Citat:
Ursprungligen postat av
raggarsvin90
Eagle: Jag är skeptisk och ifrågasättande med det som skrivs. Har du inte förstått det än?
Scifi: Jag hävdar ingenting. Jag tar i den här diskussionen plana jordens sida med de argument jag tycker är vettiga. Jag ifrågasätter tex inte gravitationens teoretiska funktion, som du kanske märkt. Bara dess existens vid nåt tillfälle, men vetenskapen vet inte heller vad det är. Gravitation kan bara mätas och förutses. Att NASA inte visar något som helst riktigt är jag däremot övertygad om.
Den här gjorde jag tidigt (på telefon) och är ganska enkel.
Observera väderstreck N och S
Strecken från punkterna är vilket håll man ser åt
De röda pilarna visar himlavalvets riktning:
https://i.ibb.co/gZm7wQq/Screenshot-20220714-224202-Brave.jpg
Stå på Grön punkt;
Se Norrut: stjärnorna går från V till H
Se Söderut: stjärnorna går från V till H
Stå på Blå punkt;
Se Norrut: stjärnorna går från
H till V
Se Söderut: stjärnorna går från V till H
Din förklaring visar att du inte vet hur stjärnhimlen beter sig i verkligheten. Tack då vet vi.
Här kommer lite kommentarer på ditt förslag:
Stjärnorna rör sig inte från V till H eller tvärt om. Stjärnorna roterar kring två punkter, medurs och moturs.
Din förklaring blir extra bisarr på södra halvklotet. I verkligheten kan man samma stjärnor från Sydafrika och Chiles sydspets, i samma riktning, SAMTIDIGT. Du måste förklara det, men du kan inte.
Du måste också förklara varför polstjärnan inte syns från Sydafrika. Enligt din bild bör polstjärnan vara det objekt som syns bäst från alla punkter på jorden då den är centralt placerad, högt upp. Den borde ligga högt upp på himla valvet även på södra halvklotet.
Jag tänker inte vara respektlös och skratta åt din förklaring, men min förklaring stämmer med vad vi kan observera i verligheten. Inte ens du kunde peka ut något fel i min förklaring.