Citat:
Ursprungligen postat av
llundberg57
Stopp precis där! Om du förväntar dig att bilhandlaren ska vara ansvarig under garanti så MÅSTE du kontakta honom FÖRST INNAN du går till en annan verkstad.
Varför gjorde du inte det? Om jag vore bilhandlaren så skulle jag säga 'tråkigt att höra men det har ingenting med mig att göra'. Han är inte skyldig dig något.
Det blir OT, för detta var inte ursprungsfrågan om jag har rätt eller fel i något. Frågan som jag ställde var om det var rimligt, som bilhandlaren påstår, att reparera dom fel som bilen hade för under 5k. Det var ursprungsfrågan - och ingenting annat. Vem som har rätt i vad är något ARN först får utreda. Blir inte parterna nöjda får man dra det vidare till tingsrätten. Det är dock en annan diskussion.
Jag kan ingenting om bilar, som många av er här kan. Däremot kan jag tolka lagar, då det är mitt jobb. Konsumentköplag:en är dock inte mitt bord, men alltid kul att sätta sig in i något nytt. Den paragraf många av er hänvisar till är 26§ i konsumentköplagen. Den säger att köparen har
rätt till att säljaren löser problemet, sålänge kostnaden inte är oskälig för säljaren. Sen har man säkert satt någon egen praxis hos ARN. T.ex att säljaren har rätt att fixa problemet tre gånger. Det finns inget i konsumentköplagen som specificerar mer exakt hur många gånger en säljare ska få chansen till att lösa problemet.
Dock är det en väsentligt stor skillnad på att köparen har rätt till att få hjälp kontra att köparen är skyldig till att specifikt lämna in den till bilhandlaren för att få hjälp. Den skyldigheten nämns inte i konsumentköplagen.
Den tidigare användare har ju skrivit i denna tråd om en förlust mot ARN som är likartad som min.
Men i detta får man inte glömma att man inte får vilseleda konsumenterna hur som helst. Bilhandlaren har ett ansvar, och det är kanske lite därför konsumentköplagen existerar....