2022-07-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag reste mycket till Grekland som barn och tonåring. Har säkert varit där över 20 gånger. Det var på den tiden som Drachme fortfarande användes som valuta. Det var spännande att gå runt i grekiska livsmedelsbutiker och köpa godis, yoghurt och annat för sina Drachme som man fick. Jag har ganska starka minnen av hur mjölken smakade i Grekland som man köpte i butik, även yoghurten. Den var mycket fetare och sötare än svensk mjölk. Den fick svensk mjölk att smaka som vatten.

Jag vet inte om det berodde på olika tillsatsämnen eller vad orsaken var, men det gick inte att jämföra med svensk. Både mjölken och yoghurten var som godis nästan, just för att den var så fet och den smakade lite sötare. När jag var barn så åt jag även flingor och greklands-mjölken passade väldigt bra med flingor också. Självklart så kunde jag inte läsa grekiska och jag hade inget intresse av vad innehållet var som barn och ungdom. Frågan är om mjölken var fake eller naturlig. Vem som helst kanske fattar att grekerna inte snålar med fettet men även idag kan jag tänka mig att många av deras mejeriprodukter har reducerats i fett.

Håller med dig. Samma erfarenhet.
Den var sötare och gräddigare vill jag minnas.. men..

Det kan vara felaktiga minnen och att man tolkar in mycket annat, så som upplevelsen, miljön m.m, i smaken av livsmedel. Att vara barn och på semester gör ganska mycket för hur man upplever omgivningen, maten och människorna. Sedan har man en annan smak som barn.

Jag vill också minnas att Grekland hade fler färger och var färgstarkre än Sverige, vilket är snicksnack, så det är nog psykologiskt.

Skulle det finnas en förklaring skulle jag gilla på fetthalten och vattnet. Läsk smakar annorlunda i olika delar av världen pga olika vatten. Annars är resten psykologiskt.
Citera
2022-07-16, 11:12
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Du drack fårmjölk
Ja kanske det hehe, känns ganska based i så fall. I hela mitt liv har jag inte varit medveten om att jag drack fårmjölk en gång i tiden.
Citera
2022-07-16, 11:26
Medlem
Mattias71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
De addar socker.
Nej
Grekland har knappt någon drick mjölk produktion. Dom importerar den mesta.
Citera
2022-07-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarssars
Förmodligen högpastöriserad samt fetare. Högpastöriserad mjölk smakar sötare, jämför laktosfri mjölk med lång hållbarhet med den vanliga lågpastöriserade mjölken.

Personligen har jag inget emot högpastöriserad mjölk då man vänjer sig vid smaken och det är praktiskt att den håller länge.

Ja du har nog rätt.
Minns när jag var i Frankrike som barn och jag älskade den mjölken.
Den stod aldrig i kylskåpet utan dom hade den ute på balkongen.
Rätt säker på att den var mycket fetare än vår mjölk och antagligen högpastöriserad som du säger då den aldrig stod i kylskåpet.
Citera
2022-07-16, 12:31
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Ja du har nog rätt.
Minns när jag var i Frankrike som barn och jag älskade den mjölken.
Den stod aldrig i kylskåpet utan dom hade den ute på balkongen.
Rätt säker på att den var mycket fetare än vår mjölk och antagligen högpastöriserad som du säger då den aldrig stod i kylskåpet.
Det är lite ironi över det där med pastörisering. Då opastöriserad mjölk aldrig möglar om man har den i rumstemperatur, den fermenteras bara och blir till ost, medans pastöriserad mjölk blir möglig efter nån dag. Här är min källa:

https://nourishingourchildren.org/20...lk-experiment/
Citera
2022-07-16, 12:55
Medlem
Wakzlms avatar
Socker
Citera
2022-07-16, 13:09
Medlem
Citat:
Du drack fårmjölk

Får mig att tänka på Arlas Reklam - här är Igor i Bulgarien - han är 160 år
för att han har druckit yoghurt - köp vår o bli gammal o frisk.

Problemet var att Arlas yoghurt är komjölk o Igors fårmjölk - jävla idiotreklam

Jepp kan vara fårmjölk har själv minnen från när jag var en liten snorvalp och var tvungen att ha min oboy på morgonen föräldrarna köpte någon mjölk som smakade piss (allt som smakade nytt var äckligt i den åldern) vi fick sedan redan på att det var fårmjölk och komjölk i den byn vi bodde I gick knappt att få tag på.
Citera
2022-07-16, 13:34
Medlem
MyJustices avatar
Fetthelten i svensk mjölk är låg ..
Därav smakar den mindre och känns utspädd ..
Citera
2022-07-16, 13:43
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Fetthelten i svensk mjölk är låg ..
Därav smakar den mindre och känns utspädd ..
Ja, jag kan inte förstå hur vissa tycker att den röda mjölken är för fet eller smakar grädde. Har själv träffat flera som säger det. Svenskar är nog vana vid fettsnåla mjölkprodukter.
Citera
2022-07-16, 13:43
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Du drack fårmjölk

Får mig att tänka på Arlas Reklam - här är Igor i Bulgarien - han är 160 år
för att han har druckit yoghurt - köp vår o bli gammal o frisk.

Problemet var att Arlas yoghurt är komjölk o Igors fårmjölk - jävla idiotreklam

" A majority (57.1%) of the milk delivered to dairies in Greece came from ewes and goats in 2018. A little over one fifth (22.5%) of milk delivered to dairies in Cyprus also came from ewes and goats."

Grekerna toppar överlägset. Cypern tvåa långt efter.
Bulgarien fyra med bara 8% non-cow milk.
Igor drack troligen komjölk.
Citera
2022-07-16, 13:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
" A majority (57.1%) of the milk delivered to dairies in Greece came from ewes and goats in 2018. A little over one fifth (22.5%) of milk delivered to dairies in Cyprus also came from ewes and goats."

Grekerna toppar överlägset. Cypern tvåa långt efter.
Bulgarien fyra med bara 8% non-cow milk.
Igor drack troligen komjölk.

Han var en (fåra)herde o bodde typ i skogen
Citera
2022-07-16, 13:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag har tillgång till gårdsmjölk, men jag tycker att greklands-mjölken hade en annorlunda smak ändå.
Den smakade annorlunda för att du associerade den med barndom, sol, bad, ledighet, trevliga stunder med familjen...

Sen var den säkert fet och söt. Förut fanns ju knappt någon god yoghurt i Sverige utan den kom senare. Jag minns att den typ smakade nästintill en tjockare filmjölk. Sen kom något som hette delikatessyoghurt och den smakade mer som dagens yoghurt.
Vi hade alltså ett dåligt utbud och Grekland var helt enkelt bättre då på yoghurt (inte så konstigt iofs).

Prova att äta en nutida amerikansk yoghurt om du vill äta världens sämsta yoghurt. De har fått för sig att allt ska innehålla 0% fett. Blir ungefär som att äta solkräm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in