2022-07-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Visst är det rörligt, men jag tycker man kan tala om att något är för högt eller för lågt värderat vid en viss tidpunkt.

69000 var av allt att döma för högt när det var aktuellt, eftersom det i alltför hög grad byggde på fiatfluff (hävstänger, fiatlån, diverse finansiella skojarupplägg, irrationell FOMO etc).

17000 var alltför lågt, eftersom det byggde på irrationell panik, forcerade likvideringar, lånade bitcoin som dumpades på marknaden för att få ner priset, etc.

Ett tydligare exempel är kanske bostadsmarknaden i Sverige, där bostäder har blivit alldeles för högt värderade på grund av bankernas nyskapande av pengar vid varje ny affär. Fiatbankväsendet är som gjort för att förvränga prissättningen av olika tillgångar och skapa felinvesteringar.
Citera
2022-07-19, 22:43
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Visst är det rörligt, men jag tycker man kan tala om att något är för högt eller för lågt värderat vid en viss tidpunkt.

69000 var av allt att döma för högt när det var aktuellt, eftersom det i alltför hög grad byggde på fiatfluff (hävstänger, fiatlån, diverse finansiella skojarupplägg, irrationell FOMO etc).

17000 var alltför lågt, eftersom det byggde på irrationell panik, forcerade likvideringar, lånade bitcoin som dumpades på marknaden för att få ner priset, etc.
Det är ju förvisso sant. Men hur ser du på ekonomin i sin helhet? Jag är ultrabearish på i stort sett alla marknader. Det finns inga verktyg kvar att hålla uppe eländet. Energikrisen kommer inte återhämta sig i närtid, och energi = ekonomin med stort E. Precis allt dras ner när tillgången på energi minskar. Jag anser att allting inkl BTC är övervärderat även i skrivande stund och att det har en lång golgotavandring kvar innan korsfästelsen.

Personligen spelar det inte så stor roll för jag handlar på daglig basis men mitt övergripande bias är fullständigt blodbad. Hoppas jag har fel
Citera
2022-07-19, 22:43
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det kan kanske komma ett ras igen som går än lägre, men jag tror att den ska upp en tid framåt. (Ej investeringsråd!)
Ja, det kan komma sådant.
Men poängen är att detta ras iaf har slutat. Bra så.

Skulle det komma ett nytt ras under 17k, så är det ett annat ras som vi kan konstatera när detta väl händer. Om det kommer sådant eller inte, är bara spekulationer och åsikter. Inget i graferna säger att det är nödvändigt.
Ville bara poängtera att man måste hålla isär åsikter och spekulationer, och vad graferna faktiskt säger. Tror vi är eniga där.

Citat:
När vi nu åter rör oss uppåt så är det i en så mycket sundare situation än förra gången vid den här prisnivån. Andelen idioter i marknaden, t.ex. folk som tror att bitcoin är en riskaktie snarare än en försäkring mot kollapsande fiatvalutor, banksystem och regeringar, lär vara mindre. Hävstänger har likviderats, massor av folk som hade belånat sina bitcoin har förlorat dem, endera genom att priset gick ner för mycket eller genom att skojarföretaget som de lånade ut bitcoinen till har gått omkull. Många måste ha lärt sig, endera den hårda vägen eller genom avskräckande vittnesmål, att hålla hårt i sina bitcoinnycklar och inte använda hävstänger.

En av de fina sakerna med bitcoinvärlden är just att priset tillåts rasa, företag gå i konkurs och marknaden finna sin botten utan att någon riksbank, statsmakt eller dylikt lägger sig i. Det osunda kan sköljas bort i en relativt kortvarig men desto intensivare krasch.

Således finns nu goda förutsättningar för marknaden att bestämma bitcoins egentliga värde, som troligen är högre än 23000 dollar som den ligger på i skrivande stund.

Jag påminner om att bankväsendet är allt annat än robust, och att tillgångar utanför systemet, såsom främst bitcoin, kommer att bli synnerligen värdefulla om/när det börjar haverera.

Jag postar ånyo inslaget om bankerna i Kina och kompletterar med ett ytterligare inslag:

https://www.youtube.com/watch?v=DF__Gr_NVok

https://www.youtube.com/watch?v=eikrolANohw

Tänk vilken betydligt bättre situation de drabbade kineser befinner sig i som har ignorerat statens förbud och regleringar och har behållit sina bitcoin eller fortsatt att samla på sig bitcoin på svarta marknaden.

En rejäl bankkris i Kina torde dra med sig bankerna i västvärlden, så fler länder kan snart befinna sig i liknande eller värre situationer, om det nu inte räcker med de problem som de stigande räntorna med påföljande ras på fastighetsmarknaden, med mera, kommer att orsaka på hemmaplan.

Observera att de positiva sakerna med att äga bitcoin i en krissituation bara gäller om man kontrollerar sina bitcoinnycklar. Att äga bitcoincertifikat eller ha ett tillgodohavande på Coinbase eller liknande kommer inte att vara till någon nytta i ett sådant läge.
Preach.
Citera
2022-07-19, 22:49
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Antingen var det bara väldigt dumt formulerat eller så är du inte den tradern du så gärna vill framstå att vara.
Jag kanske minns fel men var inte du en av dom som sade samma sak om 20k när vi var vid 50k?

Jag är givetvis ingen siare, men det går inte att förneka att 10k är mer sannolikt just nu än 100k. För mig kvittar det, men du kanske känner till bitcoins berömda 85% från ATH? Hittills är vi "bara" på 75%. Det finns utrymme kvar neråt. Just sayin
Citera
2022-07-19, 22:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag kanske minns fel men var inte du en av dom som sade samma sak om 20k när vi var vid 50k?
Nej jag har inte gjort några absoluta uttalanden. Vid 50k fanns det inget i grafen som sade att vi nädvändigtvis skulle ner till 20k. Det betyder INTE samma sak som att BTC inte kunde gå ner till 20k.

Det är skillnad på åsikter och vad grafer säger. Den här nergången har haft massa linjer den skulle kunnat stanna på, från 60k ner till 0k. Den valde att stanna på 17k. Om den bryter ner genom 17k nu, så är det en ny nergång, inte samma om vi utgår från dagsgrafen.
Utgår vi från vecko grafen så vetefan om man kan säga att vi har nergång snarare än uppgång... Sidledes kanske då är rätt benämning.

Citat:
Jag är givetvis ingen siare, men det går inte att förneka att 10k är mer sannolikt just nu än 100k. För mig kvittar det, men du kanske känner till bitcoins berömda 85% från ATH? Hittills är vi "bara" på 75%. Det finns utrymme kvar neråt. Just sayin
Vi kan gå till 0 och vi kan gå till 100k. Jag säger att det är troligare med 100k än 0 eller 10k.
Jag baserar det på det fundamentala. Du behöver inte hålla med, men då vet jag inte vad du baserar dina åsikter på.
Citera
2022-07-19, 23:01
Medlem
Om vi nu går in i en lite längre bear vilket är högst troligt, vad skulle hålla bitcoin(krypto) uppe?.
Citera
2022-07-19, 23:04
Medlem
Citat:
Det är ju förvisso sant. Men hur ser du på ekonomin i sin helhet? Jag är ultrabearish på i stort sett alla marknader. Det finns inga verktyg kvar att hålla uppe eländet. Energikrisen kommer inte återhämta sig i närtid, och energi = ekonomin med stort E. Precis allt dras ner när tillgången på energi minskar. Jag anser att allting inkl BTC är övervärderat även i skrivande stund och att det har en lång golgotavandring kvar innan korsfästelsen.

Personligen spelar det inte så stor roll för jag handlar på daglig basis men mitt övergripande bias är fullständigt blodbad. Hoppas jag har fel

Jag ser också mörkt på ekonomin som helhet, i synnerhet fastighetsmarknaden där priset bygger uteslutande på fiatlån, men jag tror ändå att bitcoin kommer att klara sig relativt bra, just på grund av att den utgör ett sätt att skydda sig mot systemkollapser av olika slag.

Prisuppgången eller stabiliseringen nu tror jag inte bygger på lånade fiatpengar i så hög grad, så den drabbas inte lika hårt av räntehöjningar. Inflationen i sig själv är ju egentligen ett starkt argument för bitcoin.

Jag vet inte hur stor del av dem som placerar i bitcoin som ser det på ungefär det sätt jag gör, men jag vet att jag är långt ifrån ensam.

I synnerhet om/när själva banksystemen börjar drabbas, tror jag bitcoin kan få en rejäl skjuts uppåt.
Citera
2022-07-19, 23:19
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Om vi nu går in i en lite längre bear vilket är högst troligt, vad skulle hålla bitcoin(krypto) uppe?.
Om fler länder och fler stora börsbolag går ut med att dom börjat placera sin kassa i Bitcoin så kommer den börja rusa. När BTC når en punkt där ingen vill vara sist in, så kommer priset gå paraboliskt. Och Bitcoin kommer då sluta bete sig som en risk on asset, en tech stock, och börja bete sig som det den är ämnad för att vara.

Det är upp till var och en om man vill vara med tidigt med högre risk, eller vara på säkrare sidan med högre inköpskurs.
Citera
2022-07-19, 23:21
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Nej jag har inte gjort några absoluta uttalanden. Vid 50k fanns det inget i grafen som sade att vi nädvändigtvis skulle ner till 20k. Det betyder INTE samma sak som att BTC inte kunde gå ner till 20k.

Det är skillnad på åsikter och vad grafer säger. Den här nergången har haft massa linjer den skulle kunnat stanna på, från 60k ner till 0k. Den valde att stanna på 17k. Om den bryter ner genom 17k nu, så är det en ny nergång, inte samma om vi utgår från dagsgrafen.
Utgår vi från vecko grafen så vetefan om man kan säga att vi har nergång snarare än uppgång... Sidledes kanske då är rätt benämning.

Vi kan gå till 0 och vi kan gå till 100k. Jag säger att det är troligare med 100k än 0 eller 10k.
Jag baserar det på det fundamentala. Du behöver inte hålla med, men då vet jag inte vad du baserar dina åsikter på.
Nu råkar jag ju veta "varför" den stannade vid 17.6 Det är enligt mig inget annat än att priset söker sig till likviditet och value gaps, eller gann nivåer. Här är varför jag tyckte 17.6 var intressant t.ex: https://www.tradingview.com/x/LSFQ3ZJP/
Utzoomat på monthly så ser du value gapet: https://www.tradingview.com/x/si7OPFAv/

Folk komplicerar saker alldeles för mycket och har en massa jävla trendlinjer på sin chart. Det fungerar inte. Jag har hållt på med det här i 5 år nu och skalat av det som inte fungerar. Vilket är det mesta.

Och btw, om du kollar på min månadschart så ser du varför jag lade mig kort vid 48, som du kanske kommer ihåg Men visst, det fanns inget som sade att det 100% skulle ner till 20k. Men just då var bias nedåt.

Trading är faktiskt inte så svårt, det följer logik. Den största fienden är känslor och otålighet. Och moonboys på twitter/youtube. Fundamentals i all ära men att köpa eller sälja i blindo är inte den bästa strategin.
Citera
2022-07-19, 23:34
Medlem
Citat:
Om fler länder och fler stora börsbolag går ut med att dom börjat placera sin kassa i Bitcoin så kommer den börja rusa. När BTC når en punkt där ingen vill vara sist in, så kommer priset gå paraboliskt. Och Bitcoin kommer då sluta bete sig som en risk on asset, en tech stock, och börja bete sig som det den är ämnad för att vara.

Det är upp till var och en om man vill vara med tidigt med högre risk, eller vara på säkrare sidan med högre inköpskurs.

Alla gör sina egna investeringsval. Vilka bolag lägger sin kassa i BTC(förutom Musk dravel).
Citera
2022-07-19, 23:49
Medlem
Citat:
Nu råkar jag ju veta "varför" den stannade vid 17.6 Det är enligt mig inget annat än att priset söker sig till likviditet och value gaps, eller gann nivåer. Här är varför jag tyckte 17.6 var intressant t.ex: https://www.tradingview.com/x/LSFQ3ZJP/
Utzoomat på monthly så ser du value gapet: https://www.tradingview.com/x/si7OPFAv/

Folk komplicerar saker alldeles för mycket och har en massa jävla trendlinjer på sin chart. Det fungerar inte. Jag har hållt på med det här i 5 år nu och skalat av det som inte fungerar. Vilket är det mesta.

Och btw, om du kollar på min månadschart så ser du varför jag lade mig kort vid 48, som du kanske kommer ihåg Men visst, det fanns inget som sade att det 100% skulle ner till 20k. Men just då var bias nedåt.

Trading är faktiskt inte så svårt, det följer logik. Den största fienden är känslor och otålighet. Och moonboys på twitter/youtube. Fundamentals i all ära men att köpa eller sälja i blindo är inte den bästa strategin.

Jag är ingalunda någon trader, men jag tycker att bitcoinpriset har blivit betydligt svårare att förutsäga med åren. Fram till kanske 2019 eller så, följde den ofta tydliga mönster som man knappt kunde undgå att se.

Men den senaste dubbeltoppen vid 64k respektive 69k, avvek helt från mina och alla analytikers (rätta mig om jag har fel) förväntningar. Många hade talat om en dubbeltopp, men då avsåg de något i stil med den som inträffade 2013, dvs. en första topp som ganska snart följs av en mycket högre topp.

Sedan bröt den ner under den gamla toppen på 19600, vilket också var en avvikelse från de enkla mönster den har följt tidigare.

Det har även varit vanligt med utbrytningar från trianglar och dylikt som plötsligt vänder och går i motsatt riktning.

Jag tror att det har att göra med att marknaden har fått så många tekniska analytiker, att mönstren måste bli mer komplicerade. Alla kan inte tjäna bitcoin så enkelt, eftersom det för varje lyckad trade måste finnas någon som misslyckas.

Själv försöker jag inte ens, utan nöjer mig med att hodla, men det är förstås bättre att köpa mer när den är för lågt värderad (efter ett kraftigt ras) än när den är i en uppenbar bubbelfas.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-07-19 kl. 23:51.
Citera
2022-07-20, 09:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Alla gör sina egna investeringsval. Vilka bolag lägger sin kassa i BTC(förutom Musk dravel).
Hört talas om Google?
Du får första träffen, 10 exempel.

Men gissar att det är ett par tusental. Bara Grayscale har nog tusen som investerat i Bitcoin via dem.

Ok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in