2022-07-14, 21:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Tänkte kolla med er i denna tråd istället för att starta en ny tråd.
Jag har precis köpt en Volvo c30 från 2007. Vid köpet hade den gått cirka 9500 mil. Direkt efter köpet upptäckte jag att det var fel på AC'n. Kom verken ut kall eller varmluft ut. Lämnade in bilen på verkstad, utan att kontakta bilhandlaren, då jag knappt kan något om bilar, och trodde att det bara var en simpel service som behövdes för någon tusing eller två, vilket jag gärna betalar för sålänge det blir korrekt utförd än hos en bilverkstad hos bilhandlaren som bara skulle blåsa en.

Kostnaden hos bilverkstaden hamnade på 21k, så det var mer fel än vad jag hade förväntat mig.
Nu är det en tvist mellan mig och bilhandlaren, då jag anser att bilhandlaren ska stå för en del av kostnaden. Bilhandlaren menar på att han istället hade kunnat lösa problemet för bara 5k, vilket jag förhåller mig väldigt tveksam till.

Länk nedan på kvittot från bilverkstaden. Är det verkligen rimligt att kunna göra en sådan service som bilverkstaden gjorde för endast 5k, om vi bortser från alla arbetstimmar som behövs göras?

Länk
Hmm,der är ju lätt i efterhand..men,du borde gått till försäljaren först.

Om det är en riktig bilskojjare,så förstår jag att du inte ville det,men då borde du köpt bilen någon annan stans..

Att "bara dyka upp med en fet räkning" skulle nog ingen bilhandlare godkänna...särskillt om man inte ens frågat innan lagningen utförts..

Tråkigt,men så är det..
Citera
2022-07-15, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
På en bil från 2007 får man kallt (haha) räkna med att ac:n har kukat ut, eller kommer att göra det inom kort!
Är det en viktig detalj så kontrollerar man naturligtvis funktionen vid provkörning. Sen Fattar jag inte? Fick du bara en faktura på 21k rätt upp i Mumindalen? Fick du inte ta ställning till kostnaden innan reparation!
Bilen är nästan 15 år gammal, så det är klart att man har räknat med att fel ska finnas. Det finns med i kalkylen, och att lägga 20k för reparation är inget som stör mig. Jag godkände det, och därav är det inga problem. Men det är inte riktigt detta som ska diskuteras.
Nu var det mod som startade denna tråd, då jag ställde frågan i en annan tråd. Det som var frågeställningen var om det går att reparera dessa fel på acn för 5k, som bilhandlarna påstår. Jag förhåller mig tveksam till det, men jag kan ingenting om prissättningen inom denna bransch.
Citera
2022-07-15, 05:18
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Tänkte kolla med er i denna tråd istället för att starta en ny tråd.
Jag har precis köpt en Volvo c30 från 2007. Vid köpet hade den gått cirka 9500 mil. Direkt efter köpet upptäckte jag att det var fel på AC'n. Kom verken ut kall eller varmluft ut. Lämnade in bilen på verkstad, utan att kontakta bilhandlaren,

Stopp precis där! Om du förväntar dig att bilhandlaren ska vara ansvarig under garanti så MÅSTE du kontakta honom FÖRST INNAN du går till en annan verkstad.
Varför gjorde du inte det? Om jag vore bilhandlaren så skulle jag säga 'tråkigt att höra men det har ingenting med mig att göra'. Han är inte skyldig dig något.
Citera
2022-07-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Stopp precis där! Om du förväntar dig att bilhandlaren ska vara ansvarig under garanti så MÅSTE du kontakta honom FÖRST INNAN du går till en annan verkstad.
Varför gjorde du inte det? Om jag vore bilhandlaren så skulle jag säga 'tråkigt att höra men det har ingenting med mig att göra'. Han är inte skyldig dig något.

Dito på den förklaringen
Citera
2022-07-17, 05:14
Bannlyst
Citat:
Det blir OT, för detta var inte ursprungsfrågan om jag har rätt eller fel i något. Frågan som jag ställde var om det var rimligt, som bilhandlaren påstår, att reparera dom fel som bilen hade för under 5k. Det var ursprungsfrågan - och ingenting annat. Vem som har rätt i vad är något ARN först får utreda. Blir inte parterna nöjda får man dra det vidare till tingsrätten. Det är dock en annan diskussion.

Jag kan ingenting om bilar, som många av er här kan. Däremot kan jag tolka lagar, då det är mitt jobb. Konsumentköplag:en är dock inte mitt bord, men alltid kul att sätta sig in i något nytt. Den paragraf många av er hänvisar till är 26§ i konsumentköplagen. Den säger att köparen har rätt till att säljaren löser problemet, sålänge kostnaden inte är oskälig för säljaren. Sen har man säkert satt någon egen praxis hos ARN. T.ex att säljaren har rätt att fixa problemet tre gånger. Det finns inget i konsumentköplagen som specificerar mer exakt hur många gånger en säljare ska få chansen till att lösa problemet.
Dock är det en väsentligt stor skillnad på att köparen har rätt till att få hjälp kontra att köparen är skyldig till att specifikt lämna in den till bilhandlaren för att få hjälp. Den skyldigheten nämns inte i konsumentköplagen.
Den tidigare användare har ju skrivit i denna tråd om en förlust mot ARN som är likartad som min.
Men i detta får man inte glömma att man inte får vilseleda konsumenterna hur som helst. Bilhandlaren har ett ansvar, och det är kanske lite därför konsumentköplagen existerar....
Citera
2022-07-17, 08:42
Medlem
Citat:
Det blir OT, för detta var inte ursprungsfrågan om jag har rätt eller fel i något. Frågan som jag ställde var om det var rimligt, som bilhandlaren påstår, att reparera dom fel som bilen hade för under 5k. Det var ursprungsfrågan - och ingenting annat. Vem som har rätt i vad är något ARN först får utreda. Blir inte parterna nöjda får man dra det vidare till tingsrätten. Det är dock en annan diskussion.

Jag kan ingenting om bilar, som många av er här kan. Däremot kan jag tolka lagar, då det är mitt jobb. Konsumentköplag:en är dock inte mitt bord, men alltid kul att sätta sig in i något nytt. Den paragraf många av er hänvisar till är 26§ i konsumentköplagen. Den säger att köparen har rätt till att säljaren löser problemet, sålänge kostnaden inte är oskälig för säljaren. Sen har man säkert satt någon egen praxis hos ARN. T.ex att säljaren har rätt att fixa problemet tre gånger. Det finns inget i konsumentköplagen som specificerar mer exakt hur många gånger en säljare ska få chansen till att lösa problemet.
Dock är det en väsentligt stor skillnad på att köparen har rätt till att få hjälp kontra att köparen är skyldig till att specifikt lämna in den till bilhandlaren för att få hjälp. Den skyldigheten nämns inte i konsumentköplagen.
Den tidigare användare har ju skrivit i denna tråd om en förlust mot ARN som är likartad som min.
Men i detta får man inte glömma att man inte får vilseleda konsumenterna hur som helst. Bilhandlaren har ett ansvar, och det är kanske lite därför konsumentköplagen existerar....

Läs paragraf 22 i KKL igen..

/Dick
Citera
2022-07-17, 09:46
Medlem
Som många andra sagt så skulle du nog inte bara kört bilen på eget bevåg.

Sen kan jag tycka att det år anmärkningsvärt att verkstaden byter både kondensor och kompressor.
Vad är oddsen för att bägge skulle vara kass?

Eftersom jag är i branschen typ så tycker jag det låter som klassiskt sätt att ursäkta dålig initial felsökning.
Citera
2022-07-17, 12:41
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:

Jag tror att du är ute och cyklar, speciellt om du har som jobb att tolka lagar.

26 § Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet på grund av säljarens dröjsmål endast om hans syfte med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet.
Denna lag handlar alltså om specialbyggda varor för kunden. Har ingenting med reklamation av felaktiga varor att göra.

Däremot:
32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

Här står det klart och tydligt att du måste varsla säljaren om reklamation ska gälla. Vilket är ganska självklart, det behöver man inte vara en lagtolkare för att fatta.
Det är ju vanligt sunt förnuft också. Annars så skulle man ju kunna gå till en tredje part och sen kräva säljaren på vilka fantasisummor som helst. Som du nu gör.
Säljaren måste alltid få chansen att göra rätt innan du anlitar någon annan. Om du är en expert på att tolka lagar så borde du veta det.

https://lagen.nu/1990:931#P31S1
Citera
2022-07-17, 12:50
Medlem
Det skulle gå lösa för 5k om man endast räknade materialkostnad, vilket jag antar det är försäljaren gör.

För övrigt är 6k+ för att byta kondensator rena rånet.

Tyvärr kommer du få stå för kostnaden eftersom du inte kontaktade bilförsäljaren först och gav de chansen att reparera felet.

Eller egentligen borde du upptäckt ett sånt fel när du undersökte bilen innan köp...
Citera
2022-07-17, 12:56
Medlem
Citat:
Jag förstår mycket väl att bilhandlaren knappast kommer att betala 20k för felet som uppstod på bilen. Det är ett utgångsläge för förhandling.
Och ja, att bilhandlaren inte fick chansen till att åtgärda problemet ligger mig till last, men det friskriver inte bilhandlaren från ansvaret. Det som är det stora problemet här är att bilhandlaren, i varudeklarationen, påstår sig ha kontrollerat funktioner i bilen som har varit utan anmärkning, men som direkt vid bilaffären visat sig fela. AC'n är en sak av detta, men det finns andra saker också.
En sån enkel sak som att kontrollera oljenivån har man inte ens gjort, vilket man påstår i varudeklarationen. Dagarna efter varnade bilen på låg oljenivå, och fick direkt gå och köpa motorolja på bilen. Det påvisar att man som bilhandlaren inte ens har kontrollerat bilen, utan snabbt har velat sälja den. Beter man sig så, får man räkna med att det dimper ner anmälningar från ARN.

Köpte du den av Ali och Mohammad?
Citera
2022-07-17, 18:05
Bannlyst
Citat:
Jag tror att du är ute och cyklar, speciellt om du har som jobb att tolka lagar.

26 § Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet på grund av säljarens dröjsmål endast om hans syfte med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet.
Denna lag handlar alltså om specialbyggda varor för kunden. Har ingenting med reklamation av felaktiga varor att göra.

Däremot:
32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

Här står det klart och tydligt att du måste varsla säljaren om reklamation ska gälla. Vilket är ganska självklart, det behöver man inte vara en lagtolkare för att fatta.
Det är ju vanligt sunt förnuft också. Annars så skulle man ju kunna gå till en tredje part och sen kräva säljaren på vilka fantasisummor som helst. Som du nu gör.
Säljaren måste alltid få chansen att göra rätt innan du anlitar någon annan. Om du är en expert på att tolka lagar så borde du veta det.

https://lagen.nu/1990:931#P31S1
Jag refererade till denna Länk men den blev upphävd för 2 månader sedan såg jag nu. Men likartad paragraf är 30§.

Precis, felet har reklameras till säljaren inom skälig tid från min sida. Jag tror det var cirka 3 veckor efter köpet.
Citera
2022-07-17, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Köpte du den av Ali och Mohammad?
Hos en svensk, faktiskt. Moralen är dock densamma som Ali och Mohammed's, men det är ju en bilhandlare... Vad förväntar man sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in