2022-07-19, 14:06
  #34033
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det spelar eg ingen roll om det var dumt..

Alla GM gör inte bara smarta o logiska saker..

Men jag står fast vid att om detta var Engströms plan så måste jag ge honom att han spelade den bra

Men i förlängningen innebär det också att inget vittne faktiskt kände igen SE som mördaren. Det styrker att han inte var GM.
Citera
2022-07-19, 14:07
  #34034
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag syftade inte på när han sprang utan finns film när han gick också...

Han gick faktiskt fort...

Fast han gick inte dubbelt så fort som LOP på filmen, och inte flera hundra meter...
Citera
2022-07-19, 14:08
  #34035
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om du ska peka inåt gränden, hur gör du det utan att lyfta armen? När pekade GM med revolvern in i gränden förresten?

Fotografer på tidningar fotar alltid massa bilder, inte något SE bestämmer.

Mig veterligen pekade aldrig GM med vapnet in i gränden, dock tycker jag kortet taget på honom i profil är aningen creepy. Visst bestämmer fotografer en del, men uppenbarligen bestämde SE också en del. Det var ju exempelvis på hans initiativ som "de gamla kläderna" skulle med.

https://proletaren.se/artikel/vad-gjorde-skandiamannen-pa-mordplatsen
Citera
2022-07-19, 14:09
  #34036
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tror det ligger mycket i det du skriver. Han njöt nig lite av vetskapen att vara jag vet vem som gjorde detta och hur och varför. Det är klart att han ville " berätta" om det men han kunde ju inte avslöja för mycket inte avslöja sig.
Jag tror också av att det gav honom nåt att försöka återskapa känslan från mordkvällen och det gjorde han genom att ständigt prata om mordet med alla.

Ännu mera genom att vara så sanningsenligt som går utan att ha avslöja sig. Det är ju också lättare att komma ihåg sina utsagor ju bättre de överens stämmer med verkligheten.

Sedan var det nog ett sätt att så att säga förekomma, vid ev utpekande mot honom , Jo men jag sprang ju in i gränden men senare bara för att delge poliserna signalemenet blå täckjacka. Det är inte konstigt att Lisbeth känner igen mig vi hade ju en konversation där hon sade att GM hade blå täckjacka. Hon blandar ihop mig med mördaren.
Egentligen blir han ju inte mer vittne för att han återspeglar mördarens rörelser,men det gav honom nåt en kick och ett sätt att förekomma som sagt. Mig gör det dock mer misstänksam mot honom.

Jag tror att svaret fanns i SEs dator, som dessvärre destruerades utan att first genomsökas , efter hans död. Detta enligt önskemål från exfrun.
Väldigt synd att den aldrig genomsöktes.

Fria fantasier och hittepåpsykologi är alltid underhållande.
Citera
2022-07-19, 14:11
  #34037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu var väl frågan hur SE kunde veta vid 23:40 att man var brysk mot LP.

Ja o vi skrev att han kan ha hört det på vägen tillbaka...


Sen säger väl väktarna det flera månader senare ?

Lätt att blanda ihop när Engström säger alla saker när han träffar dom varje dag..
Citera
2022-07-19, 14:11
  #34038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så han tog med mordkläderna menar du, de hade han behållit? Inte troligt.

Finns inget som egentligen tyder på att mördaren blev avsnäst, Lisbet talar emot detta.

Denne någon som blev kränkt var Christer Pettersson. Hela intervjun diskuteras CP. Och det var inte konstigt då CP var mördaren i de flestas ögon, och man hade oklar bild om hans motiv.

Det han säger är väl att han hade använt ett vapen likt det som försvann på Oxen där CP brukade vara. Christer Pettersson genomgående.

Nej där är vi överens att det inte är mordkläderna..

Men grejen
Citera
2022-07-19, 14:15
  #34039
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om man tycker det där pekar mer mot en mördare än ett dåligt vittne som ville stå i rampljuset så tycker jag man har konstig värderingsförmåga.
I kombination med många andra faktorer .
Extremt dåligt vittne, så dåligt att det nästan är uteslutet att det car det han var jag kan dock inte helt utesluta att det var det han var .
För mig finns är det dock ofattbart hur någon kan tro att det var det han var ett vittne. Läser man min genomgång ( som jag publicerade här i ja vintras antagligen,)till varför han inte kan vara ett vittne så kan ingen person med någorlunda normal läskunnighet och förmåga att ta till sig fakta tro att han var ett vittne ( han kan ha befunnit sig på långt avstånd flera tiotalet meter , det skulle kunna förklara hur otroligt dålig koll han hade på vad som hände på platsen . Det betyder heller inte att SE per automatik är GM han kan tex ha gått ut från Skandia 1,5 minut före mordet och gått norrut tex. Osannolikt men inte omöjligt.
Citera
2022-07-19, 14:26
  #34040
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag tror det ligger mycket i det du skriver. Han njöt nig lite av vetskapen att vara jag vet vem som gjorde detta och hur och varför. Det är klart att han ville " berätta" om det men han kunde ju inte avslöja för mycket inte avslöja sig.
Jag tror också av att det gav honom nåt att försöka återskapa känslan från mordkvällen och det gjorde han genom att ständigt prata om mordet med alla.

Ännu mera genom att vara så sanningsenligt som går utan att ha avslöja sig. Det är ju också lättare att komma ihåg sina utsagor ju bättre de överens stämmer med verkligheten.

Sedan var det nog ett sätt att så att säga förekomma, vid ev utpekande mot honom , Jo men jag sprang ju in i gränden men senare bara för att delge poliserna signalemenet blå täckjacka. Det är inte konstigt att Lisbeth känner igen mig vi hade ju en konversation där hon sade att GM hade blå täckjacka. Hon blandar ihop mig med mördaren.
Egentligen blir han ju inte mer vittne för att han återspeglar mördarens rörelser,men det gav honom nåt en kick och ett sätt att förekomma som sagt. Mig gör det dock mer misstänksam mot honom.

Jag tror att svaret fanns i SEs dator, som dessvärre destruerades utan att first genomsökas , efter hans död. Detta enligt önskemål från exfrun.
Väldigt synd att den aldrig genomsöktes.

Ja, det kan nog vara som du säger, en kick att återuppleva brottet genom att rekonstruera det framför fotografer, kanske även ha en terapeutisk effekt om han ångrar dråpet, skäms.

Det är samma för mig, poseringen på bilderna och återspeglingen av GMs rörelser gör honom bara än mer misstänkt, tyvärr. Det är något väldigt unket över dessa bilder på honom fram till 1992.

SEs dator var nog en guldgruva. Man kan ju inte låta bli att tänka, att han faktiskt skrivit på nätet och i något forum om MOP, kanske även slängt ut ledtrådar eller ett erkännande. Tänker spontant att han även skrev av sig i olika word-dokument, kanske även om exfrun, familjehemligheter, osv.
Citera
2022-07-19, 14:43
  #34041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men i förlängningen innebär det också att inget vittne faktiskt kände igen SE som mördaren. Det styrker att han inte var GM.

Det är såklart så...

Det märkliga är väl att ingen verkar ha sett honom öht
Citera
2022-07-19, 15:06
  #34042
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fria fantasier och hittepåpsykologi är alltid underhållande.

Precis, närmast skrattretande hur SE anhängare med amatörpsykologi och hittepå slår knut på sig själva i sina fantasifulla försök att förklara Engström skyldig. Nog var KP/HM katastrofala i sitt försök men undrar om inte SE anhängarna här lyckas med konststycket att överträffa det fiaskot.
Citera
2022-07-19, 15:17
  #34043
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jo absolut risk med dessa saker. Kanske tänkte han rent av erkänna men ångrade sig?
Jag tror inte heller att han förstod hur många som faktiskt såg mordet och mördaren.
Jag tror inte att han uppfattade YN med sällskap tex vid flykten längs DBG.

Med så många piketbilar ute var det ju inte så bra att springa omkring med mordvapnet på sig heller. Det måste dumpas på nåt sätt nånstans. Det var där jobbet kom in i bilden möjligen.

Men hur ska han både kunna möta YN och hinna ner tillbaka för att se Lisbet. Lisbet försvinner från platsen sekunder efter att YN kommit till mordplatsen. Då möter en återvändande SE poliser i trappan menar du?

Säger du inte att han tog info från nyheterna? Det berättas tidigt på morgonen om att det var över 10 vittnen.

Som GM kanske han kom tillbaka till mordplatsen. Men knappast så han kunde se Lisbet.
Citera
2022-07-19, 15:20
  #34044
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Vettig människa som mördat statsministern? Känns inte vettigt att döda en statsminister överhuvudtaget. Frågan är om dådet var särskilt överlagt, jag tror inte det.


Ok. Jag omformulerar, eftersom att SE tydligen är helt ovettig... En mördare som på morgonen vet att han mördat statsministern inför över 10 vittnen ställer inte upp på bild i media. För då har man ingen hjärna alls. Och det hade väl SE?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in