Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Jag vet inte vad befolkningens värdegrund består i, i det här fallet. Men nej, domstolen bör döma utifrån gällande lagar och står det i lagen, som KnasTrams påpekar, att om ovanligt lång tid förflutet, så kan det påverka påföljden. Man förstås tänka sig att det inte ska gälla vid särskilt allvarliga brott (eller endast vid ekonomisk brottslighet), men då får lagstiftaren förtydliga det.
Jag uppfattar inte att det står fastslaget i lagen att man ska få kortare straff på ett sexualmord för att det tog lång tid att lösa fallet.
Däremot så hänvisas i domen till ett gammalt fall där hovrätten dömt en man för lägre straff pga att det tog lång tid.
Jag vet att domstolar kan döma med hänvisning till andra domar i liknande mål. Men praxis är inte lagar, och man måste ju kunna få vädra kritik mot domstolspraxis om straffreduktion vid lång tid för dom. Speciellt då det gäller grova brottsfall. Hovrätten skriver ju själv "
Det gör situationen speciell och någon stadgad praxis finns inte i frågan hur man ska tillämpa den aktuella bestämmelsen i sådana fall."
Och de valde den här vägen.
De hade också kunnat välja att utdöma maxstraffet i sin dom att med hänvisning till brottets grova art det långvariga lidandet hos de anhöriga och det stora spridning fallet fått hos allmänheten. Det allmänna rättsmedvetandet är ändå en aktör i domstolsprocesser, och 5 år och i praktiken sitta 2,5 år strider klart mot allmänt rättsmedvetande för straffet för grovt sexualsadistiskt mord.