär bakgrund och även om jag skulle haft det skulle jag inte våga dra de slutsatser du och så många andra i tråden drar. Skälet är tämligen simpelt - officerare är experter inom vissa fält. Det samma gäller också ingenjörer, statsvetare, nationalekonomer, lärare, läkare osv.
Du däremot anser att du är någon sorts "guru". Du och så många andra hävdar att de dör drivor av ryssar i kriget. När vi kritiker av medieberättelsen efterfrågar hur ni gjort era estimat får vi inget svar. Alternativt har ni tillgång till rysk hemlighetsstämplad information men det betvivlar jag att ni har. Jag betvivlar att du kan estimera (matematiskt) dödsoffer i krig precis som du inte kan har tillgång till rysk hemlighetsstämplad information. Vad ni ger oss är estimat från den amerikanska och brittiska regeringen. Vi skall sedan ta dem på orden. Varför då?
Ingen av dessa två regeringar berättar för allmänheten hur de har gjort sina estimat och inte heller kan/vill de peka på hemliga ryska dokument. Jag såg någon journalist tröttnade till slut på en Bidens pressekreterare och ställde en adekvat direkt fråga angående kriget - "fram med bevisen". Så vad fick journalisten för svar? Det är hemlighetsstämplat. Med tanke på att USA ljög västvärlden in Afghanistan, Irak, Syrien och Libyen håller jag mig väldigt skeptisk till vad de säger.
Min syn på kriget är övertydlig. För det första bär USA som bär skuld till kriget genom att expandera NATO till den ryska gränsen. Ryssland har varnat dem i många år och de har gjort detta inofficiellt och officiellt - vilket Rysslands utrikesminister har sagt. För det andra bekänner jag mig till den realistiska skolan inom ramen för internationella relationer. Jag anser att stormakter bör ha sina intresse-sfärer för politiskt, ekonomisk och säkerhetspolitisk stabilitet. Länder som Belarus och Ukraina ligger inom rysk intressesfär och det ligger inte i europeiskt intresse att ändra den ordningen. På samma sätt ligger det inte i svenskt och finskt intresse att gå med i NATO. Det leder till destabilisering av Europa. För det tredje kostar kriget liv och pengar. Framförallt kostar det pengar på Europa som jag hellre skulle använda till annat än att "trycka till" Ryssland.
Så länge Ryssland håller sig på sin kant av Europa anser jag inte att Ryssland är ett problem. Huruvida Ryssland är "demokratiskt" eller inte berör mig inte. Det är sådant som berör människor som bekänner sig till amerikansk liberal hegemoni. Själv tycker jag att USA kan hålla sig på sin kant och låta Europa vara. På samma sätt berör det mig inte om Saudiarabien, Kuba eller Kina är demokratier. Det är för mig irrelevant.
Vad som är för relevans för mig är europeisk säkerhet, ekonomi och framtid och återigen - så länge Ryssland stannar i sin sfär så berör inte Ryssland eventuella intressen i euroasien (där stora delar av Ukraina ligger) Europa. Om vi måste bära Ukraina (vilket vi inte borde givet att Rumäniens, Greklands och Bulgariens medlemskap i EU har varit förödande för europeisk ekonomi) så är det också rimligt att Ukraina bryter med Washington DC och skriver ett fredsavtal med Ryssland.
Om du befinner sig bredvid en elak sovande björn sparkar du inte på björnen men det är precis det som ukrainarna (uppmuntrade av DC) har gjort och nu får de äta upp det. På samma sätt riskerar Litauen och Finland sin nationella framtid genom att provocera den sovande björnen. De gör också det på order från Washington DC. Förvisso har jag inga direkta bevis för det men det finns många indicier som talar för det. Detta är ett kontraproduktivt agerande - och det är trist att USA skall ha den här inställningen. Framförallt är det tragiskt att Europa fortsätter vara en amerikansk marionett istället för att värna om sina inrikespolitiska och utrikespolitiska intressen.
Konstigt med dessa proryssar ( som ovan ),som har inlägg som små romaner.
ALLA deras inlägg mynnar alltid ut i att ALLTING som sker är USAs fel .
USA är djävulen
USA tvingar Ryssland att invadera Ukraina.
USA ”destabiliserar” Europa
USA orsakar svält i Afrika
M.m m.m
Anledningen är ju självklar !
Det handlar om att ta fokus från det faktum att 24/2-22 invaderade RYSSLAND sitt grannland Ukraina .
Allt dödande efter 24/2-22 är Rysslands ansvar .
Det är Ryssland som skall kritiseras , inte USA