• 2
  • 3
2022-07-16, 14:06
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Han var en (fåra)herde o bodde typ i skogen

Aha!

Då har TS och Igor något gemensamt. De blir 160 år.

Eller så gillade de fårmjölk bara.
Citera
2022-07-16, 14:11
Medlem
Känner vi igen det där du söker, det du ska köpa i svenska butiker är mjölk märkt ”lång hållbarhet” , både Arla Coop o Ica har det

Det är samma mjölk som finns i Sydeuropa, den är upphettad till högre temp vid tillverkning vilket gör att smaken blir gräddigare. Köper bara den här hemma, mkt godare. Det är inte mer fett eller socker i den
Citera
2022-07-16, 14:37
Medlem
jo vi behöver få tillbaka äldre ko-raser och getter på bete. De flesta kor idag mjölkas även för mycket. De borde få 6 månaders pauser. Men tyvärr är det inte lönsamt att driva jordbruk så.
Citera
2022-07-16, 15:50
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Den smakade annorlunda för att du associerade den med barndom, sol, bad, ledighet, trevliga stunder med familjen...

Sen var den säkert fet och söt. Förut fanns ju knappt någon god yoghurt i Sverige utan den kom senare. Jag minns att den typ smakade nästintill en tjockare filmjölk. Sen kom något som hette delikatessyoghurt och den smakade mer som dagens yoghurt.
Vi hade alltså ett dåligt utbud och Grekland var helt enkelt bättre då på yoghurt (inte så konstigt iofs).

Prova att äta en nutida amerikansk yoghurt om du vill äta världens sämsta yoghurt. De har fått för sig att allt ska innehålla 0% fett. Blir ungefär som att äta solkräm.
Ja visst kan det vara så men om jag hade druckit den idag så hade jag nog föredragit den istället för Arlas fettsnåla.

I Sverige är det likadant som du beskriver med yoghurt. Försök att hitta en fet yoghurt i en livsmedelsbutik. Det finns inte utan all yoghurt innehåller mer socker än fett förutom Arla-kökets grekiska och turkiska yoghurt, men de flesta förknippar den med matlagning och äter den sällan som den är. Kvarg ska vi väl inte prata om, det är samma visa där. Mer socker än fett.

Om man vill ha riktig Yoghurt i USA så får man vända sig till Amish-folket eller nån gårdsbutik.
Citera
2022-07-16, 16:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag reste mycket till Grekland som barn och tonåring. Har säkert varit där över 20 gånger. Det var på den tiden som Drachme fortfarande användes som valuta. Det var spännande att gå runt i grekiska livsmedelsbutiker och köpa godis, yoghurt och annat för sina Drachme som man fick. Jag har ganska starka minnen av hur mjölken smakade i Grekland som man köpte i butik, även yoghurten. Den var mycket fetare och sötare än svensk mjölk. Den fick svensk mjölk att smaka som vatten.

Jag vet inte om det berodde på olika tillsatsämnen eller vad orsaken var, men det gick inte att jämföra med svensk. Både mjölken och yoghurten var som godis nästan, just för att den var så fet och den smakade lite sötare. När jag var barn så åt jag även flingor och greklands-mjölken passade väldigt bra med flingor också. Självklart så kunde jag inte läsa grekiska och jag hade inget intresse av vad innehållet var som barn och ungdom. Frågan är om mjölken var fake eller naturlig. Vem som helst kanske fattar att grekerna inte snålar med fettet men även idag kan jag tänka mig att många av deras mejeriprodukter har reducerats i fett.

Komjölk håller naturligt runt 4,2 procent fett - varför mjölk på sydligare breddgrader upplevs godare - testa att blanda som Kurtan brukade säga "starkmjölk" (röd, är väl 3 %?) men en gnutta grädde och du får nästan tillbaka din barndoms Grekland i sinnet.
Citera
2022-07-16, 16:58
Medlem
neuron-drones avatar
Grekisk yogurt har 8-10 procent fett. Nom.

I flera länder finns mest ultrapastöriserad mjölk. Det finns ibland på Lidl. Det är sådan mjölk som håller sig utan kyl. Väldigt praktiskt. Den smakar extremt sött.
Citera
2022-07-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag reste mycket till Grekland som barn och tonåring. Har säkert varit där över 20 gånger. Det var på den tiden som Drachme fortfarande användes som valuta. Det var spännande att gå runt i grekiska livsmedelsbutiker och köpa godis, yoghurt och annat för sina Drachme som man fick. Jag har ganska starka minnen av hur mjölken smakade i Grekland som man köpte i butik, även yoghurten. Den var mycket fetare och sötare än svensk mjölk. Den fick svensk mjölk att smaka som vatten.

Jag vet inte om det berodde på olika tillsatsämnen eller vad orsaken var, men det gick inte att jämföra med svensk. Både mjölken och yoghurten var som godis nästan, just för att den var så fet och den smakade lite sötare. När jag var barn så åt jag även flingor och greklands-mjölken passade väldigt bra med flingor också. Självklart så kunde jag inte läsa grekiska och jag hade inget intresse av vad innehållet var som barn och ungdom. Frågan är om mjölken var fake eller naturlig. Vem som helst kanske fattar att grekerna inte snålar med fettet men även idag kan jag tänka mig att många av deras mejeriprodukter har reducerats i fett.
Kom hem ifrån Lesvos förra veckan, mjölken var inte speciell tycker jag, det fanns lätt- mellan sam helmjölk där. Smakade som här hemma!
Citera
2022-07-16, 17:59
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apkoppor
Kom hem ifrån Lesvos förra veckan, mjölken var inte speciell tycker jag, det fanns lätt- mellan sam helmjölk där. Smakade som här hemma!
Jag fick uppleva greklands-mjölken på 90-talet och tidigt 2000-tal. Mycket har nog förändrats sen dess.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in