2022-07-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Wille: Jag har på intet sätt hävdat hur någonting ser ut exakt. Snarare det motsatta, har jag hävdat att inget stämmer, men att det handlar om en modell. Det är amatörer som har gjort det här. Jordgloben har det lagts enorma resurser på, oavsett om allt med den egentligen är fejk eller ej.

666 mil hahahah ok bro

Slarvigt av mig, 2/3 av tusen mil är såklart 666,666666666 mil. 4 grupper av 666 - som kan utvecklas till en oändlig serie av 666.

Fast du har antagligen en annan uppfattning. Hur långt är det från nordpolen till latituden N0 (ekvatorn)? Hur lång är en grad utefter en longitud?
Citera
2022-07-19, 18:44
Medlem
En fråga jag funderat på kring den platta jorden är hur tjock är jorden? Alltså, hur långt kan man borra innan man kommer till andra sidan?

Som jag uppfattar det så kan jorden inte vara så tjock om man fortfarande ska uppfatta jorden som platt, dvs annars blir den liksom fyrkantig som en tegelsten.
Citera
2022-07-19, 18:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jonas: Jag förklarade en princip över hur sikt fungerar. Du tar allting för bokstavligt och blandar ihop olika modeller.

Jag vet inte om man kan prata om "utanför atmosfären" om man ska diskutera FE-modellen

Att stjärnorna kan rotera och befinna sig på samma plats år efter år, trots alla rörelser globjorden gör är löjlig.
https://c.tenor.com/AQ4xUYgLpWsAAAAC/solar-system.gif

Jag vet förklaringen... Saken är bara den att ingen av oss har möjlighet att bevisa dessa avstånd. Man har bara sin tro

Scifi: Ok bro
Fast din förklaring av sikt funkar ju inte här då Polstjärnan försvinner ner under horisonten. Inte försvinner in i någon dimma eller liknande. Dessutom kan inga bubblor i världen förklara att avstånden runt längs med breddgraderna är som längs vid ekvatorn och minskar både söderut och norrut. Detta stämmer bara på globen. En platt skiva skulle ha sin längsta meridian vid 90 grader syd.
Citera
2022-07-19, 20:14
Avslutad
Citat:
Jonas: Jag förklarade en princip över hur sikt fungerar. Du tar allting för bokstavligt och blandar ihop olika modeller.

Jag vet inte om man kan prata om "utanför atmosfären" om man ska diskutera FE-modellen

Att stjärnorna kan rotera och befinna sig på samma plats år efter år, trots alla rörelser globjorden gör är löjlig.
https://c.tenor.com/AQ4xUYgLpWsAAAAC/solar-system.gif

Jag vet förklaringen... Saken är bara den att ingen av oss har möjlighet att bevisa dessa avstånd. Man har bara sin tro

Scifi: Ok bro

Ingen blandar ihop olika modeller.

Det är bara det att vi som lever i den verkliga världen står fast vid principen att synen inte kan fungera olika i två olika modeller utan att minst en av dom är fel.

För hur förklarar du att det är mer än 5 km till solen när den står på himlen samtidigt som den försvinner bakom en synbegränsning 5 km bort när den går ner?
Citera
2022-07-19, 20:24
Medlem
Idontknow: Ingen har påstått någonting alls kring det, vad jag sett. Men man får se jorden som ett eget rike, med himlavalvet ovanför. Inte en platta rymden.

Jonas: Jag förklarar en sak till dig med enkelt exempel och sen tar du dig t bokstavligt och blandar ihop med annat... Aja

Låt säga att du har ett helt plant underlag och ett helt plant innertak... Det går mil efter mil.. Är du med på att din syn får golvet att gå "uppåt" mer och mer i ditt synfält, ju längre bort du ser? Likaså kommer innertaket att gå "nedåt" i ditt synfält, ju längre bort du ser. De blir att mötas och bortom det ser du inte.

Du kan sätta en vinkel för hur golvet respektive innertaket betraktas utifrån din syn (ritat i sidled) och därmed se var de två linjerna möts. Bortom det ser du inte, hur plana ytorna än är.

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-21680396ed88a996869e114771508ff5-lq

Jag skulle själv rita strecken för din sikt som en kurva, som planar ut något i takt med avståndet, för att tillslut mötas långt bort.
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-19 kl. 20:33.
Citera
2022-07-19, 20:33
Avslutad
Citat:
Idontknow: Ingen har påstått någonting alls kring det, vad jag sett. Men man får se jorden som ett eget rike, med himlavalvet ovanför. Inte en platta rymden.

Jonas: Jag förklarar en sak till dig med enkelt exempel och sen tar du dig t bokstavligt och blandar ihop med annat... Aja

Låt säga att du har ett helt plant underlag och ett helt plant innertak... Det går mil efter mil.. Är du med på att din syn får golvet att gå "uppåt" mer och mer i ditt synfält, ju längre bort du ser? Likaså kommer innertaket att gå "nedåt" i ditt synfält, ju längre bort du ser. De blir att mötas och bortom det ser du inte.

Du kan sätta en vinkel för hur golvet respektive innertaket betraktas utifrån din syn (ritat i sidled) och därmed se var de två linjerna möts. Bortom det ser du inte, hur plana ytorna än är.

Ja man kan sätta en sådan vinkel.

Problemet för dig är att du får ett betydligt längre avstånd än de 5 km det är till horisonten redan vid normal takhöjd.

Och så vidt jag vet är det betydligt mer än 2,5 meter till himlen.
Citera
2022-07-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
En fråga jag funderat på kring den platta jorden är hur tjock är jorden? Alltså, hur långt kan man borra innan man kommer till andra sidan?

Som jag uppfattar det så kan jorden inte vara så tjock om man fortfarande ska uppfatta jorden som platt, dvs annars blir den liksom fyrkantig som en tegelsten.

Plattisar vill inte prata om jordens tjocklek. Att erkänna en tjocklek är ju farligt nära att erkänna en form. Då måste man också börja vad som är på baksidan. Det är ett förbjudet ämne i plattjordsreligionen.

Edit: Jag tror du kommer kamma noll från plattisarna I den här tråden då de har enorma problem bara att definiera vad som är på uppsidan och hur saker och ting funkar här.
Senast redigerad av Scientific-method 2022-07-19 kl. 21:04.
Citera
2022-07-19, 21:17
Medlem
Citat:

Du är inte den förste som för fram samma dumma korkade argument. Takhöjden är X meter i början av korridoren och den är fortfarande X meter där du tror att de möts. Taket och golvet kommer aldrig att mötas utan tak och golv är hela tiden parallella. Och det finns således inget som hindrar ljuset.

Så jo du kommer självklart att se "bortom"
Citera
2022-07-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself

Den djupaste hålet människan har grävt fram är 12 261 m ner i jordskorpan och det fungerar inte så bra på ett klot.

Människan står alltid platt på sina fötter och står aldrig snett eller upp och ner någonstans på en "rund boll". Men det passar perfekt på en platt planet med havet under oss och Himlavalvet ovanför oss.
Citera
2022-07-19, 21:21
Avslutad
Citat:

Jag skulle själv rita strecken för din sikt som en kurva, som planar ut något i takt med avståndet, för att tillslut mötas långt bort.

Hur långt är det mellan:

Jerusalem och Stockholm?

Stockholm och Vatikanstaten?

Vatikanstaten och Jerusalem?

Om norr är 0 och 360 grader, i vilken riktning ligger:

Stockholm från Jerusalem?

Vatikanstaten från Stockholm?

Jerusalem från Vatikanstaten?
Citera
2022-07-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990
Den djupaste hålet människan har grävt fram är 12 261 m ner i jordskorpan och det fungerar inte så bra på ett klot.

Jag tycker det fungerar hur bra som helst. Varför skulle det inte fungera menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990

Människan står alltid platt på sina fötter och står aldrig snett eller upp och ner någonstans på en "rund boll". Men det passar perfekt på en platt planet med havet under oss och Himlavalvet ovanför oss.

Passar perfekt på en rund boll. Skillnaden är att ned är mot bollen och inte mot någon fiktiv plats.

Vilket leder oss in på din definition av ned. Vilken riktning är ned enligt dig? Varför är inte undersidan av den platta jorden egentligen ovansidan? Och det du tror är upp egentligen är ned?

Vad är upp och vad är ned enligt dig?
Citera
2022-07-19, 21:49
Medlem
Citat:

Låt säga att du har ett helt plant underlag och ett helt plant innertak... Det går mil efter mil.. Är du med på att din syn får golvet att gå "uppåt" mer och mer i ditt synfält, ju längre bort du ser? Likaså kommer innertaket att gå "nedåt" i ditt synfält, ju längre bort du ser. De blir att mötas och bortom det ser du inte. .

Att golvet och taket möts i en punkt kallas perspektiv. Avståndet till punkten bestäms av rayleighkriteriet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rayleighkriteriet

Perspektiv gör inte saker osynliga. om du placerar en fotboll och Globen bredvid varandra på ditt teoretiska golv och går en kilometer bort, då kommer du inte kunna se fotbollen längre med Globen ser du klart och tydligt. Om du kan se något har alltså inget med avstånd att göra. Är något bara tillräckligt stort skall du kunna se allt på den platta jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in