2022-07-15, 18:16
Avslutad
Jag förstår på ett sätt hur ett förvirrat sinne kan få för sig att piloter och nasa konspirerar.

Men hur är det med flyttfåglar och vädersystem?

De rör sig också på ett sätt som stämmer överens med en rund jord men inte med en platt.

Är tranorna också med på konspirationen?

Är albatrosser och valar med på konspirationen?
Citera
2022-07-15, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
... Eller ser man Polstjärnan från Perth? ...

Det borde man göra på en platt jord. Och det går ju att räkna på, det är enkel trigonometri att räkna ut hur högt över horisonten stjärnan borde stå.

Hur långt från nordpolen ligger Perth i ditt alternativa universum? Vet du/ni ens var Perth ligger?

Och när vi ändå är inne på Polstjärnan: Hur förklarar du att vi kan observera den lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad? Är det måhända någon slags CGI från NASA? En frimurarfejk kanske?
Citera
2022-07-15, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det borde man göra på en platt jord. Och det går ju att räkna på, det är enkel trigonometri att räkna ut hur högt över horisonten stjärnan borde stå.

Hur långt från nordpolen ligger Perth i ditt alternativa universum? Vet du/ni ens var Perth ligger?

Och när vi ändå är inne på Polstjärnan: Hur förklarar du att vi kan observera den lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad? Är det måhända någon slags CGI från NASA? En frimurarfejk kanske?

Till och med biblens berättelse om Jesus talar tydligt för att man redan när den skrevs visste att det gick att navigera efter stjärnor och att vinkeln på himlen ändras under resans gång.
Citera
2022-07-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Och hur kan Polstjärnan över huvud taget försvinna ned under horisonten på en platt jord. Där borde den stå extremt lågt i Perth men inte försvinna.

Här får ju svinet rätta mig om jag har fel,för det ingår ju i svinets förklaringen vi alla väntar på: vid midnatt i Perth är solen som längst bort står solen enligt FE-modellen minst 20 grader över horisonten. polstjärnan befinner sig närmare och högre än solen så jag skulle gissa på 45grader.
Citera
2022-07-15, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Källa till att det finns ’en sorts polisstyrka’. Kan du fixa det eller var det ditt eget påhitt?

Det framgick ju av texten ur fördraget jag klistrade in. Länderna som anslutit sig till fördraget ska utse inspektörer(eller "observatörer"). Dessa inspektörer har rätten att inspektera vad som helst när som helst på Antarktis. Och om du råkar befinna dig där måste du finna dig i det.
Citera
2022-07-15, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det framgick ju av texten ur fördraget jag klistrade in. Länderna som anslutit sig till fördraget ska utse inspektörer(eller "observatörer"). Dessa inspektörer har rätten att inspektera vad som helst när som helst på Antarktis. Och om du råkar befinna dig där måste du finna dig i det.

Hur kommer det sig att berättelsen om de tre vice männen som följer en stjärna i fjärran tills den står rakt över dem för att hitta jesusbarnet var begriplig för majoriteten avbläsarna för 2000 år sedan?

Tyder inte det på att man redan då hade kunskap om hur man navigerade efter stjärnorna och att den kunskapen var väl spridd redan då?

Eller är biblens författare del av samma konspiration som nasa?
Citera
2022-07-15, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Men kära nån, det står ju din egen text:

Alltså ansöker man om tillstånd. Precis som att du måste ha ett tillstånd för att bedriva företag eller köra bil (körkort). Det är alltså INTE förbjudet att åka till antarktis. Jorden blir inte platt för att du tolkar en text fel. Utöver din missuppfattning om Antarktis, har du några bevis på en platt jord?

Det är väl en glidande skala. Man kan ju lika gärna säga "det är inte förbjudet att gå omkring beväpnad med skjutvapen på stan, man behöver bara se till att bli polis först."

Faktum är dock att du som svensk medborgare inte har rätt att resa till världens ödsligaste trakt. Ja du kan faktiskt få två års fängelse om du olovandes försöker dig på detta. Varför i H-E skulle ett oberoende, neutralt(på papperet, fram till nu i alla fall) land skriva på nånting sådant?

Detta hemlighetsmakeri som uppenbarligen finns kring Antarktis bevisar dock inte att jorden är platt. Det bevisar bara att det finns ett hemlighetsmakeri kring Antarktis.

Finns det nån anledning jorden inte är ett klot...?jaa det finns ju vissa naturlagar som är vedertagna som funkar väldigt dåligt med klotjorden och så verkar det ju som att man kan se alldeles "för långt" här på jorden, det som Samuel Rowbotham visade redan på 1800-talet
Citera
2022-07-15, 19:21
Medlem
Citat:

Faktum är dock att du som svensk medborgare inte har rätt att resa till världens ödsligaste trakt.

Du har inte heller rätten att knalla in på Drottningholms slott. Och det är till skillnad från Antarktis skyddat av beväpnade vakter.

Citat:
... Antarktis ...

Väldigt mycket snack om Antarktis. Jag vill gärna fördjupa mig i ämnet - var ligger skiten och har du någon karta över området och kanske en beskrivning på hur man hittar dit?
Citera
2022-07-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Hur kommer det sig att berättelsen om de tre vice männen som följer en stjärna i fjärran tills den står rakt över dem för att hitta jesusbarnet var begriplig för majoriteten avbläsarna för 2000 år sedan?

Tyder inte det på att man redan då hade kunskap om hur man navigerade efter stjärnorna och att den kunskapen var väl spridd redan då?

Eller är biblens författare del av samma konspiration som nasa?

Men skulle man inte kunna navigera efter stjärnor på en platt jord? det finns ju en Youtube kanal(Nathan Oakley) som hävdar motsatsen. astro-navigering skulle aldrig funka på en glob. Tvekar själv om det ens är möjligt att säga något definitivt på den punkten, men jag har inte satt mig in i det så mycket.
Citera
2022-07-15, 19:28
Avslutad
Citat:
Men skulle man inte kunna navigera efter stjärnor på en platt jord? det finns ju en Youtube kanal(Nathan Oakley) som hävdar motsatsen. astro-navigering skulle aldrig funka på en glob. Tvekar själv om det ens är möjligt att säga något definitivt på den punkten, men jag har inte satt mig in i det så mycket.

Du kan bara navigera efter stjärnorna om både avstånd och vinklar i relation till avstånden är kännda.
Citera
2022-07-15, 19:34
Medlem
Citat:
Det är väl en glidande skala. Man kan ju lika gärna säga "det är inte förbjudet att gå omkring beväpnad med skjutvapen på stan, man behöver bara se till att bli polis först."

Faktum är dock att du som svensk medborgare inte har rätt att resa till världens ödsligaste trakt. Ja du kan faktiskt få två års fängelse om du olovandes försöker dig på detta. Varför i H-E skulle ett oberoende, neutralt(på papperet, fram till nu i alla fall) land skriva på nånting sådant?

Detta hemlighetsmakeri som uppenbarligen finns kring Antarktis bevisar dock inte att jorden är platt. Det bevisar bara att det finns ett hemlighetsmakeri kring Antarktis.

Finns det nån anledning jorden inte är ett klot...?jaa det finns ju vissa naturlagar som är vedertagna som funkar väldigt dåligt med klotjorden och så verkar det ju som att man kan se alldeles "för långt" här på jorden, det som Samuel Rowbotham visade redan på 1800-talet
Jag såg en kommentar från Jeranism. För den som inte vet är han en av de mest profilerade FE:erna och en av ledarna i Globebusters. Han skulle undersöka "Antarktisproblemet", och ett av hans argument var att det bara fanns ett företag som ansvarade för alla kryssningar till Antarktis. Det räckte för att få alla hans anhängare att tro att NASA kontrollerar kryssningstrafiken. Som vi alla vet (????) är det inte på något sätt sant.

Det andra han ifrågasatte var just varför inte alla kan resa fritt till Antarktis. Varför kan du inte? Alla kan resa till Frankrike!!!

Jeranism är en av ledstjärnorna för FEs runt om i världen.
Citera
2022-07-15, 19:45
Medlem
Citat:
Så du tycker Nathan Joakley är en trevlig prick? Det är det värsta avskum jorden skådat. Han skriker som en barnunge när han inte får som han vill, han slår sitt barn och han är bara ute efter pengar. Han är en lögnare för pengars skull. Tvi vale!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in