Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Jag tror det ligger mycket i det du skriver. Han njöt nig lite av vetskapen att vara jag vet vem som gjorde detta och hur och varför. Det är klart att han ville " berätta" om det men han kunde ju inte avslöja för mycket inte avslöja sig.
Jag tror också av att det gav honom nåt att försöka återskapa känslan från mordkvällen och det gjorde han genom att ständigt prata om mordet med alla.
Ännu mera genom att vara så sanningsenligt som går utan att ha avslöja sig. Det är ju också lättare att komma ihåg sina utsagor ju bättre de överens stämmer med verkligheten.
Sedan var det nog ett sätt att så att säga förekomma, vid ev utpekande mot honom , Jo men jag sprang ju in i gränden men senare bara för att delge poliserna signalemenet blå täckjacka. Det är inte konstigt att Lisbeth känner igen mig vi hade ju en konversation där hon sade att GM hade blå täckjacka. Hon blandar ihop mig med mördaren.
Egentligen blir han ju inte mer vittne för att han återspeglar mördarens rörelser,men det gav honom nåt en kick och ett sätt att förekomma som sagt. Mig gör det dock mer misstänksam mot honom.
Jag tror att svaret fanns i SEs dator, som dessvärre destruerades utan att first genomsökas , efter hans död. Detta enligt önskemål från exfrun.
Väldigt synd att den aldrig genomsöktes.
Ja, det kan nog vara som du säger, en kick att återuppleva brottet genom att rekonstruera det framför fotografer, kanske även ha en terapeutisk effekt om han ångrar dråpet, skäms.
Det är samma för mig, poseringen på bilderna och återspeglingen av GMs rörelser gör honom bara än mer misstänkt, tyvärr. Det är något väldigt unket över dessa bilder på honom fram till 1992.
SEs dator var nog en guldgruva. Man kan ju inte låta bli att tänka, att han faktiskt skrivit på nätet och i något forum om MOP, kanske även slängt ut ledtrådar eller ett erkännande. Tänker spontant att han även skrev av sig i olika word-dokument, kanske även om exfrun, familjehemligheter, osv.