Citat:
Ursprungligen postat av
curlingstaten
Är han släkt med domaren ?
Vilket jävla land Sossarna skapat.
De har haft makten större delen av 1900-talet och senaste 22 åren så de är skyldiga !
HR följer lagen. De kan inte döma mer även om de vill. De måste utgå från 8 år och de måste dra av pga den tid som förflutit. Även om de vill ge livstid eller 10 år eller vad som helst för att brottet är vedervärdigt. "Domaren" som du säger (finns inte 1 domare som ensam dömer får man väl tillägga) kan inte klandras för det här överhuvudtaget.
Antar att hela den här tråden kommer för all framtid gå åt att diskutera att 5 år är för lite. Vilket det naturligtvis är. Det var ju dock sedan lång tid tillbaka fullkomligt väntat. Det har framgått 1000 gånger i tråden. I media. I rättegången. Anhöriga har vetat. Jag själv väntade mig mellan 4-6 år. Det är givetvis inte den påföljd jag vill ha. Men jag förstår inte riktigt den kollektiva chocken helt plötsligt.
Allt som allt är det ju positivt att det här upprör och skapar debatt. Det ska uppröra. Men det är press som ska sättas på politiker. Att sitta här och tjata där varenda användare ska poängtera VA 5 ÅR ÄR FÖR LITE! Det är ju helt utmattade ärligt talat. Det går ju inte ens att vara i den här tråden längre. Totalt stiltje av återupprepningar.
Det enda det här är, är en politisk fråga som även du verkar helt begripa att det är, som vi kanske kan köra i något annat forum för det är ju en helt annan diskussion kring svensk lag. Att klandra den här Hovrätten för påföljden är ju inte rimligt.
Min reaktion på domen är som jag förväntat mig. Att han skulle dömas har jag bara upprepat samma sak om och om, självklart döms han. I absolut bästa fall hade det blivit 6 år. Så är jag besviken, nej. Det blev nästan precis som det kunde förväntas. Är det frustrerande, oerhört. Rättssystemet som helhet. Påfölj för mord överhuvudtaget, och det här fallet i synnerhet.
Familjen ville ha honom dömd, att det ska skrivas ned i dom, och att alla skulle veta att det var han, de ville ha avslut. Det är vad de uttryckligen önskat sig. De fick det. De visste på ett ungefär hur låg påföljden skulle bli. Det lilla som överhuvudtaget kunde ges dem, gavs dem. För deras skull, för alla anhörigas skull i alla mordfall egentligen, önskar jag att det vore helt annorlunda kring vilken påföljd som kunde utdömas. Den ungdomsrabatt han åtnjuter finns ju inte ens kvar idag.
Nu tänker jag ta den här vinsten och njuta av den.