Citat:
Ursprungligen postat av
Browser
Inte riktig utan han har ett juridiskt biträde och socialtjänsten ansvarar för honom just nu. Socialnämnden har högsta ansvaret alltså politikerna i kommunen. Unga personer och brottsutredningar skall gå snabbt vilket betyder att åklagaren måste sätta fart.
Åldersbedömningen är startad och pojken är hörd flera gånger och måste också medverka rent fysiskt och då tillsammans med socialtjänsten.
När personer är i den här åldern är det främst vårdinsatser man diskuterar och som man har som utgångspunkt. Han är inte släppt vind för våg utan placerad med sekretess och står under socialtjänstens ansvar. Jag tror däremot att det minsta man kan förvänta sig i fallet är en sk bevistalan. Är han 15 så är det ungdomsvårdsanstalt som kan komma att gälla.
När man diskuterar olika tänkbara och önskvärda straff är det bra att komma ihåg att det kommer gälla även ditt barn. Alltså är det så att vi särlagstiftar inte utan råkar ditt barn sticka till någon svårt lär ditt barn också bli föremål för de önskvärda straff som framförs.
Bra inlägg fram till sista stycket.
Råkar? Hur skulle det gå till menar du? Du menar om tolvåriga Måns slinter med kniven på fisketuren och den råkar träffa pappan i axeln? Då döms han inte då det nog skulle ses som en olyckshändelse om någon råkar göra någonting. Detta då uppsåt saknas.
I det aktuella fallet har dock inte MGM råkat göra något. Det finns uppgifter om att han har hållit på i timmar. Skulle min son göra en sådan här bestialisk sak så är jag helt ok med att man låser in och slänger bort nyckeln. Det tror jag att många andra föräldrar också är.