2022-07-17, 19:05
Hur resonerar ni DRSare. Om vi antar att MOASS uteblir men att ni vill slja ngon gng s ker ni p 30% skatt. r det inte bttre att ha skiten d i Avanza eller andra brokers?

Jag brjar sjlv tvivla p MOASS. Marknadsmanipulatrerna har infiltrerat tillsynsmyndigheterna s de kan i princip beg vilket brott som helst utan risk fr tal. Varfr tror ni att de kommer bli tvingade att stnga sin korta positioner?
Citera
2022-07-18, 01:05
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Hur resonerar ni DRSare. Om vi antar att MOASS uteblir men att ni vill slja ngon gng s ker ni p 30% skatt. r det inte bttre att ha skiten d i Avanza eller andra brokers?

Jag brjar sjlv tvivla p MOASS. Marknadsmanipulatrerna har infiltrerat tillsynsmyndigheterna s de kan i princip beg vilket brott som helst utan risk fr tal. Varfr tror ni att de kommer bli tvingade att stnga sin korta positioner?

Problemet r att om du har skiten hos ngon annan n ComputerShare riskerar du att det r just det skit.
-30% av den kta varan r fortfarande bttre n 100% skit.

Vi r snart p 50% DRS av free float p under ett r. NFT Marketplace nyss kommit ut & kicks ass.
Splividend nsta vecka.
Din tajming att komma med FUD r verkligen den smsta jag har sett
Senast redigerad av Mr.Sander 2022-07-18 kl. 01:08.
Citera
2022-07-18, 01:12
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolanetorsk
Nej jag tnker inte korta aktien som pumpas upp i lekstugan, det r ju att g emot helt boerkneliga apor till investerare.

Frstr inte ens vad du skriver.

Frgan kvarstr dock, hur trkigt liv har man om man gr in i ngot random forum och snackar skit om andras investeringar utan att sjlv ha Skin in the game. Varfr skulle ngon hr ens vervga att snacka serist med ngon som dig?
Citera
2022-07-18, 07:16
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sander
Problemet r att om du har skiten hos ngon annan n ComputerShare riskerar du att det r just det skit.
-30% av den kta varan r fortfarande bttre n 100% skit.

Vi r snart p 50% DRS av free float p under ett r. NFT Marketplace nyss kommit ut & kicks ass.
Splividend nsta vecka.
Din tajming att komma med FUD r verkligen den smsta jag har sett

Ingen FUD bror. Jag har sjlv investerat allt jag ger i GME men har inte DRSat p grund av diverse skl. Ett av dem r att det r s jvla komplicerat men ett annat r att jag inte vill att mina pengar ska vara frvaltade av en amerikansk institution.

Det r vl snarare FUD att hela tiden sga att om man inte har DRS s blir man blst p alla sina pengar.
Citera
2022-07-18, 18:03
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ingen FUD bror. Jag har sjlv investerat allt jag ger i GME men har inte DRSat p grund av diverse skl. Ett av dem r att det r s jvla komplicerat men ett annat r att jag inte vill att mina pengar ska vara frvaltade av en amerikansk institution.

Det r vl snarare FUD att hela tiden sga att om man inte har DRS s blir man blst p alla sina pengar.

Jag vet inte vad som r den senaste definitionen p FUD men ja jag frstr att det kan upplevas som ett sorts angrepp p dem som inte gjort det (DRS). Missfrst mig rtt, alla fr gra exakt vad de vill med sina pengar och aktier. Jag sger bara vad jag anser vara bst och varfr. Det kan upplevas som uppmaning men det r i s fall figure of speech, inte menat bokstavligen.
Det r unchartered territory s ingen VET med skerhet vad som kommer hnda men det handlar om att optimalisera riskerna fr bsta mjliga resultat, all things considered. Fr mig och mnga r det uppenbart att DRS r det bsta och minst riskfyllda stllet att ha sina aktier bde med tanke p kthet, dividends, shorting, och inte minst att det kan vara en katalysator till Moass.

Du kommer frresten inte undan amerikansk frvaltare d alla skandinaviska brokers anvnder amerikansk Depbank. Jag hade inte velat ta den risken med tanke p allt vi sett och lst. Men var och en fr bestmma vad som r bst fr sig

Jag vet att mnga tycker det r komplicerad att DRSa frn Sverige frsta gngen men det finns mnga bra guides inte minst p drsgme.org. Det bsta och billigaste sttet r nog via IBKR och det kostar endast $5. Det r svrt frsta gngen man anvnder Appen d den r lite buggig och ondvndigt komplicerad, men med lite tlamod ordnar det sig. Brja med att upprtta konto och verfra pengar (de har svenskt kontonummer) och ta det drifrn. Jag kan hjlpa till vidare om det behvs. Har hjlpt ca 10 pers att DRSa p detta stt och alla lyckas till slut.
Nr man vl har CS konto kan man verfra frn Avanza eller Nordnet.
Senast redigerad av Mr.Sander 2022-07-18 kl. 18:13.
Citera
2022-07-19, 17:27
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Jag vet inte vad som r den senaste definitionen p FUD men ja jag frstr att det kan upplevas som ett sorts angrepp p dem som inte gjort det (DRS). Missfrst mig rtt, alla fr gra exakt vad de vill med sina pengar och aktier. Jag sger bara vad jag anser vara bst och varfr. Det kan upplevas som uppmaning men det r i s fall figure of speech, inte menat bokstavligen.
Det r unchartered territory s ingen VET med skerhet vad som kommer hnda men det handlar om att optimalisera riskerna fr bsta mjliga resultat, all things considered. Fr mig och mnga r det uppenbart att DRS r det bsta och minst riskfyllda stllet att ha sina aktier bde med tanke p kthet, dividends, shorting, och inte minst att det kan vara en katalysator till Moass.

Du kommer frresten inte undan amerikansk frvaltare d alla skandinaviska brokers anvnder amerikansk Depbank. Jag hade inte velat ta den risken med tanke p allt vi sett och lst. Men var och en fr bestmma vad som r bst fr sig

Jag vet att mnga tycker det r komplicerad att DRSa frn Sverige frsta gngen men det finns mnga bra guides inte minst p drsgme.org. Det bsta och billigaste sttet r nog via IBKR och det kostar endast $5. Det r svrt frsta gngen man anvnder Appen d den r lite buggig och ondvndigt komplicerad, men med lite tlamod ordnar det sig. Brja med att upprtta konto och verfra pengar (de har svenskt kontonummer) och ta det drifrn. Jag kan hjlpa till vidare om det behvs. Har hjlpt ca 10 pers att DRSa p detta stt och alla lyckas till slut.
Nr man vl har CS konto kan man verfra frn Avanza eller Nordnet.

Du kan inte verfra frn Avanza/Nordnet till CS om du har det p ett ISK konto utan att behva slja det frst.

Dremot om du har en KF eller AF.

Gr inte heller att fra ver mellan ISK och KF/AF.
Citera
2022-07-19, 19:16
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
Du kan inte verfra frn Avanza/Nordnet till CS om du har det p ett ISK konto utan att behva slja det frst.

Dremot om du har en KF eller AF.

Gr inte heller att fra ver mellan ISK och KF/AF.

Ja det stmmer. S om man redan har GME p ISK kan man antingen (1) kpa nya p AF eller (2) slja p ISK och kpa tillbaks p AF direkt eftert.
Det r samma grej med eToro.
Alternativ 1 r bst tycker jag men folk fr bestmma sjlva vad som r bst fr dem.

Jag har kpt nya och behllit aktierna p ISK bara fr att jag vgrar slja, samt Yolo; se vad som hnder vid Splividend/Moass, eventuellt bidra till att kra Brsen bankrutt drsom de slt fuskaktier. Men jag hade tur och inte kpt s mnga p ISK innan jag insg grejen med DRS och drfr haft rd att kpa nya p AF.
Senast redigerad av Mr.Sander 2022-07-19 kl. 19:23.
Citera
2022-07-20, 13:06
Medlem
Wretch32s avatar
Citat:
Ja det stmmer. S om man redan har GME p ISK kan man antingen (1) kpa nya p AF eller (2) slja p ISK och kpa tillbaks p AF direkt eftert.
Det r samma grej med eToro.
Alternativ 1 r bst tycker jag men folk fr bestmma sjlva vad som r bst fr dem.

Jag har kpt nya och behllit aktierna p ISK bara fr att jag vgrar slja, samt Yolo; se vad som hnder vid Splividend/Moass, eventuellt bidra till att kra Brsen bankrutt drsom de slt fuskaktier. Men jag hade tur och inte kpt s mnga p ISK innan jag insg grejen med DRS och drfr haft rd att kpa nya p AF.

Samma hr.

Har kvar mina p ISK som jag kpte tidigt, sen har jag DRSat nya genom CS.

Som jag har frsttt det s kommer alla att f sina dividends oavsett DRS eller ej (mest trolig, inget r 100%t).

Bara det att man riskerar att f nya Syntetiska aktier p dom aktier som man inte har DRS hos CS.

Tex p sitt ISK.

Men jag misstnker att Gamestop Squeezen mest troligt kommer att bete sig liknande Tesla Short Squeezen nr dom krde 5:1 Split Dividenden hsten 2020.

Med andra ord att det kommer drja till ~September innan kursen riktigt sticker ivg efter alla FTD som kommer att dyka upp nu efter att Splividenden utdelas idag.

Vldigt spnnande tider framver hur allting kommer att spelas ut😉
Citera
2022-07-20, 13:57
Medlem
Mr.Sanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wretch32
.
(.)
Men jag misstnker att Gamestop Squeezen mest troligt kommer att bete sig liknande Tesla Short Squeezen nr dom krde 5:1 Split Dividenden hsten 2020.

Med andra ord att det kommer drja till ~September innan kursen riktigt sticker ivg efter alla FTD som kommer att dyka upp nu efter att Splividenden utdelas idag.

Vldigt spnnande tider framver hur allting kommer att spelas ut😉

Har lst att det r massa FTDs rolled-over frn juni som gr ut i dag, s mnga frvntar att det kan uppst en gamma-squeeze som i slutet av mars. S inte skert vi mste vnta tills september Men ja, den som lever fr se. Vldigt spnnande tider absolut.

Edit: Hr r en av kommentarerna som pstod det:
https://ibb.co/jLPnhn1

Btw, splivident sker inte i dag utan i morgon torsdag 21/7 After Hours, och ska synas p kontot vid ppning fredag 22/7 med 1/4 av priset vid stngning torsdag (och 4X antal aktier)
Senast redigerad av Mr.Sander 2022-07-20 kl. 14:08.
Citera
2022-07-21, 10:22
Medlem
Citat:

Du sitter nog rtt lugnt Vistula. Hrde idag om att computershare nu tar bort limit orders s du kan exemplvis inte lgga ett sljpris p exempelvis 1000usd i frvg post split lngre pga risken fr likviditetsproblem. Limit order fr hgst vara 3% ver aktuellpris.

Enda frdelen med computershare nu r ens direktgande och att potentiell risk uteblir ifall depbank gr omkull.

Hade inte vart orolig om man inte vill slja p 100k usd post split typ.
Senast redigerad av Bullionzon 2022-07-21 kl. 10:24.
Citera
2022-07-21, 12:07
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullionzon
Du sitter nog rtt lugnt Vistula. Hrde idag om att computershare nu tar bort limit orders s du kan exemplvis inte lgga ett sljpris p exempelvis 1000usd i frvg post split lngre pga risken fr likviditetsproblem. Limit order fr hgst vara 3% ver aktuellpris.

Enda frdelen med computershare nu r ens direktgande och att potentiell risk uteblir ifall depbank gr omkull.

Hade inte vart orolig om man inte vill slja p 100k usd post split typ.

DRS handlar vl primrt om att skerstlla att man ger faktiska aktier och inte syntetiska luftaktier. Frstr inte vad du menar med att CS nya sljgrns (du fr grna terkomma med klla p det btw) skulle frndra riskerna med att att ha sitt innehav hos annan broker som inte kan garantera ditt gande.

Alla som inte ger aktierna i sitt namn riskerar att bli blsta. Det behver sklart ndvndigtvis inte bli s men risken finns med en s stkig aktie som GME och det r just drfr s mnga DRSar.
Senast redigerad av LiquidTension 2022-07-21 kl. 12:36.
Citera
2022-07-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
DRS handlar vl primrt om att skerstlla att man ger faktiska aktier och inte syntetiska luftaktier. Frstr inte vad du menar med att CS nya sljgrns (du fr grna terkomma med klla p det btw) skulle frndra riskerna med att att ha sitt innehav hos annan broker som inte kan garantera ditt gande.

Alla som inte ger aktierna i sitt namn riskerar att bli blsta. Det behver sklart ndvndigtvis inte bli s men risken finns med en s stkig aktie som GME och det r just drfr s mnga DRSar.

En rttelse limiten r p 3500 usd enligt trden. Snkt frn tidigare 214 000 usd.
Ja absolut. DRS r ju att fredra men det jag menar r att man ska nog inte bli grhrig i ondan ifall man inte gjort det. Dremot br man nog tnka lite extra ifall man siktar p hgre summor typ 50-100k + d risken fr diverse defaults finns ex depbanken dr Avanza hller sina aktier. Jag vet inte om de r net long eller kort. Det spelar ju ocks roll hur hgt man kan slja hos en viss broker.

Stmmer det att CS broker r Bank of America? r inte dom net short GME?

Lnk:

https://www.reddit.com/r/Superstonk/...ssmf&context=3
Senast redigerad av Bullionzon 2022-07-21 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in