Citat:
Ursprungligen postat av
Heymid
Någon duktig matematiker och logiker som kan förklara vilka förutsättningarna är för vem som får andraplatsen i grupp D?
Man kan räkna lite enkelt på det om man struntar i lagens reella chanser mot motståndarna.
En match kan sluta på tre olika sätt, så två matcher kan sluta på nio olika sätt.
Ställningen är:
Frankrike +6M 6P
Island +0M 2P
Belgien -1M 1P
Italien -4M 1P
Lättast är nog att se att Italien endast kan gå vidare om de vinner, eftersom de ligger sist, och Island inte vinner, vilket slumpmässigt händer 2 ggr av 9.
Belgien går också vidare om de vinner, och Island inte vinner, vilket också är 2 ggr av 9.
Island går vidare om de vinner, vilket händer 3 ggr av 9. Island går också vidare om de spelar oavgjort och Belgien-Italien slutar oavgjort, som händer 1 gång av 9.
Det återstår då ett utfall där Island förlorar och Belgien-Italien spelar oavgjort. I den situationen är Italien utslaget på målskillnad och Island kan gå vidare vid en uddamålsförlust. Det avgörs då av vilka som gör flest mål. Alla tre lagen har gjort två mål var, så om Island förlorar med, säg 1-2, och Italien-Belgien slutar 0-0, då skulle Island gå vidare på att de har gjort fler mål. Omvänt skulle Belgien gå vidare med resultat som 1-1 och där Island förlorar med 0-1.
Om båda lagen hamnar på samma antal mål tror jag man räknar kort, och hur det ser ut där vet jag inte.
Eftersom det är helt lika i antal mål kan vi kanske göra det enkelt för oss och bara dela denna sista chans i hälften.
*Måste lägga till här att Island också kan förlora med flera mål. I alla de fallen åker de ut. Därför är det mer korrekt kanske att dela det sista utfallet i 75 % till Belgien och 25 till Island.
Då skulle lagen ha följande chanser att gå vidare.
Island 4,25/9
Belgien 2,75/9
Italien 2/9
Men frågan är om det här är realistiska siffror eftersom de helt struntar i motståndaren. Man kan ju fråga sig om Island verkligen kan vinna mot Frankrike. Det beror nog en hel del på Frankrikes inställning. Som klara gruppvinnare skulle de kunna ställa upp med ett b-gäng och inte ta så hårt på matchen. Själv har jag svårt att se att Island annars skulle ha stora chanser mot ett Frankrike som har sett bra ut.
*Editerade eftersom jag glömde några delutfall.