2022-07-18, 23:26
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Nu börjar man förstå Flashback intresse för denna tråd.

Även om allt bara är rykten.

Vet du skillnaden mellan "rykten" och "utredning"? Det här publicerades ju för en vecka sedan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...dtakt-mot-barn

Citat:
Åklagaren: Utreder nu även grov våldtäkt mot barn

Den pojke som misstänks för mordförsök utreds nu även för grov våldtäkt mot barn. Det bekräftar åklagare Andreas Nyberg för SVT.

– Det finns nu tillräckligt med stöd i utredningen för den brottsrubriceringen, säger han.

En utredning för att fastställa pojkens exakta ålder har också inletts.

https://www.expressen.se/nyheter/poj...takt-mot-barn/

Citat:
Pojken i Skellefteå, som tidigare misstänktes för mordförsök, misstänks nu även för grov våldtäkt av en minderårig flicka.

Samtidigt råder oklarheter kring pojkens ålder

Enligt hans personnummer är han under 15, men:

– Det finns uppgifter i utredningen som gör gällande att han skulle vara fyllda 15 år, säger åklagaren Andreas Nyberg.
Citera
2022-07-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Då det mediala intresset är så stort men främst pga brottet är så grovt, kommer en bevistalan ske som minst. Räkna med det.
Åldersbedömningen kan vrida till saker med detta, även om det kan vara svårt att finna honom straffmyndig.
Håll öppet för att denna åldersbedömning besitter en stor relevans. Det har postats bilder på honom som förmodligen är äldre, än på en 13-åring.
Han ser äldre ut vid snabb anblick, därav vore det ej förvånande att finna honom som äldre.

'Jag har för 10 inlägg sedan räknat med bevistalan som det lägsta i detta fallet. Men vi är inte där än så just i dag är han 13 år.
Citera
2022-07-18, 23:27
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Det kan ju en teori att hans beteende i skolan, som daltades med genom att både han och hans offer kallades in till "samtal" på skolan, var där han blev riktigt varm i kläderna på att ljuga och slå ifrån sig.

Jag tror så med rätt stor tydlighet, beaktat han rapporterats vara kvar på brottsplatsen och snackat till sig med en äldre kvinna och ett yngre par, med viss uppfattad framgång.
Det är långt ifrån beteende hos en förstagångsförbrytare iaf.
Även brottet i sig, är långt ifrån mönstrat tecken av en förstagångsförbrytare. Han har ju gått extremt långt i detta överfall, och att sedan kombinera det med att han ändå pallar att möta vanligt folk stärker egentligen bara min misstanke om att han är sinnad att vara sådan här.
Citera
2022-07-18, 23:28
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
'Jag har för 10 inlägg sedan räknat med bevistalan som det lägsta i detta fallet.

Jag hoppas att du har rätt.
Citera
2022-07-18, 23:34
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Jag tror så med rätt stor tydlighet, beaktat han rapporterats vara kvar på brottsplatsen och snackat till sig med en äldre kvinna och ett yngre par, med viss uppfattad framgång.
Det är långt ifrån beteende hos en förstagångsförbrytare iaf.
Även brottet i sig, är långt ifrån mönstrat tecken av en förstagångsförbrytare. Han har ju gått extremt långt i detta överfall, och att sedan kombinera det med att han ändå pallar att möta vanligt folk stärker egentligen bara min misstanke om att han är sinnad att vara sådan här.

Ja. I början var teorin att han var såpass lågbegåvad att han kanske var handikappad, och man vet ju att vissa förståndshandikappade kan ha problem med att förstå gränser när de kommer i puberteten. Sättet som hans tidigare skola behandlade det hela på verkar ju som om de tyckte att han bara behövde lära sig gränser, och sedan skickades han till särskola.

Men som någon annan här uttryckte det i tråden, han är ju inte alls ett klappmongo, det kan vi ju se på hans sociala medier. Han skriver eller citerar misogyna raplåttexter på engelska och drömmer om att vara gangster, typ. Det är ju bara en vanligt korkad ungdom.

Så precis som du tror jag att han 'är sinnad' att vara såhär. Empatistörning eller bara sadist, vilketsom.
Citera
2022-07-18, 23:37
Medlem
MrsEjPKs avatar
Finns det någon bild på eritreanen ?
Tänkte ett foto dår han står upp el iofs sitter ned.Skulle vara intressant för att kolla ålder .
Nu har ju Leif Gw iofs sagt att han är tror mellan 15-17 år istället för NYSS fyllda 13 . Detta efter att han sett hur han ser ut.
Foto någon ?
Citera
2022-07-18, 23:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
'Jag har för 10 inlägg sedan räknat med bevistalan som det lägsta i detta fallet. Men vi är inte där än så just i dag är han 13 år.

Jag har ej läst ikapp på ett par dagar.
Men bevistalan lär med all sannolikhet bli. Samhället/massmedia kommer nämligen aldrig acceptera något mindre.

Citat:
I dom brottsfall där den misstänkte själv larmar så brukar det aldrig stå rätt till i hjärnkontoret. Det är sällan det är en frisk typ som själv ringer eller larmar om sitt brott. Två förhör och medgivande finns vilket också talar för att det inte är en slipad iskall kriminell.
Stämmer det med medelsvår utvecklingsstörning så tränas han för vardagliga rutiner som att klä sig själv. Träning krävs alltså för det basala, och ett helt självständigt liv utan stöd verkar inte direkt uppfyllas under detta kriteriet.

För en gärningsman av denna typ av dåd är det friskt att göra som så, då det primitiva tagit över och sker per automatik.
Som ett yngre barn som håller på.

Ärligt talat tror jag denna grabb inte har några som helst problem att klä sig själv eller utföra andra typer av vardagssysslor och spela med i dom dom lägen som krävs.
Jag tror han lärt sig vara "nedsatt" då nöden enligt honom själv kräver, då han över tid märkt att det går att gömma sig bakom det.
Dådet här, bär inga tecken av att vara utsatt av en "nedsatt" person, utan snarare en relativt kalkylerande individ som vet vad han gör.

Hårddiskar och mobila enheter i hans hem bör absolut granskas. Är säker på att där finns spår av gore, våld, sex och annat ljusskyggt.
Citera
2022-07-18, 23:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
När hände det senast? Att en svensk 15 åring eller yngre gjorde det? Det kan säkert ha hänt men när? Har du något exempel?
Att svensk pojke <15 begått grova våldsbrott har skett flera ggr.

Hur många mordförsök det finns vet jag inte men här är några mord.

E*mil 14 år våldtog Nella i en gångtunnel 2018 och sen skar Johan av henne halsen.

En månad senare mördas Gica via grov misshandel varav den ena (14 år) överlämnas i socialtjänstens regi.

John Hron var 14 år när han torterades i timmar och mördades av fyra nynazister varav den ena var 15 år.

En 15-årig kille, Anton, misshandlades till döds 2005 då han lurats till muslimska kyrkogården i Stockholm av två grabbar som var nazister, 13 och 15 år. Den ens medlem i ND.

Erinrar mig i skrivande stund två 13-åriga pojkar som mördar en man och tänder eld på huset, kanske Gtg, minns inte detaljer.

När det kommer till barn som mördar barn så
hittades en elvaårig pojke död och gömd bakom en sandlåda med svåra stickskador 2001. En jämnårig pojke hade mördat honom med en sax.

13-årig pojke dödade sin skolkamrat, en 13-årig pojke, Olofström 2017.
Citera
2022-07-18, 23:42
Medlem
Kattafankens avatar
Utifall någon i tråden har missat hans rappande: https://samnytt.se/midnatt-skottloss...-i-skelleftea/

Han rappande finns på det här kontot
https://www.tiktok.com/@user2717774318499nagmaa

Han var yngre här
https://www.tiktok.com/@abushekamal130
Citera
2022-07-18, 23:44
Medlem
Citat:
Då det mediala intresset är så stort men främst pga brottet är så grovt, kommer en bevistalan ske som minst. Räkna med det.
Åldersbedömningen kan vrida till saker med detta, även om det kan vara svårt att finna honom straffmyndig.
Håll öppet för att denna åldersbedömning besitter en stor relevans. Det har postats bilder på honom som förmodligen är äldre, än på en 13-åring.
Han ser äldre ut vid snabb anblick, därav vore det ej förvånande att finna honom som äldre.

Det finns redan aktivister som uttalat motstånd till att han ska bedömas som över 15år även om han uppenbarligen är det. Kommer inte länka.

Någon slutsats från bevistalan blir heller aldrig verkligen offentlig utan används mer som dokumentation eftersom materialet alltid kommer ligga under sekretess.

Oavsett om någon fått sin enda levande släkting mördad så ska 14-åringar inte klandras för det. DNA, fingeravtryck, övervakningskameror mm betyder inte ett skit i skuldfrågan.
Det handlar mer om att gärningsmannen ska få sig en näsbränna och tänka efter nästa gång. Vara mer diskret.
För det är en försvårande omständighet när det gäller försäkringsärendet.
Citera
2022-07-18, 23:47
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Finns det någon bild på eritreanen ?
Tänkte ett foto dår han står upp el iofs sitter ned.Skulle vara intressant för att kolla ålder .
Nu har ju Leif Gw iofs sagt att han är tror mellan 15-17 år istället för NYSS fyllda 13 . Detta efter att han sett hur han ser ut.
Foto någon ?
https://twitter.com/Dykaren21/status...60737761071110
Citera
2022-07-18, 23:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Ja. I början var teorin att han var såpass lågbegåvad att han kanske var handikappad, och man vet ju att vissa förståndshandikappade kan ha problem med att förstå gränser när de kommer i puberteten. Sättet som hans tidigare skola behandlade det hela på verkar ju som om de tyckte att han bara behövde lära sig gränser, och sedan skickades han till särskola.

Men som någon annan här uttryckte det i tråden, han är ju inte alls ett klappmongo, det kan vi ju se på hans sociala medier. Han skriver eller citerar misogyna raplåttexter på engelska och drömmer om att vara gangster, typ. Det är ju bara en vanligt korkad ungdom.

Så precis som du tror jag att han 'är sinnad' att vara såhär. Empatistörning eller bara sadist, vilketsom.

Vill ej dela in honom i något fack ännu, men jag kan redan nu utesluta att han är drabbad av någon större nedsättning.
Skulle bedöma möjligheten för nedsatthet lika stor som hans uppgivna ålder...
Det finns redan nu alltför många tecken som pekar på en individ som rätt väl vet vad han håller på med, samt att han därtill lite grann vet hur han skall hantera att bli påkommen med sitt agerande.

Allt detta faller även i linje med en skola och ett soc som pga hans uppfattade status och ålder inte gör annat än köper det han säger i samtal, då det är strängt förbjudet att misstänkliggöra eller ifrågasätta en utvecklingshindrad, särskilt om denna dessutom är invandrare.
Som invandrare har han även kortet med historik att spela ut, just att han är av annan hudfärg och därför utsatt (pga ibland rådande samhällsklimat).
Pedagoger och sekreterare har en tendens att falla på detta, då det är såinihelvete uppstyrt i leden med just mottagligheten för invandringsrelaterad problematik.
Man får aldrig gynna dom mörka krafterna i samhället...
Det har jag själv tagit del av i andra ärenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in