2022-07-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vill du prata om annat nu, istället för att svara på frågan vilket/vilka vittnen som anger tiden för när Palmes identitet blir känd.
Jag vill ju veta om det är något jag missat!
(FB) Skandiamannen

Ska jag vara ärlig med dina frågor medan du glider undan mina?

I flertalet av mina inlägg diskuterar jag också alternativ-hypotesen. Att jag sedan finner den osannolik och du/ni tycker att "det väger tungt" och vill argumentera för det på olika sätt har ju inte fått mig på något sätt mer benägen at ta denna teori till mig.

Har man slagit hål på hans berättelse om språngmarschen bara för att ingen nämnt denna i förhören/uppslagen?

Jag tror att något vittne påstår att det är en av dom första sakerna Lisbeth säger...:

Ser ni inte vem jag är ?
O det är min man Olof Palme som ligger o blivit skjuten...
Citera
2022-07-18, 18:54
Medlem
Citat:
Vill du prata om annat nu, istället för att svara på frågan vilket/vilka vittnen som anger tiden för när Palmes identitet blir känd.
Jag vill ju veta om det är något jag missat!
(FB) Skandiamannen

Ska jag vara ärlig med dina frågor medan du glider undan mina?

I flertalet av mina inlägg diskuterar jag också alternativ-hypotesen. Att jag sedan finner den osannolik och du/ni tycker att "det väger tungt" och vill argumentera för det på olika sätt har ju inte fått mig på något sätt mer benägen at ta denna teori till mig.

Har man slagit hål på hans berättelse om språngmarschen bara för att ingen nämnt denna i förhören/uppslagen?

Hur ska man kunna bevisa att den inte skett?
Citera
2022-07-18, 19:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag svarade på att jag inte vet när folk förstod att det var Lisbeth o Olof..

Men jag slår fast iallafall att det nämndes av Lisbeth...

Ingen kan ju redovisa några minuter...

Men vi brukar ju faktiskt säga i denna tråd när det blev känt att det var Lisbeth o Olof o då kan man väl använda att det blev känt en bra stund innan Ambulansen kom då Lisbeth säger det rakt ut...

Du har väl också läst förhören att folk sagt att Lisbeth säger detta rakt ut ?

Svårt ibland att veta vad som är dina antaganden och om det finns stöd i materialet.

Återkom med dina källor.
Det jag har fått ut av det jag läst är att det är först efter att ambulansen anlänt som detta blev "allmänt" känt på mordplatsen och då är det ändå inte alla som verkar ha uppfattat detta.

SE kunde som GM ha begått ett större misstag här med sina lögner och påstått att det var tydligt redan efter skotten vem den skjutne var.
Citera
2022-07-18, 19:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Nej, du misstar dig inte. Avgasknall och enbart ett ”skott” är ju det första han säger och i förhör.

Men man kan undra varför han i rätten ändrar sig.

Här tycks han ju faktiskt ha uppfattat någon form av skottlossning.

Ok, men om man håller sig till mars 1986. Om det stämmer att revolverskott ofta uppfattades som dåtidens avgasknallar av personer i händelsernas omgivning, stöder det då inte det SE uppger?
Citera
2022-07-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ja det går att spekulera att detta återigen är något SE tar från media, men redan i samtalet med väktarna så antyds det att det inte var direkt som Palmes identitet blev känd.

Hur "exakt" vet vi vad Hage minns?
Hur kommer det sig då att varken Glantz med kamrater visste vem offret var för än dagen efter?

Dom var rejält packade kanske ?

Mycket av det som är skrivet i deras förhör skulle förklara deras minnesbilder och att dom inte varit mer förhörda.?
Citera
2022-07-18, 19:19
Medlem
Citat:
Svårt ibland att veta vad som är dina antaganden och om det finns stöd i materialet.

Återkom med dina källor.
Det jag har fått ut av det jag läst är att det är först efter att ambulansen anlänt som detta blev "allmänt" känt på mordplatsen och då är det ändå inte alla som verkar ha uppfattat detta.

SE kunde som GM ha begått ett större misstag här med sina lögner och påstått att det var tydligt redan efter skotten vem den skjutne var.

Ja men då hade han tagit en risk ...

Nu kopierar han istället Delsborn så slipper han ta en risk..

När han sen får frågan när han själv fick reda på att det var Olof Palme så drog han till med Hage...

Något som heller inte blivit bekräftat va ?
Citera
2022-07-18, 19:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Dom var rejält packade kanske ?

Mycket av det som är skrivet i deras förhör skulle förklara deras minnesbilder och att dom inte varit mer förhörda.?

Ja, de var nog rätt fulla. Möjligen att inte Glantz var lika onykter. Och som sagt, han fick ju först dagen efter koll på vem det var han har givit mun-mot-mun.
Citera
2022-07-18, 19:27
Medlem
Citat:
Självklart är jag övertygad om att han som GM läser och ser på TV. Det har jag heller aldrig påstått annat om heller.
Det är även det mest gångbara svaret utan att ens reflektera över hur mycket han ska ha lagt på minne från media. Men det är absolut en alternativ-hypotes.

Nu var det dock detta med att det tog tid innan Palmes identitet blev känd och att SE redan i samtalet med väktarna antyder detta. Media och tidningar spelar ingen roll i detta sammanhang.

På vilket sätt antyder SE i samtalet med väktarna att det tog tid innan Palmes identitet blev känd?

För jag antar att du menar förhören med Gahn och Olofsson?

Jag kan inte hitta nåt förutom att SE själv inte tycks ha förstått att det var Palme utan att det är någon som talar om det för honom.

Är det detta du menar? Eller läser jag slarvigt?
Citera
2022-07-18, 19:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
På vilket sätt antyder SE i samtalet med väktarna att det tog tid innan Palmes identitet blev känd?

För jag antar att du menar förhören med Gahn och Olofsson?

Jag kan inte hitta nåt förutom att SE själv inte tycks ha förstått att det var Palme utan att det är någon som talar om det för honom.

Är det detta du menar? Eller läser jag slarvigt?

Ja, Henry O där det inte är SE själv som identifierat Palme..
"det var någon som sagt att det var Olof Palme men det trodde han inte för att mannen ifråga var så liten"
Även detta med att Palme såg liten ut är något Gahn hör/bekräftar.

Det antyds inte att detta är i direkt anslutning till skotten utan senare.

Oavsett så skulle det rent hypotetiskt vara så att ingen alls på mordplatsen fått reda på vem den skjutne var.
Hur skulle då SE's uppgift se ut när han som ensamt vittne visste detta och berättar det för väktarna 20 min efter mordet?

Apropå att ta risker....i rollen som GM, så funkar det mesta för honom.

Missade hur han även utvecklade detta för HO vidare:
"Men så sade han att det var en man som hade
sagt att, han hade tydligen frågat den här mannen som påstått
att det var Olof Palme att du skämtar väl, och då sade mannen
att det här är ingenting man skämtar om.
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-07-18 kl. 20:39.
Citera
2022-07-18, 19:40
Medlem
Citat:

Återkom med dina källor.

Engström blir inte bekräftad på någon punkt i hans dramatiska berättelse..

Som jämförelse kan man ta AB som i princip gömde sig i en port o blir bekräftad...

Eller Glantz som hjälpte till vid Olof..

Sen kan det finnas folk som liksom Engström inte blir bekräftade men dom kanske inte heller snubblar in I brottsplatsen som 3a eller ser LJ...pratar med Lisbeth..Hjälper Olof...springer i gränden..blir nekad vittnesmål...lämnar när Media kommer...plus kom ensam..
Citera
2022-07-18, 19:44
Medlem
Citat:
Ja, Henry O där det inte är SE själv som identifierat Palme..
"det var någon som sagt att det var Olof Palme men det trodde han inte för att mannen ifråga var så liten"
Även detta med att Palme såg liten ut är något Gahn hör/bekräftar.

Det antyds inte att detta är i direkt anslutning till skotten utan senare.

Oavsett så skulle det rent hypotetiskt vara så att ingen alls på mordplatsen fått reda på vem den skjutne var.
Hur skulle då SE's uppgift se ut när han som ensamt vittne visste detta och berättar det för väktarna 20 min efter mordet?

Apropå att ta risker....i rollen som GM, så funkar det mesta för honom.

Han tar inte så många risker eftersom som GM läser han mkt i Media..

Det han säger till väktarna 20min efter är väl att han blivit förhörd av polis t.ex
Citera
2022-07-18, 19:45
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Har ställt frågan förut men gör det igen. Ni som är säkra på att SE är oskyldig och har observationen av LJ som ett tungt argument, hur ställer ni er till att han i första förhöret beskriver honom som ca 20 år och med mörkblå täckjacka? Har han verkligen kunnat se det från mordplatsen? Jag hävdar att det krävs en syn jämbördig med en rovfågel för att lyckas. Är det inte troligare att han sett honom på närmare håll?

Det är nog den enklaste av frågor. Först så är det ett dåligt anteckningsförhör i telefon. Man måste ta varje mening för vad det är. Uppstyltad information som i bästa fall kan stärkas av andra förhör. SE har antagligen INTE sett färgen på täckjackan. Mörkblå täckjacka får SE från LP när han frågar om signalement och vart gm tog vägen. Han precis som LP tror initialt att det är gm som står därinne i gränden. Så när han ringer 1 mars så tror han fortfarande att det var gm han såg och la till färgen mörkblå, information som han fått från LP.
I senare förhör kan man se, vad jag uppfattat, att färgen kan han inte uttala sig om. Nu vet han också att det inte var gm han såg så han behöver inte lägga till mörkblå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in