2022-07-19, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Tror nog inte du riktigt har ett hum om hur fel en underrättelserapport kan ha.

Har man Krim i bakhuvudet, en groteskt skev självbild, ja-sägare i rummet pga år av drakoniskt styre och dålig und. Ja, då kan det absolut gå så här.
Det är nog du som har en grotesk skev bild av Kreml.
Citera
2022-07-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Man fick både Javelins och Stingers samt andra moderna vapen från väst. Man hade själv rejält med militär utrustning som pansar och annat i mängder. Deras luftförsvar var till att börja med kraftfullt. S-300 sticker fortfarande ut mot västs motsvarigheter.

Under åtta år byggde man försvarslinjer och utbildade hundratusentals soldater till NATO-standard. Under hela kriget har man också haft tillgång till både topprådgivare och intel från väst.

Så ja, den ukrainska armén var nog i särklass den starkaste i Europa efter den ryska. En av anledningarna till att det finns någon form av slagstyrka kvar hos dem.
Nu låter det som om du har panik!
Du eskalerar i ditt insnärjande av lögner och spekulationer där du nu med emfas utrycker Lavrovs propaganda, om än med andra ord.
Du har ingen som helst trovärdighet i ditt obskyra länkande och analyserande.

Så snart du får mothugg så anmäler du skribenten.
Knappast vuxet att inte ta diskussionen med de de gäller istället.
Citera
2022-07-19, 17:50
Medlem
Om Putin nu åker till Iran är det fan viktigt på riktigt. Det vore underbart om Ukraina kunde göra en plötslig anstormning och ta massor av mark. Bara för att få Vladolf att svettas lite medans han är utanför landet. Nu är det väldigt svårt att ta tillbaka det som förlorats men man vet aldrig..

Alternativt... Vladolf hoppar av till Iran, lol
Citera
2022-07-19, 17:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Vi ska istället hänvisa till pro-ukrainska propagandakanaler tycker du?

Det jag säger är att vi bara kan utgå från det som sägs och anta det. Sedan får man pröva det mot verkligheten.

Och den är sådan att ingen med minsta förstånd skulle försöka att ge sig på Kiev med en sådan begränsad styrka än mindre inta landet.
Nu är du hård mot Putin tycker jag.
Jag tror han är ganska smart, men att han blev vilseledd av för många ja-sägare som hellre sa det de trodde att han ville höra isf sanningen.
Som t.ex. den felaktiga slutsatsen att eftersom väldigt många i Ukraina var missnöjda med Zelensky så skulle de inte protestera när ryssen tog över.
Citera
2022-07-19, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol, den ultimata fantasivärlden finns hos er rysstroll samt i rysk propaganda-TV. T.o.m Bagdad-Bob förbleknar när man ser era fantasier om att rulla in i Warszawa.

https://youtu.be/ylLiNXd-2PE
(3.10 in i klippet)

Ryzk statstelevision på steroider:

”-Om Ukraina får 300km-missiler, då jävlar kommer vi inte att stoppa förrän vi rullar in i Warszawa!!”

Väst: Det har dom redan fått. Flera stycken.

😜😁🤣
Citera
2022-07-19, 17:53
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Men varför i all världen ska man ”bekänna” sig till en teori, en påhittad, insnöad modell av verkligheten som enbart försvaras av dem som kommit på den, plus ytterligare några lättlurade och lättledda idioter?

Riktiga människor förhåller sig till verkligheten. Inte något påhittat tramsjunk från förra århundradet.

Hans bok "The tragedy of great power politics", har 12 000 citeringar. Det är enormt framgångsrikt. Du får det att låta som han är någon form av extrem. Men realism är en av de stora förgreningarna inom den vetenskap som analyserar fenomen som ukrainakriget.
Citera
2022-07-19, 17:54
Medlem
Kruxet är om Ryssland ger Iran massa nukes som tack för hjälpen. Då är det kört for oss alla. Israel kommer inte bli glada.
Citera
2022-07-19, 17:56
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Jag tycker att man med 200k män starka armé har hunnit ganska långt med tanke på att man mött Europas i särställning starkaste armé med alla moderna godsakerna från väst och ned real time intel till sitt förfogande.

Jag är ganska säker på att den ukrainska armén hade varit överlägsen valfritt NATO-landsarmé på slagfältet faktiskt.

Rätt överlägsna de här två stjärnorna också:
https://twitter.com/antiputler_news/status/1549417436700631040?s=20&t=pb1xIaeayX79yR7k5RJJqw

Hade de inte idkat homosex och legat och dockat förhud med varandra så hade de kanske upptäckt det Ukrainska stålet som var inkommande. Vad är det med Ryssland och LGBT? Varför är de så bögiga så att de måste hålla på även på frontlinjen? Vi vet ju alla vad som händer på luckan på ryska regementen, men det här är fan to much.

Väst måste avbögifiera Ryssland genast. För de Ryska barnens skull.
Citera
2022-07-19, 17:57
Medlem
Citat:
Förklara hur Kreml tänkte när de planerade att ockupera hela Ukraina och inta Kiev med en armé på 200.000 mot Ukrainas armé på 300.000.

När Berlin intogs av ryssarna dog en miljon ryska soldater,

På samma sätt som den förra invasionen av Ukraina (2014) , långt färre ”ryska”soldater uppnådd långt mer, då tack vare att ukrainska soldater/poliser och deras befäl ”köpts” framgångsrikt.

Gick sådär den här gången….

Du ser vad enkelt det går att rationellt och med hänvisning till verkliga exempel går att förklara något som du mfl behöver böja er in och ut för att sen endå inte förstå….
Citera
2022-07-19, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Realism är ett teoretisk horisont eller synsätt inom den akademiska disciplinen internationella relationer och statsvetenskapen. Jag gav dig till och med en länk;

https://en.wikipedia.org/wiki/Realism_(international_relations)

Jag bekänner mig primärt till konstruktivistisk form av offensiv realism. Jag ställer därför frågan igen så vi inte fortsätter att prata om varandra. Vilken teori eller om så vill synsätt inom internationella relationer bekänner du dig till och varför?
Jag bekänner mig till den konsultativa realismprotektionen där det viktiga är följande -

-24/2-22 invaderade Ryssland sitt grannland Ukraina .

Det dödande av ukrainska kvinnor och barn detta medfört är avskyvärt.
Ansvarigt för alla döda barn och kvinnor är Ryssland/Putin
Ryssvänliga skribenter är vämjeliga i sina försök att relativisera det pågående dödandet.

De döda barnen och kvinnorna bryr sig inte om att du bekänner dig till ” konstruktivistisk realism”. ————- , (det är ett opassande sätt att försöka ”snobba” sig , en ego-tripp för dig att ta till när argumentenen för dödandet tryter)
Citera
2022-07-19, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu är du hård mot Putin tycker jag.
Jag tror han är ganska smart, men att han blev vilseledd av för många ja-sägare som hellre sa det de trodde att han ville höra isf sanningen.
Som t.ex. den felaktiga slutsatsen att eftersom väldigt många i Ukraina var missnöjda med Zelensky så skulle de inte protestera när ryssen tog över.
Återigen ett narrativ ihopdiktat i väst.

Det finns liksom ingen grund för sådant annat än rykten och propaganda.

Jag skulle kunna sitta här och fantisera om att Putin är odödlig och inte kommer att stoppa förrän han har hela världen i ett säkert grepp.

Men jag säger endast att Ryssland kommer att gå mot en militär seger i Ukraina. Hur framtiden blir för Ryssland eller för resten av världen är jag dock högst osäker över. Om det kommer att bli bra alltså.

Jag kan väl också säga att jag inte tror på något WWIII.
Citera
2022-07-19, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hans bok "The tragedy of great power politics", har 12 000 citeringar. Det är enormt framgångsrikt. Du får det att låta som han är någon form av extrem. Men realism är en av de stora förgreningarna inom den vetenskap som analyserar fenomen som ukrainakriget.

Jo, men det är bara ett av de etablerade perspektiven, och det kan va bra att hålla i minnet att inget perspektiv enskilt korrekt förklara en konflikt mellan nationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in