2022-07-14, 14:14
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Har mitt liv sett 20min av damfotboll.

Nu ville min dotter se på matchen och kollade i 10 min. =30 min bortkastad tid i livet 🥴

Och detta betala folk pengar för att åka och kolla live.

Media är duktiga på att hypa upp damfotbollen, men som underhållning? Nja..
Citera
2022-07-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Har du noterat att de flesta andra lag som England, Tyskland, Frankrike mfl är klasser bättre nu än vid tidigare mästerskap och att Sverige är klasser sämre av vad vi sett hittills?

Vad gäller Lindahl så är det mer eller mindre garanterat att det blir hon som "sänker" laget med en eller flera rejäla tavlor. I kommande matcher kommer hon att bli mer och mer involverad i spelet.

Jag har noterat att dessa länder imponerat, men ser ändå ingen anledning till varför Sverige skulle ändra sin målsättning..

Sedan tycker jag inte Sverige är klasser sämre, snarare har motståndarna fått större respekt och spelar mer defensivt, vilket gör det tuffare..

Vi har vunnit mot Schweiz och spelat oavgjort mot de regerande Europamästarna (Nederländerna), det är helt OK faktiskt, väntade resultat..

Nu målar du f*n på väggen igen, dock ska jag inte sticka under stol med att det varit bättre om hon fått spela regelbundet i Atlético Madrid..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-07-14 kl. 14:25.
Citera
2022-07-14, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Media är duktiga på att hypa upp damfotbollen, men som underhållning? Nja..

Ja alltså, jag har kollat Sveriges matcher i EM efter att inte ha sett en damfotbollsmatch på flera år och är nästan i chock över nivån. Trodde genuint att utvecklingen gått en bra bit åt rätt håll men det är ju nästan bara frustrerande att titta på.

För liksom, att tempot är lägre är fullt förståeligt och så, men kom igen. Finns det verkligen inte en kvinnlig fotbollsspelare i hela världen som kan ta en löpning? Finns verkligen noll go i stegen och jag kan inte för allt i världen förstå varför de ens försöker slå djupledsbollar när anfallarna ändå inte hinner fram till bollen. Vidare så är det mest tjongbollar utan tanke och katastrofalt passningsspel och spelförståelse. Det är rent kruppframkallande att utstå 90 minuter av total ignorans inför enkla passningar som skulle resulterat i frilägen. Varenda. Jävla. Gång. TITTA UPP FÖR I HELVETE!

Sen ska vi inte tala om allt tvekande inför var och varannat avslut. Ta Sveriges mål mot Holland som exempel. Nu gick det ju bra till slut ändå men vem fan håller i bollen och börjar tveka när målet står öppet som en skökas salighet?

Vet inte ens om jag kan med att se fler matcher i detta EM, för jag blir typ bara arg. Att kommentatorerna uppenbart låter bli att vara kritiska gör det inte bättre. Istället för att påpeka misstag så blir det bara en obekväm tystnad, vilket i sig säger mer än tusen ord ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Sen verkar de ha betydligt högre smärttröskel än killar, killar är mer kärringar.
Gör inte så jävla ont att springa ihop i powerwalkhastighet...
Senast redigerad av RuneStaxx 2022-07-14 kl. 14:32.
Citera
2022-07-14, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Jag har noterat att dessa länder imponerat, men ser ändå ingen anledning till varför Sverige skulle ändra sin målsättning..

Sedan tycker jag inte Sverige är klasser sämre, snarare har motståndarna fått större respekt och spelar mer defensivt, vilket gör det tuffare..

Vi har vunnit mot Schweiz och spelat oavgjort mot de regerande Europamästarna (Nederländerna), det är helt OK faktiskt, väntade resultat..

Nu målar du f*n på väggen igen, dock ska jag inte sticka under stol med att det varit bättre om hon fått spela regelbundet i Atlético Madrid..

Du tror inte det finns en anledning till varför hon inte får speltid i Atletico Madrid?
Citera
2022-07-14, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Ja alltså, jag har kollat Sveriges matcher i EM efter att inte ha sett en damfotbollsmatch på flera år och är nästan i chock över nivån. Trodde genuint att utvecklingen gått en bra bit åt rätt håll men det är ju nästan bara frustrerande att titta på.

För liksom, att tempot är lägre är fullt förståeligt och så, men kom igen. Finns det verkligen inte en kvinnlig fotbollsspelare i hela världen som kan ta en löpning? Finns verkligen noll go i stegen och jag kan inte för allt i världen förstå varför de ens försöker slå djupledsbollar när anfallarna ändå inte hinner fram till bollen. Vidare så är det mest tjongbollar utan tanke och katastrofalt passningsspel och spelförståelse. Det är rent kruppframkallande att utstå 90 minuter av total ignorans inför enkla passningar som skulle resulterat i frilägen. Varenda. Jävla. Gång. TITTA UPP FÖR I HELVETE!

Sen ska vi inte tala om allt tvekande inför var och varannat avslut. Ta Sveriges mål mot Holland som exempel. Nu gick det ju bra till slut ändå men vem fan håller i bollen och börjar tveka när målet står öppet som en skökas salighet?

Vet inte ens om jag kan med att se fler matcher i detta EM, för jag blir typ bara arg. Att kommentatorerna uppenbart låter bli att vara kritiska gör det inte bättre. Istället för att påpeka misstag så blir det bara en obekväm tystnad, vilket säger mer än tusen ord ändå.

Jag skulle säga att Sveriges svagheter verkligen lyfts fram när motståndarna backar hem och spelar defensivt, då blir vi avslöjade och våra tekniska brister lyser igenom..

Därför blir det fruktansvärt dålig fotboll, om motståndarna däremot anfaller mera, så kommer Sveriges styrkor fram.. Starkt försvar, bra lagmoral, jobbar för varandra och sedan kan våra anfallare som t.ex. Blackstenius, Hurtig, Jakobsson, Rolfö och Blomqvist m.fl. utnyttja sin löpförmåga å fysik vid kontringar och snabba omställningar..

När bussen är parkerad, så finns det inga ytor i djupled att springa på för våra snabba forwards, så då blir det extra viktigt med spelare som kan göra sin motståndare en-mot-en, likt Rytting Kaneryd..

Sverige är alltid svårslagna, men vi är inte lika bra på att dominera matcher, så i princip kan varenda lag här i EM parkera bussen och det skulle bli problem..
Senast redigerad av sportnorden12345 2022-07-14 kl. 14:53.
Citera
2022-07-14, 14:55
Medlem
Nån som har koll på vad Leifby på Aftonbladet menar kring Nilla Fischer och nepotism?
(Jag tycker förresten Fischer varit bra som expertkommentator och hon ger även ett oväntat ödmjukt och sympatiskt intryck.)
Citera
2022-07-14, 15:01
Medlem
Citat:
Du tror inte det finns en anledning till varför hon inte får speltid i Atletico Madrid?

Jo, bra konkurrens på målvaktspositionen..
Citera
2022-07-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Jo, bra konkurrens på målvaktspositionen..

Hon håller med andra ord inte den klass man kan kräva av en målvakt i ett lag som aspirerar på guldmedaljerna. Tyvärr måste väl de alternativa målvakterna vara ännu sämre eftersom hon betraktas som förstemålvakt.
Citera
2022-07-14, 15:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Nån som har koll på vad Leifby på Aftonbladet menar kring Nilla Fischer och nepotism?
(Jag tycker förresten Fischer varit bra som expertkommentator och hon ger även ett oväntat ödmjukt och sympatiskt intryck.)

Jag tycker Fischer har varit dålig som expert och har stått för för mycket mellanmjölk. Lisa Dahlqvist har däremot varit bra. Jag håller med Leifby och jag reagerade också mot den episod han hänvisar till.
Citera
2022-07-14, 15:17
Medlem
Citat:
Hon håller med andra ord inte den klass man kan kräva av en målvakt i ett lag som aspirerar på guldmedaljerna. Tyvärr måste väl de alternativa målvakterna vara ännu sämre eftersom hon betraktas som förstemålvakt.

Form är färskvara, men vid OS förra året höll Lindahl klassen med råge, där agerade och spelade hon som en "guldmålvakt"..

Ja, de andra målvakterna är sämre..
Citera
2022-07-14, 15:55
Medlem
Perfabs avatar
Tycker att det verkar som att damlandslaget gått bakåt, andra länder spelar nu med betydligt högre tempo än Sverige. T ex Caroline Seger drar ned tempot enormt, står stilla och pjuttar femmeterspass. Ändå måste man säga att svensk fotbolls stora problem är herrfotbollen. Landslaget är svagt, man saknar ledarfigurer och har en tränare som är avskriven. Det värsta är ändå klubblagen som blir relativt sämre år för år. Tom länder som Norge, Finland och Island är snart bättre än oss. Förbundet är handlingsförlamat.
Citera
2022-07-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker Fischer har varit dålig som expert och har stått för för mycket mellanmjölk. Lisa Dahlqvist har däremot varit bra. Jag håller med Leifby och jag reagerade också mot den episod han hänvisar till.

Kan du utveckla lite kring vad Leifby skrev?

Rörande Lisa Dahlqvist blev jag brydd över hennes tippande och procentsatser. Hon gav Holland typ 60 % guldchans(?), ett par andra lag (Frankrike och England??) ännu mer, och slutligen Sverige 80 % chans. De procentsatserna går ju inte ihop eftersom summan blir mycket större än 100 %. Eller syftade hennes procentsatser på något annat, vad i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in