Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-Heart
Roligt att ni var ultimata counter indicators.
Ja, i alla fall jag tycker att det ser ut att vara över, för tillfället åtminstone. Det kan kanske komma ett ras igen som går än lägre, men jag tror att den ska upp en tid framåt. (Ej investeringsråd!)
När vi nu åter rör oss uppåt så är det i en så mycket sundare situation än förra gången vid den här prisnivån. Andelen idioter i marknaden, t.ex. folk som tror att bitcoin är en riskaktie snarare än en försäkring mot kollapsande fiatvalutor, banksystem och regeringar, lär vara mindre. Hävstänger har likviderats, massor av folk som hade belånat sina bitcoin har förlorat dem, endera genom att priset gick ner för mycket eller genom att skojarföretaget som de lånade ut bitcoinen till har gått omkull. Många måste ha lärt sig, endera den hårda vägen eller genom avskräckande vittnesmål, att hålla hårt i sina bitcoinnycklar och inte använda hävstänger.
En av de fina sakerna med bitcoinvärlden är just att priset tillåts rasa, företag gå i konkurs och marknaden finna sin botten utan att någon riksbank, statsmakt eller dylikt lägger sig i. Det osunda kan sköljas bort i en relativt kortvarig men desto intensivare krasch.
Således finns nu goda förutsättningar för marknaden att bestämma bitcoins egentliga värde, som troligen är högre än 23000 dollar som den ligger på i skrivande stund.
Jag påminner om att bankväsendet är allt annat än robust, och att tillgångar utanför systemet, såsom främst bitcoin, kommer att bli synnerligen värdefulla om/när det börjar haverera.
Jag postar ånyo inslaget om bankerna i Kina och kompletterar med ett ytterligare inslag:
https://www.youtube.com/watch?v=DF__Gr_NVok
https://www.youtube.com/watch?v=eikrolANohw
Tänk vilken betydligt bättre situation de drabbade kineser befinner sig i som har ignorerat statens förbud och regleringar och har behållit sina bitcoin eller fortsatt att samla på sig bitcoin på svarta marknaden.
En rejäl bankkris i Kina torde dra med sig bankerna i västvärlden, så fler länder kan snart befinna sig i liknande eller värre situationer, om det nu inte räcker med de problem som de stigande räntorna med påföljande ras på fastighetsmarknaden, med mera, kommer att orsaka på hemmaplan.
Observera att de positiva sakerna med att äga bitcoin i en krissituation bara gäller om man kontrollerar sina bitcoinnycklar. Att äga bitcoincertifikat eller ha ett tillgodohavande på Coinbase eller liknande kommer inte att vara till någon nytta i ett sådant läge.