2022-07-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Det är då själve f-n att ”hat” och ”kritik” blandas ihop. Varför lyfter inte SVT varför hon kritiserades? Att kommentarer slår över i lynchstämning är naturligtvis förkastligt, men att kalla all kritik för ”hat” är undermålig journalistik.

Min åsikt är att hon skulle ha hållit käft och inte så impulsstyrt publicera sin nattliga ångest. Flickan kämpar för sitt liv, men Elin osynliggjorde detta faktum, klart folk blir upprörda.

Håller med om att kritik och hat inte är samma sak. Kritik, Till och med hård kritik får man vara beredd att ta men med tanke på vad som skrivs om henne i den här tråden så kan vi nog utgå ifrån att de meddelanden hon fått privat inte varit inom ramen av kritik utan grova hot och kränkningar. Vilket samhälle har vi om det är okej att hota en vanlig mamma till livet för att hon har andra åsikter än vad man själv har? Tyck att hon är dum i huvudet om det är så ni känner. Men genom att hata och hota så flyttar ni ju bara ännu mer fokus bort från brottet/GM och flickan.
Citera
2022-07-16, 21:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Varför gäller det inte vardagskvällar och vardagsnätter också?

Sakta i backarna. Vi lever inte på medeltiden. Man kan faktiskt inte straffa en ung människa hur hårt som helst. Den måste ju ha rätt till ett socialt liv, ut och träffa unga tjejer tex.
Citera
2022-07-16, 21:57
Medlem
Vad är straffet för att ta en bild på förövares verk och sprida det i sociala kanaler?

För jag hade själv lätt gjort det för att få människor att vakna.

Om det är böter, så bidrar jag gärna till föräldrarna.

Jag störde mig lite på att en viss annan mamma, för ca 15 år sedan valde att sekretessbelägga brottet mot sin dotter trots att en av Sveriges största pedofiler (som även försökte ta min 3-åriga dotter då) sa att han var helt ok med att alla fick veta allt...

Jag hävdar att kunskap om allt är det bästa...
Citera
2022-07-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Sakta i backarna. Vi lever inte på medeltiden. Man kan faktiskt inte straffa en ung människa hur hårt som helst. Den måste ju ha rätt till ett socialt liv, ut och träffa unga tjejer tex.

Får han fotboja så begränsas hans liv betydligt.. och räddar andra flickors liv..
Citera
2022-07-16, 21:58
Medlem
nitmans avatar
Citat:
Om det framkommer att han är straffmyndig så är det väl socialtjänsten som kommer utforma straffet. Kan bli regelbundna samtal med socialsekreterare eller någon form av placering utanför hemmet.

Nejdu, det är alldeles för grovt för böter eller villkorligt, först en p7 (liten sinnesundersökning) och klarar han den blir det vanlig rättegång, annars sluten psykiatrisk vård.
Enda sättet för honom att slippa något sådant är att han tar sig själv av daga och då gör han både sig själv och samhället en tjänst.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Och ungdomsövervakning innebär detta:

Verkställighetsplanen innehåller tre obligatoriska föreskrifter:

En skyldighet att regelbundet (som huvudregel två gånger i veckan) träffa en särskild koordinator inom frivården.

Förbud mot att använda alkohol, narkotika och vissa andra hälsofarliga medel.

Förbud att lämna bostaden på helgkvällar och helgnätter, så kallad helghemarrest. Istället för hemhelgarrest kan det bli andra begränsningar i hur den unge får röra sig i samhället, till exempel en skyldighet att vara på en viss plats eller ett förbud att vara på en viss plats. Förbudet övervakas

Källa:https://www.kriminalvarden.se/fangel...msovervakning/

Detta får gälla i höst ett år. Snacka om att han riskerar ett drakoniskt straff om hans ålder höjs upp. Han hade nog föredragit sitt hemlands straffutmätning istället för detta.

Ja Etiopiens humana straff är verkligen att föredra över dessa hårda och avskräckande åtgärder
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Har det inte nämnts buntband om halsen? Kan ha lett till syrebrist för hjärnan + allt yttre våld genom slag förstås.

Om detta skulle stämma så var handlingen planerad, kanske inte just mot den lilla flicka, hon hade bara oturen att möta monstret, men det var inte någon ögonblickets ingivelse utan ett planerat dåd.

Detta visar också att han intellektuellt är förmögen att planera och genomföra illdåd. En gravt begåvningshandikappad hade aldrig kommit på detta.

Jag undrar var buntband kommer ifrån.
Citera
Citat:

Jo det är klart, även våldtäktsmän är ju människor.
Citera
2022-07-16, 21:59
Medlem
Tristan-Isoldes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Illavarslande att det är så tyst. Jag tyckte att åklagaren reserverade sig för att brottsrubriceringen kan ändras. Samtidigt är jag tacksam för att uppgifter om lilla flickans hälsotillstånd inte sprids.
Är rädd för att brottsrubriceringen kan bli mord.
Citera
2022-07-16, 21:59
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag undrar var buntband kommer ifrån.

Farsan kanske tipsade honom om det på fejjan
Citera
2022-07-16, 22:01
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Håller med om att kritik och hat inte är samma sak. Kritik, Till och med hård kritik får man vara beredd att ta men med tanke på vad som skrivs om henne i den här tråden så kan vi nog utgå ifrån att de meddelanden hon fått privat inte varit inom ramen av kritik utan grova hot och kränkningar. Vilket samhälle har vi om det är okej att hota en vanlig mamma till livet för att hon har andra åsikter än vad man själv har? Tyck att hon är dum i huvudet om det är så ni känner. Men genom att hata och hota så flyttar ni ju bara ännu mer fokus bort från brottet/GM och flickan.

Du smetar ju själv ihop begreppen eftersom du inte vet vilka uttalanden hon räknar som ”hot”.

Problemet är att SVT vägrar att nyansera och kallar allt för ”hot” som inte passar agendan. Det retar upp än mer.
Citera
2022-07-16, 22:01
Medlem
Citat:

Javisst! Unga män med ett gränslöst sexuellt beteende (inklusive grov våldtäkt och mordförsök) måste också få träffa tjejer!

Hur tänker de av er som framför allt vill att våldtäktsmän ska få träffa tjejer, inte att tjejer ska få slippa träffa våldtäktsmän? Hur tänker du, DeValera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in