2022-07-19, 16:39
Medlem
Hittills i år har 49 bostadsrättsföreningar gått i konkurs, enligt uppgifter som kreditupplysningsbolaget Creditsafe tagit fram åt Di.

Under hela fjolåret gick 45 bostadsrättsföreningar omkull.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/bostadsrattsforeningar-tvingas-hoja-avgifter/
Citera
2022-07-19, 16:53
Medlem
Herr_Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskelpoo
Hittills i år har 49 bostadsrättsföreningar gått i konkurs, enligt uppgifter som kreditupplysningsbolaget Creditsafe tagit fram åt Di.

Under hela fjolåret gick 45 bostadsrättsföreningar omkull.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/bostad/bostadsrattsforeningar-tvingas-hoja-avgifter/

Och totalt är det 27500 föreningar i Sverige. Känns inte som någon brutal siffra hittills.
Citera
2022-07-19, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Helt fel av dig.

https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare

600-850 per timme i Stockholm. Ska du ha en välrenommerad firma och inte Lasses bygg i Tullinge hamnar du runt 800kr.

Har man en trevlig våning med stuckaturer och takrosetter med mera och renoverar med lite stil kan man inte ta in budgetsnickare.

För 500 kr får du bara polacker i bästa fall

Företaget jag jobbar åt i Sthlm anlitar massa bra svenska snickare för omkring 500 kr/h. Dock kanske en privatperson behöver betala lite mer innan ROT. Enligt din egen länk hade de kontaktat tre (3!) snickare i Sthlm och priserna varierade mellan 487 och 695 kr. Men du tolkar det som 600-850 kr/h. Varför ska du alltid överdriva när du killgissar dina siffror?.
Ps. Snickare är billigare än ex. VVS:are och vilken dumbom väljer den dyraste hantverkaren man kan hitta? .Ds
Citera
2022-07-19, 16:55
Medlem
Citat:
Totalt bullshit.

600-850 kr per timme i Stockholm. Ska du ta in välrenommerad firma och inte Lasses bygg i Tullinge hamnar du runt 800 kr.

Tar du in några uzbeker kanske du kan få timpriserna du yrar om

"Stockholm Södra Stockholms Byggservice AB 487,50 kr"

Från artikeln du länkade till.

Sen tog de offerter från endast TRE firmor. Sen kan jag berätta för dig att mindre jobb kostar mer per timme.

Och bor du i en gammal lägenhet med stuckaturer i Stockholms innerstad. Du tror inte det påverkar priserna du fått kontra snickra veranda i Storstockholm?
Senast redigerad av shagmaster 2022-07-19 kl. 17:01.
Citera
2022-07-19, 17:00
Medlem
Citat:
Totalt bullshit.

600-850 kr per timme i Stockholm. Ska du ta in välrenommerad firma och inte Lasses bygg i Tullinge hamnar du runt 800 kr.

Tar du in några uzbeker kanske du kan få timpriserna du yrar om

Från din länk

"Högsta timpriset i landet av de snickare vi kontaktade hade har Lokatten Bygg & Entreprenad i Stockholm som tar 695 kr per timma. "

Detta är alltså före ROT.

Har du läst det som står i din länk?

Själv har jag bytt delar av fasaden nu i maj 2022. 480kr/h löpande. 2 snickare med 15 år vardera i branschen födda på karolinska i Solna.

Bara en fullständig idiot betalar 800kr/h för snickare, då ingen snickare debiterar 800kr/timmen.
Citera
2022-07-19, 17:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vad vill du ha sagt med din uträkning?
Jo det stod i andra meningen i det du citerade.
Jag repeterar: "Jag tar ett enkelt fall så får vi se ifall du är villig att ta in informationen och konsekvenserna."

Men jag ser att din förmåga att läsa och respondera inte var särskilt hög.
Av det du skrivit var inget kopplat till det du citerade. Märkte du inte det själv?

T ex finns inget svar på om du förstod att:
* Du åker på en skuld till SBAB på 1 MSEK, vid tillträdesdagen.
* Säljaren erhåller en tillgång i form av en fordran på SBAB på 1 MSEK, vid tillträdesdagen.
* Säljarens fordran på SBAB manifesteras i form av ett tillgodohavande på ett bankkonto hos SBAB.
* SBAB's balansräkning växte lika mycket på båda sidor. SBAB lånar 1 MSEK av säljaren och lånar ut 1 MSEK till ChrisOhoy.
* Att du betalar 1.93% ränta till SBAB.
* Att SBAB betalar 1.00% ränta till säljaren.
* Att SBAB behåller 0.93% för att betala sina egna kostnader.

Är det någon annan som sett om ChrisOhoy visar att han förstått något av detta?

Citat:
Riksbanken lånar ut pengar (skapar pengar) till företagen via bankerna.
Smått obegripligt att folk sitter och påstår den här typen av grova felaktigheter.

Då det är lätt att avgöra att detta är just ett grovt falsarium.
* Man kan t ex titta i Riksbankens balansräkning och notera avsaknaden av fordringar på bankerna.
* Man kan titta i bankernas balansräkning och notera avsaknaden av skulder till Riksbanken.

Och som framgår ur det enkla exemplet finns inget för Riksbanken att blanda sig i.

Citat:
BANKEN BETALAR INTE RÄNTA PÅ SPARANDE
Alla de som uppbär ränta lär undra hur ChrisOhoy klarar av att vara så bortkopplad från verkligheten.

Här kan man se sparräntor https://www.compricer.se/sparande/?maxbindtime=0&showonlydepositguarantee=no&showonl yfreewithdrawals=no&bindingtime=0
Och även verifiera att SBAB lämnar 1.00% på inlåning med rörlig ränta.
Citera
2022-07-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Green
Och totalt är det 27500 föreningar i Sverige. Känns inte som någon brutal siffra hittills.
Nej det är det inte.
Citera
2022-07-19, 17:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad har bankernas usla utlåningsränta med stigande räntekostnader för bolånekollektivet att göra? Får du betalt för att skriva nonsens på FB?
Att avslöja dig när du ägnar dig åt flagrant desinformation gör jag helt gratis.

Har du förstått att bankernas in/upp-låning är lika stor som deras utlåning.
Eller har du inte förstått det?
Du lyckades inte svara på det.

En snabb titt i en banks balansräkning ger svaret.

---------------
Om du anser att bankerna har för stort räntenetto så är det bara för dig att starta en bank som har ett mindre räntenetto. Då kan du ge lägre utlåningsränta och högre inlåningsränta.
Kunderna kommer välkomna dig.
Varför har du inte gjort det?
Citera
2022-07-19, 17:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Jämför med biologi. En biolog kan se att det finns fler djur av en viss art än det finns mat till. Tillgången på mat ökar helt enkelt inte i samma takt som antalet djur. Vilket kommer att leda till att det förr eller senare tar slut på mat och att djuren börjar dö.
Snarare så att det leder till en balans. Där det finns ungefär lite många djur av en art hela tiden.
Gäller människor också. Där maten inte räckt till har populationen stått still.

Gäller inte nuförtiden så mycket när goda transporter finns.

Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Låt oss då titta på ekonomin. En ekonom borde kunna se att något är fel när skulderna (djurpopulationen) växer fortare än inkomsterna (maten).
Vi kan stanna där. Det gick fel redan i första meningen.

Inkomster och utgifter har med resultaträkningen att göra.
Skulder och tillgångar har med balansräkningen att göra.
Du blandar de i en enda sörja.

Du sitter bara och hittar på här. Utan att tänka efter. Klart att inget stämmer för dig då.
Citera
2022-07-19, 17:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Från din länk

"Högsta timpriset i landet av de snickare vi kontaktade hade har Lokatten Bygg & Entreprenad i Stockholm som tar 695 kr per timma. "

Själv har jag bytt delar av fasaden nu i maj 2022. 480kr/h löpande. 2 snickare med 15 år vardera i branschen födda på karolinska i Solna.

Bara en fullständig idiot betalar 800kr/h för snickare, då ingen snickare debiterar 800kr/timmen.
Är priserna med eller utan moms?
Citera
2022-07-19, 17:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Från din länk

Tveksamt om detta nu är OnT men bra att ni bemöter flanders sedvanliga dravel. Vet inte varför hen så maniskt ska ljuga om saker som faktiskt går att kolla upp ganska enkelt.

Nu när mycket jobb försvinner på grund av fallande priser kommer antagligen timpriset kunna pressas en del också. Vill en snickare ha ut 30k/mån bruttolön räcker ett timarvode på 400 kr inkl. moms.
Citera
2022-07-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tveksamt om detta nu är OnT men bra att ni bemöter flanders sedvanliga dravel. Vet inte varför hen så maniskt ska ljuga om saker som faktiskt går att kolla upp ganska enkelt.

Nu när mycket jobb försvinner på grund av fallande priser kommer antagligen timpriset kunna pressas en del också. Vill en snickare ha ut 30k/mån bruttolön räcker ett timarvode på 400 kr inkl. moms.
Kan du snälla skriva hur jag ska göra för att kunna ta ut 30 i månaden på 400 i timmen?
Helt otroligt. Nu ska jag lägga ner firman då jag ska börja annat bättre jobb. Men snälla. 400 i timmen. Var ligger utlägg för maskiner,bil,parkeringsbiljetter, hyra av förråd mer mera? 600 innan rot är i princip minimum. Jag tar 635 för tillfället om jag går på timme. Gör jag inte det lägger jag alltid på 30% på priset om något skulle hända. Men säger såklart alltid till mina kunder(återkommande såklart) att det är bäst för dom och mig att köra på löpande.
Jag får göra ett bra jobb, dom får ett jäkligt bra resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in