2022-07-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Du sätter dig på höga hästar !Har en retorik som som att ”jag vet bäst”
Självklart är även jag ”realist” Troligen lite mer realistisk än du , jag har inte ditt USA-hat och blir därmed mer klarsynt ( har inte din USA-dimma framför ögonen )Och , Nej , du har inte skrivit att du är Pro-Ryssland,det framgår dock av dina ”romaner”. (Om du står och heilar , och ropar ”Heil Hitler”, tas du för nazist även om du inte säger det rakt ut )
Realism är ett teoretisk horisont eller synsätt inom den akademiska disciplinen internationella relationer och statsvetenskapen. Jag gav dig till och med en länk;

https://en.wikipedia.org/wiki/Realism_(international_relations)

Jag bekänner mig primärt till konstruktivistisk form av offensiv realism. Jag ställer därför frågan igen så vi inte fortsätter att prata om varandra. Vilken teori eller om så vill synsätt inom internationella relationer bekänner du dig till och varför?
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-19 kl. 17:36.
Citera
2022-07-19, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumheter ifrån dig, igen!

Den ukrainska armén fick grundläggande utbildning i defensiv taktik och lätta vapen ifrån början, thats it!

Än så länge har inte den ukrainska armén visat att man kan offensiv manöverkrigföring. Hade de kunnat det så hade, hela Donbass och Krim varit befriade nu! Och flygvapnet består av gamla MIG-29 or. Dock, överraskade skickligt hanterade av de ukrainska piloterna.

Den ryska cancersvulstens stridskrafter har visat sig helt värdelösa. Det enda man kan är att lägga städer och byar i grus och, därefter, ockupera ruinerna! Men just därför kommer Sverige att bygga upp försvaret och bli NATO medlem. Vi vill inte utsätta vår civilbefolkningen för det som ukrainarna nu tvingas uppleva.
Man fick både Javelins och Stingers samt andra moderna vapen från väst. Man hade själv rejält med militär utrustning som pansar och annat i mängder. Deras luftförsvar var till att börja med kraftfullt. S-300 sticker fortfarande ut mot västs motsvarigheter.

Under åtta år byggde man försvarslinjer och utbildade hundratusentals soldater till NATO-standard. Under hela kriget har man också haft tillgång till både topprådgivare och intel från väst.

Så ja, den ukrainska armén var nog i särklass den starkaste i Europa efter den ryska. En av anledningarna till att det finns någon form av slagstyrka kvar hos dem.
Citera
2022-07-19, 17:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Självklart blir det kortvarigt med kärnvapen. Ryssland har redan ändrat sin kärnvapendoktrin till att innehålla existensiella hot mot Ryssland vilket det du beskriver är ett. Nu är det ju så att väst inte har den industriella kapaciteten för ett landkrig med Ryssland så det blir i så fall garanterat ett kärnvapenanfall från USA då man märker att man förlorar. Du måste inse att vår industri är trimmad till "just in time" och att vi är beroende av råvaror från andra länder inklusive Ryssland. Vad det gäller energi så är ju Europa helt körda på den fronten vad det gäller krig med Ryssland, reserverna räcker i några veckor om dom inte blir bortssprängda. Vill man kriga mot Ryssland så bör man nog göra som Ryssland nu gjort under åtta år, göra sig mer självförsörjande och ordna upp ekonomierna i EU.

Vad det gäller Japan, rör dom på sig rör sig Kina, garanterat.

Om väst är trimmad för just in time så är ryssland trimmad til never in time for tripple cost exclusive corruption

Det enda väst kommer göra är att bränna ut ryssarna från ukraina, väst kommer inte att bomba moskva. Bara i din fantasi möjligtvis.
Citera
2022-07-19, 17:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Men jag har ju sagt att plan A inte gick som ryssarna hade planerat. Det är kärnan i mitt resonemang att krigsplaner sällan går i lås som man tänkt sig.

Ja, början på det första Tjetjenien-kriget visar hur mycket det kan skilja mellan en ursprunglig plan och verkligheten:

https://militarhistoria.se/1900-tal/slaget-om-groznyj-1994

Citat:
Det som skiljer det från ditt resonemang är att jag inte inbillar mig att Putin skulle ha planera att inta Kiev med en sådan begränsad styrka. Det trotsar all logik.

Styrkan var naturligtvis inte anpassad för ett regelrätt militärt anfall på hela Kiev, utan vad de nog trodde var att de skulle åka in i centrala Kiev och ta kontrollen över viktiga platser. Utan större strider. De väntade inget större motstånd.

Det går inte att förklara deras beteende på ett annat sätt.

Det är en plan som kan låta bra i teorin, när man är omgiven av Ja-sägare, men som brister totalt vid första kontakten med verkligheten. Ungefär som inledningen av det första Tjetjenien-kriget.
Citera
2022-07-19, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Men hur slut i huvudet är man, när man hänvisar till vad Kreml officiellt har uttalat?

Finns det ingen gräns för hur imbecill och efterbliven man kan vara?

”-Vi tänker inte invadera Ukraina”

”-Vi har inte invaderat Ukraina”

”-Vi har bara förlorat 2000 man i den speciella operationen”

😁😜😂🤣
Vi ska istället hänvisa till pro-ukrainska propagandakanaler tycker du?

Det jag säger är att vi bara kan utgå från det som sägs och anta det. Sedan får man pröva det mot verkligheten.

Och den är sådan att ingen med minsta förstånd skulle försöka att ge sig på Kiev med en sådan begränsad styrka än mindre inta landet.
Citera
2022-07-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemvandaren
Du menar att den högt uppsatte militären, tillsammans med stridsledningen, och soldaterna som hade enheten. Alla ba ”fuck it, vi tar en miljon var och ser sen till att vi aldrig kan besöka Ukraina eller våra nära och kära igen. Och flyttat till Paradiset Ryssland. Det enda vi behöver göra är att leva ut en Dan Brown-roman i verkligheten. ”

För en peng som inte ens räcker livet ut i fucking ryssland?

Skulle, som Wagner-gubben, säga att det är en fantasi som bara ens är lite rimlig om man VERKLIGEN, VERKLIGEN vill att det ska kunna gå.

Här säljer en ukrainsk soldat en apc till ryska soldater. Filmen verkar inte fejk.
Det verkar finnas köpare och säljare…

https://youtu.be/MuyMLotvQ5I
Citera
2022-07-19, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Realism är ett teoretisk horisont eller synsätt inom den akademiska disciplinen internationella relationer och statsvetenskapen. Jag gav dig till och med en länk;

https://en.wikipedia.org/wiki/Realism_(international_relations)

Jag ställer därför frågan igen så vi inte fortsätter att prata om varandra. Vilken teori inom internationella relationer bekänner du dig till och varför?

Men varför i all världen ska man ”bekänna” sig till en teori, en påhittad, insnöad modell av verkligheten som enbart försvaras av dem som kommit på den, plus ytterligare några lättlurade och lättledda idioter?

Riktiga människor förhåller sig till verkligheten. Inte något påhittat tramsjunk från förra århundradet.
Citera
2022-07-19, 17:40
Medlem
Citat:

Det jag säger är att vi bara kan utgå från det som sägs och anta det. Sedan får man pröva det mot verkligheten.

Och den är sådan att ingen med minsta förstånd skulle försöka att ge sig på Kiev med en sådan begränsad styrka än mindre inta landet.

Tror nog inte du riktigt har ett hum om hur fel en underrättelserapport kan ha.

Har man Krim i bakhuvudet, en groteskt skev självbild, ja-sägare i rummet pga år av drakoniskt styre och dålig und. Ja, då kan det absolut gå så här.
Citera
2022-07-19, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, början på det första Tjetjenien-kriget visar hur mycket det kan skilja mellan en ursprunglig plan och verkligheten:

https://militarhistoria.se/1900-tal/slaget-om-groznyj-1994

Styrkan var naturligtvis inte anpassad för ett regelrätt militärt anfall på hela Kiev, utan vad de nog trodde var att de skulle åka in i centrala Kiev och ta kontrollen över viktiga platser. Utan större strider. De väntade inget större motstånd.

Det går inte att förklara deras beteende på ett annat sätt.

Det är en plan som kan låta bra i teorin, när man är omgiven av Ja-sägare, men som brister totalt vid första kontakten med verkligheten. Ungefär som inledningen av det första Tjetjenien-kriget.
Det går alldeles utmärkt att förklara "beteendet" på annat sätt.

Däremot utgår du ifrån att Putin och de andra i Kreml skulle sakna basal logik helt särskilt med tanke på den intel man sannolikt hade tillgång till.
Citera
2022-07-19, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Putin kränkt!

"Russian Embassy in #Switzerland threatened to take legal action against newspaper Neue Zürcher Zeitung. Diplomats have complaints about article with memes about Russian war in #Ukraine. Among illustrations is an image of Putin with a clown nose and a rainbow pattern on his face."

https://twitter.com/nexta_tv/status/1548762071738744835
Ja jävlar. Lättkränkte fjollan Putin skulle aldrig kunnat var ledare i ett västland. Där får verkligen ledarna löpa gatlopp och var beredda på att bli förlöjligade i media. Tänk England eller Frankrike där karikatyrtecknare tecknar av politiker daglig dags i allt annat än positiv dager.
Det är sådana här små men ändå talande incidenter från det fascistiska Rysslands sida som ju visar på att vi måste stödja Ukraina fullt ut.
Citera
2022-07-19, 17:43
Medlem
Efter alla avskedanden som skett i Kiev den senaste tiden får jag känslan av att det närsom kan komma en backlash mot Zeliynsky själv. Om en börjar kritisera hans ledarskap öppet så kan det nog gå fort. Behöver naturligtvis inte bli så men det är min magkänsla.
Citera
2022-07-19, 17:44
Bannlyst
Citat:

Om du utgår - och antar - från det som Kreml säger, då är du fullständigt fläng i huvudet. Då har du ju fullständigt misslyckats förstå den ryska ljug-kulturen.

Men det är ok. Även stolpskott som du har rätt att uttrycka dig tillbaka ner i bajsgropen du kravlade dig upp ur/från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in