2022-07-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inneharjaktlicens
Självklart inte! 🤬
https://www.expressen.se/nyheter/krim/nu-kommer-domen-i-malin-fallet-efter-26-ar/

Det har dom visst
Citera
2022-07-19, 12:17
Medlem
st33rs avatar
Jag tror faktiskt Olof inte alls levt alla dessa år i skam och rädsla. Det framgår av förhören att han sällan verkar speciellt pressad av att ställas inför nya bevis

Han verkar levt en stoiskt idisslande tillvaro där han ändå sett till att harva på och lönearbeta. Han har haft pengar och frihet att åka var han vill.

Hans vuxenliv verkar likt i ungdomen handlat om att sitta vid datorn mycket

Jag tänker mig han har en schizoid personlighet präglad av avsaknad av känslouttryck, oförmåga att relatera till sina egna känslor . Antagligen är han sexualneurotisk.
Men hur pass störd hans relation till sin mor och systrar är och vad det yttrat sig i kan man bara spekulera i.
Citera
2022-07-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag tror faktiskt Olof inte alls levt alla dessa år i skam och rädsla. Det framgår av förhören att han sällan verkar speciellt pressad av att ställas inför nya bevis

Han verkar levt en stoiskt idisslande tillvaro där han ändå sett till att harva på och lönearbeta. Han har haft pengar och frihet att åka var han vill.

Hans vuxenliv verkar likt i ungdomen handlat om att sitta vid datorn mycket

Jag tänker mig han har en schizoid personlighet präglad av avsaknad av känslouttryck, oförmåga att relatera till sina egna känslor . Antagligen är han sexualneurotisk.
Men hur pass störd hans relation till sin mor och systrar är och vad det yttrat sig i kan man bara spekulera i.
En sån analys kan man väl knappast göra genom att läsa ett förhör i textform.
Citera
2022-07-19, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alltså tiden man suttit häktad syns aldrig i domen. Döms man t ex till 7 års fängelse och suttit häktad i 6 månader, så blir domen 7 års fängelse (också friges man 6 månader tidigare). Anledningen till detta är att det inte är ett "avdrag", utan en faktiskt tid man redan suttit frihetsberövad.

Dock skall tilläggas att det finns ny praxis som säger att om man suttit häktad med restriktioner under lång tid så skall avdrag på det faktiska straffet göras. Detta syns däremot i domen eftersom det är just ett avdrag. Något sådant avdrag finns inte i denna domen vad jag förstått.
Avräkningsunderlag finns med i alla domar som bilaga
Citera
2022-07-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4december1676
Avräkningsunderlag finns med i alla domar som bilaga

Absolut, det stämmer! Uttryckte mig kanske otydligt. Menar alltså att det inte finns med i den angivna påföljden i domen. Alltså om det står att vederbörande döms till "7 års fängelse" så ingår INTE häktningstiden i det.
Citera
2022-07-19, 12:23
Medlem
st33rs avatar
Kan det hända han får sitta på öppen anstalt?

Kommer någon psykiatriker eller liknande under strafftiden utvärdera hans psyke och ev återfallsrisk?
För återfallsrisken har det pratats lite om i media. Om man kan begå ett sånt här typ av brott, nykter, out of the blue.. finns det inte en risk för återfall?
Citera
2022-07-19, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Förstår att det var straffrabatt för personer under 21 vid tiden för gärningen, men vad rättfärdigar ytterligare rabatt "för det hände så länge sen" dom domaren yttrar? Det finns säkert nån paragraf men jag tycker det är helt orimligt, varför????
Den grejen förstår inte jag heller . Jag tycker också att straffet är för lågt.

Men jag måste ändå säga att det är bra att DNA finns. Utan den tekniken hade han troligtvis inte dömts alls.
Citera
2022-07-19, 12:24
Medlem
Citat:

Kommer någon psykiatriker eller liknande under strafftiden utvärdera hans psyke och ev återfallsrisk?
För återfallsrisken har det pratats lite om i media. Om man kan begå ett sånt här typ av brott, nykter, out of the blue.. finns det inte en risk för återfall?

Nej, det är helt uteslutet. Med tanke på att detta är ett mord med sexuell inriktning så skulle jag gissa att han hamnar på Norrtälje-anstalten (klass 1) eller Skogome-anstalten (klass 2)
Citera
2022-07-19, 12:27
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Är Olof incel?
Citera
2022-07-19, 12:28
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
En sån analys kan man väl knappast göra genom att läsa ett förhör i textform.
Det står i förhören från första omgången att han inte tycktes besvärad av nya uppgifter som kom under husrannsakan. Utifrån hans inspelade röst under rättegångarna tycks han oberörd och jämntjock i humöret. Han verkar trög och kall.

Hade han varit ett skamfullt nervvrak hade han väl inte klarat av att hålla ett jobb alla dessa år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut, det stämmer! Uttryckte mig kanske otydligt. Menar alltså att det inte finns med i den angivna påföljden i domen. Alltså om det står att vederbörande döms till "7 års fängelse" så ingår INTE häktningstiden i det.
Men det vet jag. Det är inte det jag frågar efter
Citera
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:

Man skall väl aldrig säga aldrig. Men det är 26 år sedan mordet så han verkar ha fått ut det han ville med Malin. Förmodligen nöjer han sig med runkningar till minnet.

Han är ju över 40 nu, testosteronet borde minskat ordentligt så rent spontant och lekmannamässigt känns inte återfallsrisken jättehög om han kunnat avhålla sig så många år.
Senast redigerad av GROKNAK.Ankbonden 2022-07-19 kl. 12:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in