2022-07-18, 23:50
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordkraft
Men tror du verkligen att det bara är för socialen att lvu:a eller för sjukvården att låta:a? Du är så jävla dum i huvudet.

Ja, socialen kan akut LVU:a direkt, göra "utredning" senare inom viss tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Soc har felat. Det där med psykvård och BUP sköttes inte så soc borde ha gjort ett omedelbart omhändertagande och tagit över ansvaret samt särat på syskon!!!!

Japp, lyssnat på polisens anmälningar till soc, och lyssnat på mammans oro!

Citat:
Ursprungligen postat av Xcape
Ok tack! Inga MGM le BO identiteter?

Det finns väl i tråden lite, nästan, familjen är från Kazakstan i alla fall, fanns bara en sådan familj på adressen, tror jag.
Citera
2022-07-18, 23:55
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, men ös skit på Socialtjänsten, inte på förälder/föräldrar!

Du och andra som anklagar föräldrar till barn med diagnoser/psykiska besvär fattar ju inte hur j---vla krävande det är att få ett sådant barn. Det går inte att jämföra med ett "vanligt" barn. De kräver tillsyn konstant, precis hela tiden och det blir bråk, drama och slagsmål flera gånger om dagen, och då pratar vi slagsmål, misshandel av föräldrar!

Man går som på krossat glas hela tiden, och man måste planera precis ALLT, att bara gå till affären för att handla mat blir en stor grej, att laga maten, diska, kanske gå på toaletten själv......

Jag har slutat att handla mat i affären om jag måste ta med mig min diagnos 7-åring, jag går inte ut i parken (blir bråk/slagsmål med andra barn, sedan mig som slagpåse och fula ord), jag åker inte bort på semester.

Jag är helt slutkörd, har fått högt blodtryck av all stress, ungen äter inte självmant (inga hungerkänslor) det tar ca 1,5 timmar att mata honom, peta in maten (frukost, lunch, middag) dessutom få honom att öppna munnen när han tycker att 3 skedar är tillräckligt. han klagar högt på att jag andas för högt när han äter, så jag måste lämna rummet mellan varje tugga, annars blir det ett fruktansvärt bråk, och jag måste verkligen välja mina "fighter". Håller jag inte koll på matningen, så går det ut över hans beteende.......han har dessutom problem med tarmarna, står på permanent laxermedel och använder blöja delvis, (nu är vi nere på ca 1 gång om dagen), men han kan (ofrivilligt) läcka i byxorna, han "känner" liksom inte när han behöver göra nr 2, vilket också begränsar oss från att "leva" normalt. Dessutom blir han nödig precis när jag satt mig att äta oavsett tid på dygnet......att gå på restaurang är helt uteslutet, med honom.

Han leker helst med allt han inte ska, knivar, saxar, stickor, m.m. vilket jag konstant tar ifrån honom och gömmer, och därför litar vi inte på varandra, han tycker att jag tar alla roliga grejer ifrån honom, (och vill absolut inte lyssna på någon förklaring) jag vill inte att han ska skada sig själv eller andra.

Det går inte att kommunicera normalt, oftast får jag inga svar alls (oberoende vad jag frågar), ibland ljuger han som en häst travar, ibland berättar han saker som ett normalt barn.....

Och det svider verkligen när man ute ser folks blickar och kommentarer, att man är "dålig" förälder...när man faktiskt lägger ned precis ALLT man har på ungen, energi, tid, pengar....

Och man kan inte som förälder vara precis allt som dessa barn kan behöva ex:stor stark polis, psykolog, lärare, kompis, m.m. Vi har kanske andra utbildningar för vi visste ju inte att just vi skulle få ett diagnos-barn.....

Jo jag måste fortfarande peka med hela handen även på föräldrarna även om jag kanske skulle ha sagt pekat med båda händerna på systemet!

Anledningen?

Jag som barn var ingen lätt nött och det slutade med att min mor ringde polisen på mig så det slutade med att jag satt 2 år på LVU hem. Under denna tid så talade jag inte med min familj utan hatade dom då jag kände mig totalt förrådd. MEN tiden gick och jag mognade och har nu en egen familj och inte vart/gjort några dumheter sedan dess. Tog ett tag men sedan så förstod jag varför hon gjorde som hon gjorde och respekterade henne mer än någonsin och efter det så är vi nog den starkaste familjen någonsin.

Detta var ju dock massa år sedan och på den tiden så fungerade ju i alla fall systemet, så jag känner med dig och önskar dig och din familj all lycka! Ge inte upp och våga fråga om hjälp! Det kan säkert kännas att man är en värdelös förälder men starkast är man om man frågar om hjälp när man själv inte orkar! Må det vara släktingar, skola, soc etc. Tyvärr så verkar det nu vara så att man inte får någon hjälp innan det är försent:/ Som i detta fall. Hade denna tjej haft sådana problem för 30-40 år sedan så hade hon nog redan satts på lvu hem innan denna tragedi hände!

Men skillnaden mellan er och detta fall så verkar det vara så att din 7 åriga son uppför sig som en rebellisk tonåring men inte fan är han en kriminell mördare! Eller? Om du tror att han skulle skada sin mindre syskon så tycker jag att du skall lyfta luren nu och be om hjälp för att om han gör det, ja då är det delvis ditt fel! Systemet hur dåligt det än må vara, kan inte hjälpa någon som dom inte vet om!

Mitt råd:

1) Var konsekvent
2) fråga om hjälp
3) fråga om hjälp och ta en vuxensemester
4) Rösta i höst för en ny regering

Lycka till!
Citera
2022-07-19, 00:30
Medlem
Någon som kan droppa namnen?
Citera
2022-07-19, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordkraft
Men tror du verkligen att det bara är för socialen att lvu:a eller för sjukvården att låta:a? Du är så jävla dum i huvudet.
Men, SNÄLLA RARA, växte du upp under en sten? Eller vad är felet hos dig?

TRE krav måste vara uppfyllda för att domstolen ska få besluta om omhändertagande:

1. Problemen har anknytning till barnets hemmiljö eller till barnets eget beteende.
2. Problemen innebär påtaglig risk för att barnets hälsa eller utveckling skadas.
3. Det som barnet behöver kan inte genomföras på frivillig väg

Källa:
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/lvu/information-lvu-vardnadshavare/

Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna har den misstänkta flickan lidit av psykisk ohälsa.

Tre orosanmälningar har tidigare gjorts gällande flickan – efter att hon bland annat hotat att döda det syskon som nu har avlidit

Källa:
https://www.tv4.se/artikel/2tLj6a1AkIE6TAY3E6pwR/minderarig-anhallen-misstaenkt-foer-mord

Hur jävla PANTAD kan du vara? STÖD fanns för OMEDELBAR omhändertagande. Bara om soc. Hade skött sitt jobb.

Så, sitt du i din grotta och läs på så du lär dig något innan du yttrar en massa skit.
Senast redigerad av minay 2022-07-19 kl. 00:37.
Citera
2022-07-19, 00:41
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Men, SNÄLLA RARA, växte du upp under en sten? Eller vad är felet hos dig?

TRE krav måste vara uppfyllda för att domstolen ska få besluta om omhändertagande:

1. Problemen har anknytning till barnets hemmiljö eller till barnets eget beteende.
2. Problemen innebär påtaglig risk för att barnets hälsa eller utveckling skadas.
3. Det som barnet behöver kan inte genomföras på frivillig väg

Källa:
https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/lvu/information-lvu-vardnadshavare/

Enligt uppgifter till TV4 Nyheterna har den misstänkta flickan lidit av psykisk ohälsa.

Tre orosanmälningar har tidigare gjorts gällande flickan – efter att hon bland annat hotat att döda det syskon som nu har avlidit

Källa:
https://www.tv4.se/artikel/2tLj6a1AkIE6TAY3E6pwR/minderarig-anhallen-misstaenkt-foer-mord

Hur jävla PANTAD kan du vara? STÖD fanns för OMEDELBAR omhändertagande. Bara om soc. Hade skött sitt jobb.

Så, sitt du i din grotta och läs på så du lär dig något innan du yttrar en massa skit.

Så underbart naiv.

NEJ det är inte alls bara att omhänderta. Det ska mycket till. Det har hittills inte framkommit något som räcker för LVU (innan mordet). Tro mig, jag har dömt i hundratals LVU-mål.

Det är mycket möjligt att det funnits grund för LVU, men INTE enbart baserat på det som framkommit hittills i media.
Citera
2022-07-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaclav-Korunka
Min herre är inte bekant med begreppet ”Ockhams rakkniv”, tycks det.
Jo det är jag.
Däremot vet jag inte vart du vill komma med det?
Självklart kan jag bortse ifrån alla fantasifulla gissningar om vad som kanske (men troligtvis inte) har hänt.
Men jag förstår inte varför sånt inte kan hållas i poesidelen istället?
Citera
2022-07-19, 01:23
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hahahaaa, "jag har dömt i hundratals LVU-mål", ja du är väl en sådan som varken läser utredningarna eller vågar tänka självständigt, än mindre besitter någon slutledningsförmåga!

Jag tror inte ett skit på att du "dömt" i några LVU-mål. Det "döms" inte i dem, det beslutas.....

Att "döma i LVU-mål" är en helt korrekt och välanvänd formulering. Man kan också säga "delta i beslut" och andra formuleringar.

Vad du tror och inte är helt ointressant. Den som vill lära sig mer kan själv begära ut en bunt LVU-domar och se vad som räcker och inte.

Vi som har både utbildning och erfarenhet i ämnet fattar att det som framkommit hittills inte räcker för att hävda att hon redan borde ha varit omhändertagen enligt LVU.
Citera
2022-07-19, 04:06
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcape
Kan nån vänlig själ sammanfatta tråden?
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Finns det någon sammanfattning? Vet man namn på BO/MGM? Att bläddra genom 80 sidor har jag inte tid med då jag gissar att 90% av inläggen består av valkampanjer.

Finns inte någon sammanfattning, så kan göra en.

Egentligen finns inte mycket att säga eftersom polis inte går ut med någon info av relevans alls. (Med hänvisning till inblandades låga ålder.)

Ambulans, polis o.s.v. kallades till en bostadsadress efter larm om ett sjukdomsfall, påbörjade livräddande åtgärder, och förde sedan BO till sjukhus. MGM greps på platsen, BO avled och MGM anhölls misstänkt för mord.

När mamman kom till bostaden hittade hon pojken livlös, och flickan var i ett annat rum, enligt Expressen. Mamman kontaktade först en granne, och media har pratat med grannen. Grannen säger att han kom in i lägenheten och såg pojken ligga på golvet, och att han då började göra hjärt- och lungräddning.

Aftonbladet har tagit reda på att det är en 15-årig flicka som är MGM och hennes 10-åriga bror som är BO. (Polisen eller åklagaren bekräftar alltså inte att det är en 10-årig bror till MGM som är BO.) Granne uppger för Aftonbladet att polis larmats till bostaden tidigare "eftersom flickan varit våldsam". (AA)

TV4 har luskat fram att MGM är en 15-årig flicka som har en historik av psykisk problematik. Det har gjorts tre orosanmälningar om henne, en av dem efter att hon hotat att döda det syskon som nu avlidit. (BB)

Expressen har letat fram att mamman och dottern kom till Sverige från Kazakstan 2013. MGM har lidit av apatiskt uppgivenhetssyndrom, enligt Expressen. Framkommer också att mamman har ensam vårdnad, och att hon bott i lägenheten ett par år med barnen. (CC)

Det är ungefär det vi tror att vi vet nu.

Viss felaktig information i har förekommit i tråden.

1. En 18-årig rom bor i samma hus, och hon förekommer som GM i ett annat rättsfall. Troll har hävdat att det är hon som är GM, vilket är felaktigt. Hon är en 18-åring som är skriven ensam på en lägenhet, utan sina föräldrar. Har ingen koppling till brottet alls, utöver adressen.

2. Någon på Twitter, boende i närheten, postade bilder på ambulanshelikoptern och skrev att han sett polisen ta en "mörkhyad" flicka "som bar slöja". Att personen skulle vara "mörkhyad", om vi tolkar det som i afrikanskt ursprung, är alltså sannolikt fel, om hon är från Kazakstan, vars befolkning inte är speciellt mörkhyad. Men ordet "mörkhyad" triggade trollkonton.

Aftonbladet: Uppgifter: Tidigare larm om mordmisstänkt 15-åring
Aftonbladet: Uppgifter: Flicka anhållen för mord på sin lillebror AA

Expressen: 15-årig flicka anhållen för mord i västra Stockholm
Expressen: Uppgifter: Grannen försökte rädda pojken CC (betalvägg)

TV4: Minderårig flicka misstänks ha dödat yngre syskon BB
TV4: Minderårig anhållen för mord i västra Stockholm

SVT: Minderårig anhållen för mord i västra Stockholm
SVT: Uppgifter: Den gripne minderåriga misstänks ha dödat sitt yngre syskon

Länkarna märkta AA, BB, CC är ursprungskälla till detaljerna som finns och som jag lyft fram.

Just "apatiskt uppgivenhetssyndrom", om Expressen är korrekta i sin formulering, är en intressant detalj, eftersom det är en märklig sjukdom som enbart förekommer i Sverige (och kanske Norge) och primärt drabbar barn från ett antal forna sovjetrepubliker i ett visst geografiskt område, (Azerbajdzjan, Armenien, Kirgizistan, Kazakstan, Uzbekistan), (men också vissa delar av Balkan; Kosovo, Serbien). Barnen drabbas av sjukdomen när föräldrarna till barnen får avslag på en asylansökan. Sjukdomen briserade i början och mitten av 00-talet och fick mycket uppmärksamhet i media. Det mystiska syndromet påstods kunna botas med asyl. I själva verket kunde barnen ofta botas om dom togs ifrån föräldrarna och fick riktig mat.

Det visade sig sedan att barn tvingats spela apatiska av föräldrarna, i bästa fall. I andra fall hade barnen förgiftats, eller svultits tills dom blivit apatiska p.g.a. näringsbrist. Eftersom föräldrarna vill tillskansa sig asyl fast asylskäl saknas.

"Uppgivenhetssyndrom" är sedan 2014 godkänd diagnos. Huruvida barn med "uppgivenhetssyndrom" förekommer inom svensk sjukvård i dag eller inte kan jag inte svara på, inte heller om barn drabbas av det naturligt.
Citera
2022-07-19, 04:33
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Om det är familjen som nämnts i tråden så var pojken 11 på väg mot 12 och flickan 15 på väg mot 16.

Har media uppgett fel ålder på BO eller är uppgiften i tråden fel? Vad är oddsen att det i samma hus bor två ensamstående mammor från Kazakstan med en varsin 15-årig dotter med samma diagnos och en son på 10, respektive 11 år?

Det måste ju vara dem familjen, så varför hävdas det att BO var 10 år?

Jag skummade igenom domen från migrationsdomstolen ang den angivna familjens asylprocess och den där fejkdiagnosen som var poppis på 90-talet verkar ju vara hela anledningen till att de fått stanna i Sverige. Eller rättare sagt; diagnosen utgjorde verkställighetshinder trots beslut om utvisning eftersom de inte kunnat bevisa skyddsskäl.
Citera
2022-07-19, 04:59
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Om det är familjen som nämnts i tråden så var pojken 11 på väg mot 12 och flickan 15 på väg mot 16.

Har media uppgett fel ålder på BO eller är uppgiften i tråden fel? Vad är oddsen att det i samma hus bor två ensamstående mammor från Kazakstan med en varsin 15-årig dotter med samma diagnos och en son på 10, respektive 11 år?

Det måste ju vara dem familjen, så varför hävdas det att BO var 10 år?

Jag skummade igenom domen från migrationsdomstolen ang den angivna familjens asylprocess och den där fejkdiagnosen som var poppis på 90-talet verkar ju vara hela anledningen till att de fått stanna i Sverige. Eller rättare sagt; diagnosen utgjorde verkställighetshinder trots beslut om utvisning eftersom de inte kunnat bevisa skyddsskäl.
Det är Aftonbladet som skrivit 10 år. Men det kan givetvis vara fel. Medvetet, omedvetet eller avrundning.

Aftonbladet:
En 15-årig flicka anhölls i helgen misstänkt för att ha mördat sin tioåriga lillebror.
Expressen:
Aftonbladets uppgifter gör gällande att det handlar om en tioårig lillebror.

Eftersom det rör sig om just den diagnosen, så kan det inte uteslutas att föräldrarna misshandlat barnet i syfte att göra barnet apatiskt. För att använda det som argument för att tillskansa sig asyl i Sverige, trots obefintliga asylskäl.
Citera
2022-07-19, 05:19
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckypent
Jag har namn på samtliga familjemedlemmar men är det fritt fram att posta?

De flesta här är så inne på att prata om sig själva nu att de missade ditt inlägg.

Självklart kan du köra det. Cencurera någon bokstav i namnet med ett annat tecken tex
Mohammed = M*hammed
*=o

Men släng inte ut gissningar.
Citera
2022-07-19, 05:53
Medlem
Har modus operandi framgått än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto