Citat:
Om du provar att läsa det första inlägget i diskussionen istället för att hoppa in mitt i så klarnar det nog.
Min poäng var att många oerhört bittra skribenter i tråden tror att en stor andel av svenska folket ska gå under och inte kunna betala sina räkningar vid 4-5% ränta. Jag citerade ett sådant inlägg. Svensken är INTE så högt belånad öht. Jag tog ett hushåll med en bostad värd runt 10 msek som exempel. När jag tittar på villor (har säkert tittat på flera 100 det senaste året) så ligger pantbreven i 99% av fallen på 3-4 msek MAX. Är det äldre är pantbreven snarare runt 300k sek eller dyl.
Det du också frånser från är att lönerna är diversifierade. De som köper dyra BR är inte lågavlönade eller deltidare utan jobbar heltid i tjänar betydligt mer än genomsnittet.
En utbildad lärare snittar i Stockholm runt 43k i mån. Två lärare som har en bostad värd kanske 8 msek har ofta lån på kanske 3 msek. Även med 7-8% ränta har de det rejält gott ställt. Även om de får dra ned på lite lyx
Min poäng var att många oerhört bittra skribenter i tråden tror att en stor andel av svenska folket ska gå under och inte kunna betala sina räkningar vid 4-5% ränta. Jag citerade ett sådant inlägg. Svensken är INTE så högt belånad öht. Jag tog ett hushåll med en bostad värd runt 10 msek som exempel. När jag tittar på villor (har säkert tittat på flera 100 det senaste året) så ligger pantbreven i 99% av fallen på 3-4 msek MAX. Är det äldre är pantbreven snarare runt 300k sek eller dyl.
Det du också frånser från är att lönerna är diversifierade. De som köper dyra BR är inte lågavlönade eller deltidare utan jobbar heltid i tjänar betydligt mer än genomsnittet.
En utbildad lärare snittar i Stockholm runt 43k i mån. Två lärare som har en bostad värd kanske 8 msek har ofta lån på kanske 3 msek. Även med 7-8% ränta har de det rejält gott ställt. Även om de får dra ned på lite lyx
För sista gången: Jag bryr mig inte om individuella räkneexempel på samma sätt du som du gör. Jag bryr mig om helheten och då hela ekonomin är sammankopplad så är det helheten som har betydelse. Du tittat på individuella löner men skiter i individuella kostnader som kan fluktuera enormt.
Bil, el, mat, barn, resor, nöjen, kläder, you name it! Ditt svar: Ja, men det är bara att dra ner på konsumtionen...
Ja, för att klara ekonomin får man prioritera, men alla prioriterar ungefär lika när det blir knapert. Kläder, resor och nöjen försvinner och det gör jobben i de sektorerna också. Tror du alla som jobbar i detaljhandel sitter i hyresrätter eller? Tror du piloterna bor i sina flygplan?
Människor blir arbetslösa och då blir det svårt att betala avgiften, för att inte tala om räntan på lån. Om då tillräckligt många blir arbetslösa så kommer det få konsekvensen att folk måste flytta och då finns inga köpare. Priserna går ner och din villa med pantbrev på 4miljoner är värd 4miljoner.
Det är skitsamma om 80% klarar ränta på 10%, det räcker med att 20% får problem så har marknaden kraschat.