2022-07-16, 17:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
"Ryssland besegras"? Det finns inte på kartan. Kriget pågår i Ukraina, det är inte Ryssland som ligger på rygg med kniven mot strupen.
Jag skulle helst se att Ukraina faller, då kan Ryssland få kontroll över sitt närområde och vara trygga med det. Kriget är slut och livet kan återgå till det normala. Vi kan köpa billig gas och olja från Ryssland, och vete från Ukraina. Fred råder igen.

Lärde du dig ingenting om andra världskriget i skolan eller?
Citera
2022-07-16, 17:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Menar du att vi är bättre på att leva med sänkt livskvalitet än ryssarna? Vi klarar vintern bättre? Ryssarna har ju gott om basvarorna el, drivmedel och mat. Min erfarenhet är att vi inte klarar ett skvatt utan att gnälla medan ryssarna är vana vid usla levnadsvillkor som knappast kan bli så mycket sämre.

Det går ingen brist på olja även helt utan rysk olja. Det var det tillfälligt för att marknaden hade inte reagerat att en av de stora oljeproducenterna skulle gå i krig så det var en tillfällig brist på olja. Det är inte så längre och det kommer inte att bli någon brist på olja i Europa öht eftersom Europa betalar mer för olja än i princip alla andra länder i hela världen. Det värsta som kan hända är typ att oljan blir rekorddyr i USA och triggar en rejäl recession.
Citera
2022-07-16, 17:38
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Varför skulle det gå extra dåligt för Sverige? Vi importerar nästan inget från Ryssland. Vad får du siffran 20% ifrån? Inflationen är 8,5%.
Som vanligt stämmer inget som Putinisterna hävdar.

Sverige har sämst tillväxt av alla https://www.europaportalen.se/2022/07/eu-varnar-ekonomisk-storm-sveriges-tillvaxt-vantas-bli-lagst

Samtidigt har vi rekordinflation på alla fronter, speciellt ökar priserna på sånt man måste ha som el, drivmedel och mat.

Svenska börsen har backat 20-30% https://www.biostock.se/2022/07/topp-5-life-science-aktier-2022-forsta-halvaret/.

Så om vi lägger ihop att våra sparade pengar/pensioner och liknande minskat runt 20% samtidigt som vi har 10% inflation så går det rätt åt helvete för Sverige just nu. Det är extremt allvarligt när priserna går upp samtidigt som allt annat backar. Normalt betyder lågkonjunktur lägre priser, men nu är de högre.

Glömde ta upp att bostadsbubblan som utgör majoriteten av välståndsökningen i Sverige de senaste decennierna är på väg att spricka.
Citera
2022-07-16, 17:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Du är en typisk svensk bekväm sjukpensionerad kommunist låter det som.
Panta lite burkar så återgår ditt liv till det normala.
Sverige är en netto producent av vete och vi kan lätt försätta vara det om vi slutar förstöra våra bönders levebröd med flit.
Det är värdelösa länder som är beroende av Ukrainskt och ryskt vete.
Sveriges försörjningsgrad av livsmedel är ungefär 50%, vi importerar alltså hälften av allt vi äter. Vi är helt beroende av omvärlden för att inte svälta. Det är de nyliberala idéerna om att marknadskrafterna ska styra, allt ska produceras där det är billigast. gammal unken högerpolitik har gett oss de problem vi har. Dags för lite kommunistisk planhushållning kanske?
Citera
2022-07-16, 17:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Lärde du dig ingenting om andra världskriget i skolan eller?
Jooo? Men vad har det med mitt inlägg att göra? Vad är fel där? Du måste nog vara mer konkret i din kritik om jag ska kunna ge någon replik.
Citera
2022-07-16, 18:02
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Sveriges försörjningsgrad av livsmedel är ungefär 50%, vi importerar alltså hälften av allt vi äter. Vi är helt beroende av omvärlden för att inte svälta. Det är de nyliberala idéerna om att marknadskrafterna ska styra, allt ska produceras där det är billigast. gammal unken högerpolitik har gett oss de problem vi har. Dags för lite kommunistisk planhushållning kanske?

Hur hade du tänkt att vi skulle producera bananer och choklad i Sverige?
Vi producerar mer vete än vad vi importerar.
Citera
2022-07-16, 18:14
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Hur hade du tänkt att vi skulle producera bananer och choklad i Sverige?
Vi producerar mer vete än vad vi importerar.

Ja hur skulle jag klara mig utan den livsviktiga bananen och chokladen.

Jag ser fram emot ett gott bröd bakat på barkmjöl.

Lite extra lyx blir det inkokt brax med potäter.
Citera
2022-07-16, 18:18
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Ja hur skulle jag klara mig utan den livsviktiga bananen och chokladen.

Jag ser fram emot ett gott bröd bakat på barkmjöl.

Lite extra lyx blir det inkokt brax med potäter.

Det finns redan barkbröd att köpa och det är för dyrt för dig.
Brax ingår i den ryska normalkosten.
Citera
2022-07-16, 18:50
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag skulle påstå att det går mycket sämre än de beräknat innan de där 48 timmarna. Även sämre än vad de beräknat sen, men jag tror ärligt talat de skiter i detta. De har kontroll över 10% av Ukraina. Den del de ville ha kontroll över.

Väst kommer gå på knäna i vinter och Ryssland skaffar nya allierade. Kostnaden är otroligt hög för alla, inte minst Sverige. Eller har du missat att du just förlorat runt 20% av dina pengar?

Sammanfattning: Det går dåligt. Det är kostsamt. De kommer troligen härda ut. Världen kommer ritas om (det var därför Biden fick åka i panik till saudi).
Vad har du för källa till detta märkliga påstående (fetade)?
De vill alltså inte ha kontroll över hela Donbas, men de vill ha Cherson och lite gränsområdet vid Charkiv?
De har ju själva sagt att de vill ha en landkorridor till Transnistrien, men detta var alltså fel?
Hur kom du fram till det?

Sedan är det väl c:a 20% som är ockuperat. Inte 10.
Citera
2022-07-16, 18:57
Medlem
friteradkorvs avatar
Citat:
Dags för lite kommunistisk planhushållning kanske?
CCCP var tvungna att importera enorma mängder säd, bl.a. från USA. Inget fungerade där gällande tillgång och efterfrågan.
Citera
2022-07-16, 18:59
Medlem
Citat:
"Ryssland besegras"? Det finns inte på kartan. Kriget pågår i Ukraina, det är inte Ryssland som ligger på rygg med kniven mot strupen.
Jag skulle helst se att Ukraina faller, då kan Ryssland få kontroll över sitt närområde och vara trygga med det. Kriget är slut och livet kan återgå till det normala. Vi kan köpa billig gas och olja från Ryssland, och vete från Ukraina. Fred råder igen.
Det som inte finns på kartan är att sanktionerna lyfts bara för att kriget tar slut. De kommer att ligga kvar så länge Putin eller någon annan person med en liknande politisk linje är president i Ryssland, oavsett vem som vinner kriget.
Citera
2022-07-16, 19:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det som inte finns på kartan är att sanktionerna lyfts bara för att kriget tar slut. De kommer att ligga kvar så länge Putin eller någon annan person med en liknande politisk linje är president i Ryssland, oavsett vem som vinner kriget.

Precis. Om Tammers mardrömsscenario blir sann (att Ukraina förintas helt) då kommer sanktionerna att ligga kvar i decennier. Kanske i 30-50 år till. Samtidigt som väst rustar upp sig till tänderna.

Sanktionerna är inte bara en bestraffning utan det är också ett sätt att hålla Ryssland så svaga som möjligt. Därför kan de inte upphöra. Sanktionerna måste finnas kvar och de måste vara stränga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in