2022-07-19, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Wille: Enligt vad jag har hört, så ska man på norra delen av jorden kunna se Polstjärnan samtidigt, fästän man befinner sig tvärs över jorden, på samma breddgrad.

På södra ska man inte kunna observera södra korset vid samma tidpunkt, samma breddgrad tvärs över jorden.

Nu är påståendet nog baserat på om Polstjärnan skulle synas i dagsljus. Man menar att Polstjärnan är kvar på sin plats, men att södra korset inte är det.

Hur är det med det? Jag pratar naturligtvis inte om klockslag (pga tidszoner...)

Ska jag tolka ditt försök att lämna din skiss som att du inser att den är felaktig?

Men jag vill nog fortsätta att snacka om din skiss. Enligt den så ligger rotationscentrum och därmed polstjärnan rakt ovanför ditt N. Vidare vet vi att Polstjärnan vid N30 är synlig 30 grader ovanför horisonten, vi vet även att att sträckan N30-N90 är 666 mil. Vi får därmed en rätvinkling triangel med vinklarna 30,60 och 90 och att avståndet från N90 till Polstjärnan är 384 mil.

Verkar det vettigt enligt dig? Inte alls enligt mig.

Om vi i stället studerar Polstjärnan vid N60 så ligger den 60 grader över horisonten och därmed blir avståndet N90-Polstjärnan är 576 mil.

Din skiss och världsbild är uppenbarligen jättefel. Och det är något som vem som helst kan konstatera och dessutom helt på egen hand och utan något inflytande från NASA.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-19 kl. 10:24.
Citera
2022-07-19, 12:19
Medlem
Wille: Jag har på intet sätt hävdat hur någonting ser ut exakt. Snarare det motsatta, har jag hävdat att inget stämmer, men att det handlar om en modell. Det är amatörer som har gjort det här. Jordgloben har det lagts enorma resurser på, oavsett om allt med den egentligen är fejk eller ej.

666 mil hahahah ok bro
Citera
2022-07-19, 12:40
Medlem
Citat:
Wille: Jag har på intet sätt hävdat hur någonting ser ut exakt. Snarare det motsatta, har jag hävdat att inget stämmer, men att det handlar om en modell. Det är amatörer som har gjort det här. Jordgloben har det lagts enorma resurser på, oavsett om allt med den egentligen är fejk eller ej.

666 mil hahahah ok bro

Fast du har jättefel. I modellen "globen" stämmer allt. Horisonten, avstånd, polstjärnan, solen, gravitation, ...

Och knappt någonting stämmer med modellen du lyfter fram. Trasig, kaputt och så uppenbart felaktig.

Varför lyfter du fram en felaktig modell? Och samtidigt förkastar en modell som ingen kan hitta några fel med? Känns inte riktigt friskt.

Citat:
... Det är amatörer som har gjort det här.
...

Inte bara amatörer. Det handlar om enormt korkade amatörer. Alternativt skickliga affärsmän som medvetet säljer falska drömmar till lågbegåvade.
Citera
2022-07-19, 13:20
Medlem
Tror ingen här har betalt en krona..

Om det vad som krävs för att hålla din illusion uppe så... Jaja..
Citera
2022-07-19, 13:24
Medlem
Citat:
Eagle: Jag är skeptisk och ifrågasättande med det som skrivs. Har du inte förstått det än?

Scifi: Jag hävdar ingenting. Jag tar i den här diskussionen plana jordens sida med de argument jag tycker är vettiga. Jag ifrågasätter tex inte gravitationens teoretiska funktion, som du kanske märkt. Bara dess existens vid nåt tillfälle, men vetenskapen vet inte heller vad det är. Gravitation kan bara mätas och förutses. Att NASA inte visar något som helst riktigt är jag däremot övertygad om.

Den här gjorde jag tidigt (på telefon) och är ganska enkel.
Observera väderstreck N och S
Strecken från punkterna är vilket håll man ser åt
De röda pilarna visar himlavalvets riktning:
https://i.ibb.co/gZm7wQq/Screenshot-20220714-224202-Brave.jpg

Stå på Grön punkt;
Se Norrut: stjärnorna går från V till H
Se Söderut: stjärnorna går från V till H

Stå på Blå punkt;
Se Norrut: stjärnorna går från H till V
Se Söderut: stjärnorna går från V till H

Din förklaring visar att du inte vet hur stjärnhimlen beter sig i verkligheten. Tack då vet vi.

Här kommer lite kommentarer på ditt förslag:

Stjärnorna rör sig inte från V till H eller tvärt om. Stjärnorna roterar kring två punkter, medurs och moturs.

Din förklaring blir extra bisarr på södra halvklotet. I verkligheten kan man samma stjärnor från Sydafrika och Chiles sydspets, i samma riktning, SAMTIDIGT. Du måste förklara det, men du kan inte.

Du måste också förklara varför polstjärnan inte syns från Sydafrika. Enligt din bild bör polstjärnan vara det objekt som syns bäst från alla punkter på jorden då den är centralt placerad, högt upp. Den borde ligga högt upp på himla valvet även på södra halvklotet.

Jag tänker inte vara respektlös och skratta åt din förklaring, men min förklaring stämmer med vad vi kan observera i verligheten. Inte ens du kunde peka ut något fel i min förklaring.
Citera
2022-07-19, 13:46
Medlem
Scifi: Tror du att du ser alla moln i hela världen, när du tittar upp? Av samma anledning ser du inte alla stjärnor (om än längre pga distansen). Ditt synfält kan beskrivas som en kon uppåt.

Du får se det som medurs och moturs, då för det blir förvirrande annars. Sa H/V för att det var på ett 2d plan (kartan). Du förstår nog själv. Se från 12:05
https://youtu.be/iMSmVW2evww
Se även från 4:00 gällande gravitation

Jaså, finns det någon video som beskriver att man kan se södra korset samtidigt?
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-19 kl. 13:50.
Citera
2022-07-19, 13:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Scifi: Tror du att du ser alla moln i hela världen, när du tittar upp? Av samma anledning ser du inte alla stjärnor (om än längre pga distansen). Ditt synfält kan beskrivas som en kon uppåt.

Du får se det som medurs och moturs, då för det blir förvirrande annars. Sa så för att det var på ett 2d plan (kartan). Du förstår nog själv. Se från 12:05
https://youtu.be/iMSmVW2evww

Jaså, finns det någon video som beskriver att man kan se södra korset samtidigt?

Nej man ser inte alla moln i hela världen, delvis pga jorden är rund.

Synfält som en kon? Var har du fått det ifrån? Varför skulle det vara så?
Citera
2022-07-19, 13:51
Medlem
Clay: Det fattar du väl själv, att ju längre ifrån du står någonting, desto större del tar du in?
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-19 kl. 13:56.
Citera
2022-07-19, 13:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Clay: Det fattar du väl själv, att ju längre ifrån du står någonting, desto större del tar du in?

Va? Hur kan synfältet bli som en kon? Det är ju helt enkelt inte så
Citera
2022-07-19, 13:56
Medlem
Svårt för dig att fatta, som har tunnelseende..

Edit: lägger till för att även du ska fatta.
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-8bcee6be6858a60adae8a1b6009b6a27-lq

Kör du en rotationsvolym på den plana ytan, så får du en konformad volym.
Det gäller din syn, liksom din sikt.
https://i.ibb.co/fVgGdFR/Screenshot-20220719-141354-You-Tube.jpg
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-19 kl. 14:15.
Citera
2022-07-19, 14:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Du får väl förklara bättre då.

Du har kastat upp ett antal påståenden de senaste dagarna som alla varit helt felaktiga. Varje gång du blivit upplyst om det kommer du med ett nytt felaktigt påstående. Helt ogenerat.
Citera
2022-07-19, 14:22
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Edit: lägger till för att även du ska fatta.
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-8bcee6be6858a60adae8a1b6009b6a27-lq

Kör du en rotationsvolym på den plana ytan, så får du en konformad volym.
Det gäller din syn, liksom din sikt.
https://i.ibb.co/fVgGdFR/Screenshot-20220719-141354-You-Tube.jpg

Men även du är kapabel att röra din nacke, även om du så är stelopererad så kan du säkerligen ändå flytta hela kroppen.
Så varför har du upp detta trams? Är det för att låtsas spela korkad?

Jag väntar fortfarande svar på det här:

Citat:
Nej, lilla Jazzil. Du ser inte samma stjärnor i på södra delen av jorden, som i norra. Är det inte så? Eller ser man Polstjärnan från Perth? Samma fenomen uppträder inte i norra delen av jorden

Det är mycket enkelt att förklara på den plana jorden

Du ser massor av samma stjärnor på norra halvklotet som på södra halvklotet. Detta är du fullt kapabel att förstå själv. Så varför spelar du korkad om detta?

Nej, du ser inte norra Polstjärnan ifrån Perth i Australien.

-=> Vad är det för fenomen du pratar om som inte sker i på norra halvklotet? <=-

Är det det här du syftar på inte sker på norra halvklotet: https://youtu.be/SGuTOfCTs98
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in