Citat:
Jag reste mycket till Grekland som barn och tonåring. Har säkert varit där över 20 gånger. Det var på den tiden som Drachme fortfarande användes som valuta. Det var spännande att gå runt i grekiska livsmedelsbutiker och köpa godis, yoghurt och annat för sina Drachme som man fick. Jag har ganska starka minnen av hur mjölken smakade i Grekland som man köpte i butik, även yoghurten. Den var mycket fetare och sötare än svensk mjölk. Den fick svensk mjölk att smaka som vatten.
Jag vet inte om det berodde på olika tillsatsämnen eller vad orsaken var, men det gick inte att jämföra med svensk. Både mjölken och yoghurten var som godis nästan, just för att den var så fet och den smakade lite sötare. När jag var barn så åt jag även flingor och greklands-mjölken passade väldigt bra med flingor också. Självklart så kunde jag inte läsa grekiska och jag hade inget intresse av vad innehållet var som barn och ungdom. Frågan är om mjölken var fake eller naturlig. Vem som helst kanske fattar att grekerna inte snålar med fettet men även idag kan jag tänka mig att många av deras mejeriprodukter har reducerats i fett.
Jag vet inte om det berodde på olika tillsatsämnen eller vad orsaken var, men det gick inte att jämföra med svensk. Både mjölken och yoghurten var som godis nästan, just för att den var så fet och den smakade lite sötare. När jag var barn så åt jag även flingor och greklands-mjölken passade väldigt bra med flingor också. Självklart så kunde jag inte läsa grekiska och jag hade inget intresse av vad innehållet var som barn och ungdom. Frågan är om mjölken var fake eller naturlig. Vem som helst kanske fattar att grekerna inte snålar med fettet men även idag kan jag tänka mig att många av deras mejeriprodukter har reducerats i fett.
Håller med dig. Samma erfarenhet.
Den var sötare och gräddigare vill jag minnas.. men..
Det kan vara felaktiga minnen och att man tolkar in mycket annat, så som upplevelsen, miljön m.m, i smaken av livsmedel. Att vara barn och på semester gör ganska mycket för hur man upplever omgivningen, maten och människorna. Sedan har man en annan smak som barn.
Jag vill också minnas att Grekland hade fler färger och var färgstarkre än Sverige, vilket är snicksnack, så det är nog psykologiskt.
Skulle det finnas en förklaring skulle jag gilla på fetthalten och vattnet. Läsk smakar annorlunda i olika delar av världen pga olika vatten. Annars är resten psykologiskt.