Citat:
Ursprungligen postat av
DroidBishop
Nu råkar jag ju veta "varför" den stannade vid 17.6

Det är enligt mig inget annat än att priset söker sig till likviditet och value gaps, eller gann nivåer. Här är varför jag tyckte 17.6 var intressant t.ex:
https://www.tradingview.com/x/LSFQ3ZJP/
Utzoomat på monthly så ser du value gapet:
https://www.tradingview.com/x/si7OPFAv/
Folk komplicerar saker alldeles för mycket och har en massa jävla trendlinjer på sin chart. Det fungerar inte. Jag har hållt på med det här i 5 år nu och skalat av det som inte fungerar. Vilket är det mesta.
Och btw, om du kollar på min månadschart så ser du varför jag lade mig kort vid 48, som du kanske kommer ihåg

Men visst, det fanns inget som sade att det 100% skulle ner till 20k. Men just då var bias nedåt.
Trading är faktiskt inte så svårt, det följer logik. Den största fienden är känslor och otålighet. Och moonboys på twitter/youtube. Fundamentals i all ära men att köpa eller sälja i blindo är inte den bästa strategin.
Jag är ingalunda någon trader, men jag tycker att bitcoinpriset har blivit betydligt svårare att förutsäga med åren. Fram till kanske 2019 eller så, följde den ofta tydliga mönster som man knappt kunde undgå att se.
Men den senaste dubbeltoppen vid 64k respektive 69k, avvek helt från mina och alla analytikers (rätta mig om jag har fel) förväntningar. Många hade talat om en dubbeltopp, men då avsåg de något i stil med den som inträffade 2013, dvs. en första topp som ganska snart följs av en mycket högre topp.
Sedan bröt den ner under den gamla toppen på 19600, vilket också var en avvikelse från de enkla mönster den har följt tidigare.
Det har även varit vanligt med utbrytningar från trianglar och dylikt som plötsligt vänder och går i motsatt riktning.
Jag tror att det har att göra med att marknaden har fått så många tekniska analytiker, att mönstren måste bli mer komplicerade. Alla kan inte tjäna bitcoin så enkelt, eftersom det för varje lyckad trade måste finnas någon som misslyckas.
Själv försöker jag inte ens, utan nöjer mig med att hodla, men det är förstås bättre att köpa mer när den är för lågt värderad (efter ett kraftigt ras) än när den är i en uppenbar bubbelfas.