Citat:
Nej, det är fakta. Det fanns rysk trupp över hela Krim och det fanns rysk trupp i större delen av Donbas. Dessutom drällde det av ryskledda separatister (för den separatism som fanns på både Krim och i Donbas fram till mars 2014 var obefintlig, men eldades på av rysk underrättelsetjänst). Var tror du dessa "separatister" fick alla vapen ifrån? Från ingenstans hade de stridsfordon, robotsystem som tidigare bara setts till i Ryssland och de dök upp samtidigt över hela den rysktalande delen av Ukraina. Att påstå att inte det var organiserat av Ryssland är ju bara skrattretande.
Citat:
Skyddade de sin militärbas? Genom att ockupera hela Krim? Vad var hotet mot deras militärbaser (för ja, det var betydligt fler än en, men du tänkte kanske på flottbasen i Sevastopol)?
Ryssland skyddade sin militärbas på Krim, som de hade långtidskontrakt på. Krims parlament genomförde en folkomröstning och den absoluta merparten röstade för att tillhöra Ryssland.
Folkomröstningen var för det första olaglig, parlamentet på Krim hade ingen sådan befogenhet och den genomfördes dessutom under det att Krim var ockuperat av tusentals och åter tusentals ryska specialförband som fegt nog inte vågade uppträda i egen uniform (helt i strid med folkrätten). Ingen utom separatister, ryssar och rysstroll tror på historien som målas upp av Ryssland kring hur det gick till. Jag känner folk som tvingades fly från Krim, det var knappast ett fritt val som ägde rum och dessutom, som sagt, så saknas all legitimitet.
Citat:
Jaså? Kan du styrka något av det? Något enda? Vet du ens vad NATO är?!? Azov är en reguljär del av det ukrainska försvaret sedan 2015 och utgör några av de bästa soldaterna Ukraina har. De försvarade sitt land mot ryssarna, det var vad de gjorde och är vad de fortfarande gör.
Det var Azov som mördade civila. De var tränade och finansierade av Nato.
Citat:
Nej. Jag har dömt ut EN av dina källor hittills. Ett land som angriper ett annat, mördar folk i tusentals, tvångsförflyttar miljoner och sätter dem i "filtreringsläger" och tvingar dem att byta nationalitet (pass), ja, vad som än kommer från detta land är helt ointressant att lyssna på - det är enkom propaganda. Det finns inte en enda ukrainare i någon del av ockuperade områdena som inte vill sparka ut ryssarna och återfå fred och frihet.
Tycker du inte att det känns liite besvärande att döma ut källa efter källa som opåtliga rysstroll? Det borde ju väcka misstankar om att många fakta döljs för oss.
Citat:
Fri media är inte rysk propaganda. Är det svårt att förstå att det som Ryssland säger är aningen färgat av att de styrs av en diktatur som begår folkmord och att de naturligtvis framför sin store ledares ord? Jag väljer att lyssna på de som jag känner i både Ukraina och Ryssland och de som angrips dagligen av Ryssland - det är deras berättelse som är den som är värd att lyssna på och det är deras land som Ryssland försöker utplåna.
Förut har folk som du hyllat den fria median. Nu säger denna fria media i princip samma sak om kriget. Undrar du inte över att allt är så enkelspårigt?
Du fortsätter också att undvika att diskutera trådens ämne - varför kan inte Ryssland besegras? Det kan jag fortsätta diskutera, resten hör hemma i en annan tråd.
Det heter legitimitet, och ej legimitet.