• 1
  • 2
2022-07-19, 13:45
Medlem
Hej! Jag börjar bli sugen på att köpa en stuga i Norrland, men vet inte riktigt vart. Jag vill att det ska vara nära till både vatten (hav eller sjö) och skog, ligga avskilt och ha fin utsikt efter berg eller skog. Tanken är att det ska gå att ta sig relativt smidigt dit från Stockholm på helgerna och sen under sommartid.

Vad skulle ni rekommendera för städer eller orter? Den ska ligga ut på landet, men ändå ha nära till någon affär. Jag behöver inte ha tips på faktiska fritidshus, utan mer områden eftersom jag inte har så bra koll på allt där uppe.

Ser fram emot svar! Tack på förhand.
Citera
2022-07-19, 13:59
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Hej! Jag börjar bli sugen på att köpa en stuga i Norrland, men vet inte riktigt vart. Jag vill att det ska vara nära till både vatten (hav eller sjö) och skog, ligga avskilt och ha fin utsikt efter berg eller skog. Tanken är att det ska gå att ta sig relativt smidigt dit från Stockholm på helgerna och sen under sommartid.

Vad skulle ni rekommendera för städer eller orter? Den ska ligga ut på landet, men ändå ha nära till någon affär. Jag behöver inte ha tips på faktiska fritidshus, utan mer områden eftersom jag inte har så bra koll på allt där uppe.

Vad är ”Norrland”? Ok. Norra Jämtland. Sikta in dig på t ex Gäddede och utgå därifrån.
Citera
2022-07-19, 14:09
Medlem
Om du vill kunna ta dig till stugan "smidigt" på helgerna så begränsar det ditt urval ganska mycket! Jag tycker att allt norr om Gävle har slutat vara smidigt för en helgtrip, och jag räknar inte Gävle som Norrland... Och om du skall flyga till stugan, istället för att köra di, så begränsas ditt urval ännu mer. Du skulle iofs kunna flyga till närmsta flygplats, och hyra en bil där, men det blir snabbt dyrt.

Vad gäller mataffärer så tror jag att om du bor i Stockholm så måste du anpassa dina krav på vad som är "nära". Jag har en fd kompis som bor i en liten håla i Norrland, och han har 35 km till närmaste mataffär. Och lika långt hem igen. Liknande kommer att gälla för dig, om du verkligen köper en avsides stuga. Och det kan bli värre ändå, om stugan ligger verkligen avsides! Men enkelt uttryckt så gäller att ju längre norrut din stuga ligger, desto mer avsides kan den vara, och desto längre kommer du att ha till en mataffär.

I övrigt så är närhet till både vatten och skog inget problem, det är snarare regel än undantag.
Citera
2022-07-19, 15:06
Medlem
mandelbiskviers avatar
Hemavan? Har halt du beskriver + flygplats.
Citera
2022-07-19, 15:21
Medlem
tarafels avatar
Citat:

Jag lägger min röst på Höga kusten. Typ trakten kring Nordingrå. Bedårande vackert och härligt folk.
Citera
2022-07-19, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarafel
Jag lägger min röst på Höga kusten. Typ trakten kring Nordingrå. Bedårande vackert och härligt folk.

Håller med. Så vackert.
Citera
2022-07-19, 15:36
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Vill du ha närheten till stockholm så satsa på något i dalarna.
Citera
2022-07-19, 15:46
Medlem
Bara avståndet till Norrland gör att det inte är något man åker till under en helg.
Stockholm-Umeå tar över 7 timmar att köra med bil och sedan skall du hem igen. Det är inte så realistiskt att lägga 14 timmar på transport när du bara har ca 50 timmar fritid innan det är dags att jobba igen.

Är du pilot på ett sjöflygplan är det andra puckar men jag gissar på att du är bunden till tåg eller bil.
Dessutom är drivmedelpriset sjukt högt nu så det begränsar aktionsradien betydligt.

Kan TS inte skaffa en hydda i Stockholms yttre skärgården istället?
Eller ett hus i Mälardalen? Det finns många fina små sjöar runt Karlstad eller i Dalsland. Inte är det så fasligt långt att åka heller. stora möjligheter till både skog och sjö.

Dalsland är för övrigt väldigt kulligt så det stoppar troligtvis en eventuell tryckvåg bra.
Citera
2022-07-19, 15:49
Medlem
Räkna med höga kostnader på el och värme, även sommartid är det ofta mycket kallt på nätterna och du behöver ved till att elda med om uppvärmningen sker genom det. Är det direktverkande elradiatorer så kommer det bli dyrt framöver.

Finns det mobiltäckning om något händer? El, vatten och avlopp är väl ett måste om man inte vill ha ett utedass, jordkällare och kanske en kallkälla i närheten.

Det är mycket att tänka på men det bör vara ganska nära en mindre stad. Västernorrland eller Västerbotten kan ju vara lämpligt förstås, men tänk igenom för och nackdelar innan.
Citera
2022-07-19, 17:44
Medlem
Zorzarns avatar
Höga kusten helt klart. Vansinnigt vackert. Får lite norgevibbar av landskapet där.
Citera
2022-07-19, 17:50
Medlem
monstergaddas avatar
Var menar du med Norrland?
Att åka från Stockholm över helgen blir svårt. Om du har ett jobb som är flexibelt så kanske du kan ta en längre helg?

Kolla upp vart du kan flyga som passar då du vill åka. Betala någon som bor nära flygplatsen du ska till en bra slant för att få förvara en bil där.

Om du gör slag i saken se till att du är ödmjuk när du är där. Det blir svårt att komma in i gemenskapen och är du smådryg så går det aldrig. Om du inte vill bo långt ifrån närmsta granne. Är du dryg så kan det till och med bli riktigt jobbigt. Jag säger det i all välmening.
Citera
2022-07-19, 19:07
Medlem
Någon tidigare nämnde Gäddede, jättefint och kan rekommendera. Men typ allt norr om det blir svårt att bara åka över helgen. typ mer än 5 timmar börjar bli lite kärvt. Se till att det går på en tank iallafall, i lillbilen behöver jag tanka minst en gång, den stora kan jag åka upp och ned på en tank. Kanske inte verkar som hela världen, och det är det inte, men ändå väldigt skönt att bara kunna bränna av sträckan. Kolla runt sundsvall/ höga kusten eller mer inland om du vill ha mer för pengarna. Mellan Sundsvall och östersund är superfint och skitbiligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in