2022-07-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Är han släkt med domaren ?
Vilket jävla land Sossarna skapat.
De har haft makten större delen av 1900-talet och senaste 22 åren så de är skyldiga !
Jag visste inte att Reinfeldt( statsminister 2006-14) är sosse!!
Citera
2022-07-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Han har endast fällts för Mord. Dels har han aldrig ens varit åtalad för Våldtäkt och dels så är brottet Våldtäkt preskriberat.

Fine men det är väll rätt kasst ändå kan jag tycka..
Citera
2022-07-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Denna fråga kommer säkert ställas hubdra gånger i tråden.

Svaret är enkelt och det var självklart att det blev i den lägre skalan pga

* Väldigt lång tid mellan brottet och straffet.
* Skalan för mord då var tio år eller livstids fängelse. Eftersom han var under 21 år vid brottet så får man inte döma till livstid
* På de tio åren ska ungdomsrabatt ges pga låg ålder.

Sammantaget kan man säga att han fått straffsändning från tio års fängelse pga ungdom och lång tid mellan brott och straff.

Troligen har man resonerat ungefär som tio års fängelse minus 3 år för ungdomsrabatt minus två år för lång tid mellan brott och straff.

På fem år ska han avtjäna 3 år och några månader. Minus häktningstiden. Så han är väl ute om högst tre år.

Förstår resonemanget men varför får man strafflindring för att det varit lång tid mellan brottet och straffet?
Citera
2022-07-19, 13:23
Avslutad
Hade han fällts för mordet direkt så är det inte säkert att straffet blivit längre. Med tanke på hans ålder och hur lagarna var då så kanske t.o.m. blivit kortare.
Citera
2022-07-19, 13:24
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlorinSatan
Har gjort en unik bildbearbetning för att visa hur Olof ser ut idag. Baserat på rättegångstecknare och foton och detta i vetenskaplig anda med unikt resultat

Olof 2022:

https://ibb.co/wYc57dq

varför inte, fast han ska ju vara helrakad på skallen
Citera
2022-07-19, 13:24
Avslutad
Finns det någon bra dokumentär om detta fall? Är inte så insatt. Någon som tagit upp det på tv eller podd?
Citera
2022-07-19, 13:26
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoreCowbell
Just gällande bevisvärdering kan jag tipsa om podcasten Öppet Fall. S06 E4 & 5 handlar om just detta fall. Professor Christian Dahlman går igenom vad han tyckte om bevisvärderingen när det begav sig förra gången.

Rätten hänvisar bland annat till Christian Dahlman i domen (s12) så de har gjort bevisvärderingen på samma sätt som det pratas om i podavsnittet.
Citera
2022-07-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Är han släkt med domaren ?
Vilket jävla land Sossarna skapat.
De har haft makten större delen av 1900-talet och senaste 22 åren så de är skyldiga !

HR följer lagen. De kan inte döma mer även om de vill. De måste utgå från 8 år och de måste dra av pga den tid som förflutit. Även om de vill ge livstid eller 10 år eller vad som helst för att brottet är vedervärdigt. "Domaren" som du säger (finns inte 1 domare som ensam dömer får man väl tillägga) kan inte klandras för det här överhuvudtaget.

Antar att hela den här tråden kommer för all framtid gå åt att diskutera att 5 år är för lite. Vilket det naturligtvis är. Det var ju dock sedan lång tid tillbaka fullkomligt väntat. Det har framgått 1000 gånger i tråden. I media. I rättegången. Anhöriga har vetat. Jag själv väntade mig mellan 4-6 år. Det är givetvis inte den påföljd jag vill ha. Men jag förstår inte riktigt den kollektiva chocken helt plötsligt.

Allt som allt är det ju positivt att det här upprör och skapar debatt. Det ska uppröra. Men det är press som ska sättas på politiker. Att sitta här och tjata där varenda användare ska poängtera VA 5 ÅR ÄR FÖR LITE! Det är ju helt utmattade ärligt talat. Det går ju inte ens att vara i den här tråden längre. Totalt stiltje av återupprepningar.

Det enda det här är, är en politisk fråga som även du verkar helt begripa att det är, som vi kanske kan köra i något annat forum för det är ju en helt annan diskussion kring svensk lag. Att klandra den här Hovrätten för påföljden är ju inte rimligt.

Min reaktion på domen är som jag förväntat mig. Att han skulle dömas har jag bara upprepat samma sak om och om, självklart döms han. I absolut bästa fall hade det blivit 6 år. Så är jag besviken, nej. Det blev nästan precis som det kunde förväntas. Är det frustrerande, oerhört. Rättssystemet som helhet. Påfölj för mord överhuvudtaget, och det här fallet i synnerhet.

Familjen ville ha honom dömd, att det ska skrivas ned i dom, och att alla skulle veta att det var han, de ville ha avslut. Det är vad de uttryckligen önskat sig. De fick det. De visste på ett ungefär hur låg påföljden skulle bli. Det lilla som överhuvudtaget kunde ges dem, gavs dem. För deras skull, för alla anhörigas skull i alla mordfall egentligen, önskar jag att det vore helt annorlunda kring vilken påföljd som kunde utdömas. Den ungdomsrabatt han åtnjuter finns ju inte ens kvar idag.

Nu tänker jag ta den här vinsten och njuta av den.
Citera
2022-07-19, 13:30
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Känns som att straffet är något av ett hån. 5 år är aaaalldeles för lite sett till det brott han begick. Han är 44 nu och jag antar att fortfarande så gäller det att sitta 2/3 av straffet vilket av 60 månaders tid blir ca 40 månader som motsvarar 3 år och 4 månader.

"När du avtjänat två tredjedelar av ditt fängelsestraff ska du bli villkorligt frigiven, om det inte finns synnerliga skäl. Efter frigivningen har du en prövotid som motsvarar det som återstår av straffet, men minst ett år."

Således är han 47 eller 48 år gammal när han släpps ut och kan återgå till samma liv exakt som tidigare med den skillnaden att nu inte behöver hålla en låg profil av rädsla att åka dit för ett brott han precis suttit av.

Vad är det för ett sjukt land vi lever i när man döms till 5år för mord med motivationen att det var så länge sedan det hände? Jag kan alltså slakta en person idag. Hålla mig undan rättvisan i 20år och sedan få ett bolibompastraff på fem år. ENDAST i landet Sverige fungerar det så. Ett straff ska stå i proportion till handling. Oavsett hur länge sedan det var sedan handlingen utfördes. Peter Madsen, hur länge får han sitta? Skillnad på handling?

Det är bara till att inse att vi har en juridisk kris i Sverige. I praktiken uppmanar rättsväsendet till ett pöbelsamhälle där människor tar lagen i egna händer. Kan inte staten skipa rättvisa så får väl människor göra det själva.
Citera
2022-07-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Finns det någon bra dokumentär om detta fall? Är inte så insatt. Någon som tagit upp det på tv eller podd?

Finns en dokumentär på SVT Play, 3 avsnitt, sista kommer på torsdag om rättegången och domen.

Finns många, många poddar. Sök Malin Lindström där poddar finns.
Citera
2022-07-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redeyire
Fine men det är väll rätt kasst ändå kan jag tycka..

Men Mord + Våldtäkt hade inte gjort någon skillnad varken då eller nu. För 1996 kunde han i princip inte dömas till ett högre straff än 8 års fängelse p.g.a ungdomsreduktionen. Och idag så var man ju tvungen att utgå från den tidens lagstiftning (inkl. avdrag för att ovanligt lång tid förflutit mellan gärningen och domen). Sedan får man komma ihåg att Mord har ett så högt straffvärde, så att det tar ut straffet för Våldtäkt. Ibland så åtalar man inte ens för Våldtäkt, utan "bakar in" det i Mord-rubriceringen, så att det blir ett grövre/allvarligare mord, med fler försvårande omständigheter.

Så jag vill göra gällande att O.W, från 1996 till 2022, aldrig kunnat få/riskerat ett högre straff än 8 års fängelse.
Citera
2022-07-19, 13:32
Medlem
"Fem års fängelse.

Så långt är straffet för Olof Wiberg, 44, som mördade Malin Lindström.

Wiberg ska också betala skadestånd till Malin Lindströms föräldrar, enligt domen som kom klockan 11 på tisdagen."

Någon som vet något om skadeståndet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in