Citat:
Du menar alltså att mörda någon som mördat din dotter skulle vara att sjunka LIKA LÅGT som en person som mördat en oskyldig människa? Gör du dig medvetet dum eller har du otur när du tänker? Han skulle kört över aset och backat tillbaka och rullat över honom några gånger till. Det kallas rättvisa.
Jaha, hejdu. Trevligt. Nej, det är överhuvudtaget inte det jag menar. Huruvida jag är dum eller har otur när jag tänker, det kan jag tyvärr inte besvara åt dig. Båda kan vara sanna, det ena utesluter ju verkligen inte det andra liksom.
Jag säger att mödra gärningsmannen vägs emot att själv sjunka lika lågt som den som mördat hans dotter - som pappan uppgav som skäl för att han lät bli. För honom vägs det alltså mot det. Jag poängerar vad som finns att förlora för pappan, kändes rimligt att ta upp hans egna tankebanor där, eftersom det är han som folk går på om att han har något slags ansvar att skipa rättvisa.
Jag höll bara nämligen inte med om inlägget att han inte har något som helst att förlora längre, det är typ det dummaste jag har hört faktiskt. Det finns något att förlora. Han är pappa till fler barn. Försökte liksom förklara hur det kommer sig att en del faktiskt inte ser det som en lösning, specifikt den här fadern.
Jag tycker inte att de två morden skulle vara likställda rent moraliskt, nej, om du verkligen ville veta vad just jag tycker. Jag skulle inte sakna förståelse överhuvudtaget för om han kört över honom. Jag beundrar honom för att han kunde låta bli dock. Det gör inte alla här men jag tycker att det visar en enorm styrka och återhållsamhet. Jag har ingen aning om jag skulle kunna följa hans exempel om det vore mitt barn.
Efter 11 imorgon kan vi åtminstone diskutera domen. Då hamnar vi väl i någon form av relevans för tråden igen...