2021-08-28, 21:50
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
Väldigt enkelt att bevisa att jorden inte är platt!
Regnbågen!
Hade jorden varit platt, så hade regnbågen, inte varit bågformad den hade varit rak!

Hmm, jag tror faktiskt inte att det stämmer riktigt. Uppifrån ett flygplan är regnbågen ringformad. Det finns många flygfoton på cirkulära regnbågar om man googlar.

Hade jorden varit platt så hade man sett hela regnbågen, dvs man hade sett en cirkulär regnbåge uppe i himlen.
Citera
2021-08-28, 21:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag har beskrivit premisserna, du har sagt att premisserna automatiskt ska se ut på ett visst sätt för att "det är platt".

Du har ingen aning om hur det ska se ut, men du låtsas dig veta.

Det är problemet.
Precis som du som låtsas veta att saker skulle falla likadant på en platt jord utan gravitation.
Citera
2021-08-28, 21:54
Medlem
systems avatar
Jorden är rund.

De som tror annorlunda är välkomna att presentera en modell som förklarar vad vi ser.

Är vi klara nu?
Citera
2021-08-28, 22:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jorden är rund.

De som tror annorlunda är välkomna att presentera en modell som förklarar vad vi ser.

Är vi klara nu?
Det är precis vad tråden handlar om, men många går istället på plattjordarnas förslag på att "vi" istället ska bevisa att jorden är rund.

Något som för övrigt är gjort mängder med gånger i tråden. Men det där enkla som att man inte kan se botten av Turning Torso accepteras inte, utan då kommer något nytt.
Citera
2021-08-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det där vetenskapliga med att falsifiera sina hypoteser är ingen viktig grej för plattjordare.

Ja jag fattat det, men mitt inlägg var i alla fall ett försök att förklara hur det skulle se ut i en tänkt plattvärld. Även om alla plattisar sen hela tiden blandar ihop alla möjliga nivåer av tänkta hypotetiska ide-världar med den reella fysiska värld vi finns i.
Citera
2021-08-28, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltborjamedmej
På en 10 mil lång platt yta skulle du se laserpricken 10 mil bort.

Vilken 10 mil långa platta yta är det du jämför med när du säger att jag ska kunna se lasern 10 mil bort?
Citera
2021-08-28, 22:06
Medlem
Avriles avatar
Citat:
Den var riktigt dålig. Regnbågens form har inget med jordens form att göra.
Klart den har, regnet som bryter ljuset följer jordens rundning.
Citera
2021-08-28, 22:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Vilken 10 mil långa platta yta är det du jämför med när du säger att jag ska kunna se lasern 10 mil bort?
Jämför med att du tar dig tio mil ut i rymden och pekar med lasern. Du kommer att kunna se den.

På precis samma sätt borde det fungera på en platt jord.

Vad tänker du skulle hindra strålen? Några mystiska anti-rund-jordsmonster som ställer sig ivägen?
Citera
2021-08-28, 22:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avrile
Klart den har, regnet som bryter ljuset följer jordens rundning.
Hur kan då en regnbåge i min vattenspridare känna till jordens form?
Citera
2021-08-28, 22:10
Medlem
Avriles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Hmm, jag tror faktiskt inte att det stämmer riktigt. Uppifrån ett flygplan är regnbågen ringformad. Det finns många flygfoton på cirkulära regnbågar om man googlar.

Hade jorden varit platt så hade man sett hela regnbågen, dvs man hade sett en cirkulär regnbåge uppe i himlen.
Ja det stämmer att regnbågen är cirkulär, jorden skymmer......
Men det bevisar att jorden inte är platt.
Regnet som bryter ljuset följer jordens rundning, så alltså är jorden inte platt.
Citera
2021-08-28, 22:10
Medlem
Citat:
Jämför med att du tar dig tio mil ut i rymden och pekar med lasern. Du kommer att kunna se den.

På precis samma sätt borde det fungera på en platt jord.

Vad tänker du skulle hindra strålen?

Varför jämför du att titta upp i himlen med att titta längst med en platt yta (som vi här diskuterar)?
Citera
2021-08-28, 22:11
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför jämför du att titta upp i himlen med att titta längst med en platt yta (som vi här diskuterar)?
Vad skulle skillnaden vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in