• 1
  • 2
2022-07-16, 10:28
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag reste mycket till Grekland som barn och tonåring. Har säkert varit där över 20 gånger. Det var på den tiden som Drachme fortfarande användes som valuta. Det var spännande att gå runt i grekiska livsmedelsbutiker och köpa godis, yoghurt och annat för sina Drachme som man fick. Jag har ganska starka minnen av hur mjölken smakade i Grekland som man köpte i butik, även yoghurten. Den var mycket fetare och sötare än svensk mjölk. Den fick svensk mjölk att smaka som vatten.

Jag vet inte om det berodde på olika tillsatsämnen eller vad orsaken var, men det gick inte att jämföra med svensk. Både mjölken och yoghurten var som godis nästan, just för att den var så fet och den smakade lite sötare. När jag var barn så åt jag även flingor och greklands-mjölken passade väldigt bra med flingor också. Självklart så kunde jag inte läsa grekiska och jag hade inget intresse av vad innehållet var som barn och ungdom. Frågan är om mjölken var fake eller naturlig. Vem som helst kanske fattar att grekerna inte snålar med fettet men även idag kan jag tänka mig att många av deras mejeriprodukter har reducerats i fett.
Citera
2022-07-16, 10:33
Medlem
elmhedens avatar
Leta upp en lanthandel och köp riktig gårdsmjölk, den smakar som mjölk ska smaka. Den industrialiserade drycken man köper i mataffären är som en blek kopia
Citera
2022-07-16, 10:34
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Leta upp en lanthandel och köp riktig gårdsmjölk, den smakar som mjölk ska smaka. Den industrialiserade drycken man köper i mataffären är som en blek kopia
Jag har tillgång till gårdsmjölk, men jag tycker att greklands-mjölken hade en annorlunda smak ändå.
Citera
2022-07-16, 10:36
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag har tillgång till gårdsmjölk, men jag tycker att greklands-mjölken hade en annorlunda smak ändå.

Intressant. Kan det ha med vad de äter att göra? T.ex. lammkött smakar helt annorlunda i sydeuropa där djuren går runt och äter kryddgrönt i hagarna istället för kraftfoder.
Citera
2022-07-16, 10:38
Medlem
Andra koraser? Annat bete?
Citera
2022-07-16, 10:40
Medlem
f30malmos avatar
Säkert kan det ha att göra med vad djuren äter, och kan även bero på fetthalt.
Citera
2022-07-16, 10:45
Medlem
Förmodligen högpastöriserad samt fetare. Högpastöriserad mjölk smakar sötare, jämför laktosfri mjölk med lång hållbarhet med den vanliga lågpastöriserade mjölken.

Personligen har jag inget emot högpastöriserad mjölk då man vänjer sig vid smaken och det är praktiskt att den håller länge.
Citera
2022-07-16, 10:52
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarssars
Förmodligen högpastöriserad samt fetare. Högpastöriserad mjölk smakar sötare, jämför laktosfri mjölk med lång hållbarhet med den vanliga lågpastöriserade mjölken.

Personligen har jag inget emot högpastöriserad mjölk då man vänjer sig vid smaken och det är praktiskt att den håller länge.
Ok. Jag har aldrig druckit laktosfri mjölk. Den var definitivt fetare och kanske högpastöriserad som du säger, och som några andra skriver i tråden så får dom nog finare foder där nere. Dom får nog vara ute i solen mer så mjölken smakar bättre, mer D-vitamin om boskapen får vistas i solen.
Citera
2022-07-16, 11:05
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi i Sverige är i stryk-klass, vad avser mejeri.

Var vi än är, längtar vi alltid efter annan mjölk an Arla:s utspädda blask.

Till råga på allt, så introducerades i Sverige med massiv social slagkraft av Livsfientliga Light-eXXtremister volymprodukten Lättmjölk - 0,5 procent fett-halt.

Close to frickin' water. Kranvatten, med ett stänk av mjölk i.

Svenska Flocken köpte denna dumhet ifrån Dag Ett.

Marknadsföringen var att du blir vacker (indirekt att du får Ligga) och lever många år längre om du dricker lättmjölk.

Därvidlag var mjölk med ens tillstymmelse till smakupplevelse, helt dött i Sverige.

Och numer har "antifascistiska" och "antirasistiska" storspelare som nasarna på Oatley lurat i de unga och hippa att dricka ersatz, mjölkersättning, för sjukt dyra slantar. Havremjölk, suger stort.

Arma en gång mejeriland Sverige.
Citera
2022-07-16, 11:08
Avstängd
Du drack fårmjölk

Får mig att tänka på Arlas Reklam - här är Igor i Bulgarien - han är 160 år
för att han har druckit yoghurt - köp vår o bli gammal o frisk.

Problemet var att Arlas yoghurt är komjölk o Igors fårmjölk - jävla idiotreklam
Senast redigerad av SC430 2022-07-16 kl. 11:11.
Citera
2022-07-16, 11:10
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Vi i Sverige är i stryk-klass, vad avser mejeri.

Var vi än är, längtar vi alltid efter annan mjölk an Arla:s utspädda blask.

Till råga på allt, så introducerades i Sverige med massiv social slagkraft av Livsfientliga Light-eXXtremister volymprodukten Lättmjölk - 0,5 procent fett-halt.

Close to frickin' water. Kranvatten, med ett stänk av mjölk i.

Svenska Flocken köpte denna dumhet ifrån Dag Ett.

Marknadsföringen var att du blir vacker (indirekt att du får Ligga) och lever många år längre om du dricker lättmjölk.

Därvidlag var mjölk med ens tillstymmelse till smakupplevelse, helt dött i Sverige.

Och numer har "antifascistiska" och "antirasistiska" storspelare som nasarna på Oatley lurat i de unga och hippa att dricka ersatz, mjölkersättning, för sjukt dyra slantar. Havremjölk, suger stort.

Arma en gång mejeriland Sverige.
Införandet av fettsnåla mejeriprodukter är en av orsakerna till att folk blir allt mer sjuka. Det började väl på 60-talet med fettfri yoghurt och lättmjölk, vegetabiliska oljor och margarin istället för smör. Det flesta människorna kallar ju margarin smör nuförtiden. Det är som du säger att folk gick på hela grejen med att ju mindre fett man får i sig desto friskare blir man men det blev raka motsatsen. Tragiskt. Havremjölkdryck och annan mjölkersättning är förstås nästa steg i att göra folk ännu mer sjuka och infertila.
Citera
2022-07-16, 11:10
Medlem
De addar socker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem