2022-07-14, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majvor1
JÄVLAR vad upprörd du blev över ingenting. Frågan är vem som borde GITTA härifrån..
Melatonin fungerar faktiskt rätt bra som insomningstablett, däremot är den ju inte ångestdämpande. Tar själv ibland en halv tablett Melatan (Blir alltså 1.5 MG) för sömn och det funkar väldigt bra för mig, särskilt om jag dricker något glas med alkohol före.

Har provat Theralen, Propavan och Attarax och upplevde att dessa preparat gjorde mig så otroligt sömning dagen efter. Tog ett jävla tag innan man blev människa, somnade på jobbet osv. Jävla rävgift är vad dessa antihistaminer är.

Klart man blir upprörd när någon ens kan klassificera Melatonin som en INSOMNINGSTABLETT!
Jag har testat alla preparat du nämner och jag kommer aldrig ens förlåta en Psyk läkare elr ST läkare att skriva ut dessa mediciner emot insomingsproblem.
Har man insomningsproblem så ska man ha medicin för det, du ska inte ha medicin för saker som dämpar nässelfeber eller dylikt vilket är ett skott i sina egna ben för läkarna.
Dom vet allt för väl att dessa inte kommer hjälpa, men psykiskt utmattad efter 5v så går väl patienterna troende att det är medicinen som hjälpt dem ( ATARAX ) . ELR placebo.
Så jävla sjukt är det. Aldrig hört någon som gjort något illa på läkemedlet Imovane så länge alkohol inte är inblandat, och det hade säkert slutat lika illa efter 85 atarax tabletter och några starköl som 1 Imovane. Att folk ens orkar försvara dessa sjuka jävla tabletter fortfarande är en fara för allmänheten
GODNATT
Citera
2022-07-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Du menar Zolpidem. Imovane = Zopiklon.
Blir personligen riktigt jäkla konstig av Zolpidem.

De skrivs ut, men mer och mer restriktivt hela tiden. Färre läkare som vågar.

Ah, så är det nog - har inte tabletterna med mig på semestern 😀
Citera
2022-07-14, 14:02
Medlem
Du kan ju prova Levomepromazine (eller Nozinan som det hette innan det blev avregistrerat förra året.)
Men ärligt talat rekommenderar jag det som absolut sista alternativ om inget annat funkar. Det är ju en antipsykotisk medicin med många biverkningar. Men jag klarar rätt höga doser utan att ens knappt känna av dem.

Har själv tagit Z- analoger varje kväll i många år. Men kan erkänna jag fått tolerans mot den då och då och fått hålla upp en tid och sedan börja igen.

Men har man inte missbruksproblem tycker jag inte det borde vara något problem att det skriver ut Imovane, Zopiklon eller Stillnoct en tid tills sömnen blir bättre. Tråkigt att människor får lida och inte må bra när sömnen krånglar.
Senast redigerad av Pellefant2019 2022-07-14 kl. 14:07.
Citera
2022-07-14, 15:21
Medlem
Muppetys avatar
Som ovanstående skribent nämner så finns ju Nozinan som en sista utväg (fast det är egentligen ingen sömntablett). Jag hade väldiga sömnstörningar tidigare o fick prova Nozinan, främst för att sova på, men jag hade även psykotiska symptom. Men så tog jag en Nozinan, tror den var på 100 mg, på kvällen o väntade på att jag skulle bli trött. Så jag pysslade lite i köket under tiden, tror jag stod o diskade, så plötsligt svartnar allt o jag faller till golvet. Försöker, men kan inte resa på mig o blir liggande i runt 12 timmar. Vaknar givetvis nerkissad...

Men jag tycker inte man ska döma ut Melatonin så lätt. För en del så funkar den bra, jag blir naturligt trött av den o därmed får lättare att somna. Men jag tar alltid Theralen också som boostar lite, samt om jag av nån anledning vill somna snabbt så har jag Imovane (Zopiklon).

Men jag tror jag har provat det mesta i sömnväg, nitrazepam, flunitrazepam, triazolam, midazolam, zopiklon, zolpidem, alimemazin, propiomazin, natriumbromid, kloralhydrat, GHB, valeriana, klometiazol, amobarbital (samt nån barbiturat till), melatonin o diverse lugnande preparat. (Melatonin var det sista jag provade, men jag gillade som sagt det).

De jag kommer på som jag inte provat är zaleplon (Sonata) o metakvalon (Mandrax).

Jag skrev lite fel innan, det var Stilnoct (zolpidem) jag bad psykiatern om, men han var inte så glad i att skriva ut det, men Imovane (zopiklon) kunde jag få hur mycket som helst av. Han sa att folk missbrukar Stilnoct o att dom blir "speedade" av den. Men jag tror inte "speedad" är rätt uttryck... Jag har hört historier om att folk börjar laga mat o köra bil i sömnen efter att ha tagit den. Kanske var det han menade? Jag har testat själv o dragit i mig en karta Stilnoct tillsammans med 7-8 starköl, men jag får bara blackout, kanske skriver nått dumt man ångrar dagen efter som Facebook-status som värst?
Citera
2022-07-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Som ovanstående skribent nämner så finns ju Nozinan som en sista utväg (fast det är egentligen ingen sömntablett). Jag hade väldiga sömnstörningar tidigare o fick prova Nozinan, främst för att sova på, men jag hade även psykotiska symptom. Men så tog jag en Nozinan, tror den var på 100 mg, på kvällen o väntade på att jag skulle bli trött. Så jag pysslade lite i köket under tiden, tror jag stod o diskade, så plötsligt svartnar allt o jag faller till golvet. Försöker, men kan inte resa på mig o blir liggande i runt 12 timmar. Vaknar givetvis nerkissad...

Men jag tycker inte man ska döma ut Melatonin så lätt. För en del så funkar den bra, jag blir naturligt trött av den o därmed får lättare att somna. Men jag tar alltid Theralen också som boostar lite, samt om jag av nån anledning vill somna snabbt så har jag Imovane (Zopiklon).

Men jag tror jag har provat det mesta i sömnväg, nitrazepam, flunitrazepam, triazolam, midazolam, zopiklon, zolpidem, alimemazin, propiomazin, natriumbromid, kloralhydrat, GHB, valeriana, klometiazol, amobarbital (samt nån barbiturat till), melatonin o diverse lugnande preparat. (Melatonin var det sista jag provade, men jag gillade som sagt det).

De jag kommer på som jag inte provat är zaleplon (Sonata) o metakvalon (Mandrax).

Jag skrev lite fel innan, det var Stilnoct (zolpidem) jag bad psykiatern om, men han var inte så glad i att skriva ut det, men Imovane (zopiklon) kunde jag få hur mycket som helst av. Han sa att folk missbrukar Stilnoct o att dom blir "speedade" av den. Men jag tror inte "speedad" är rätt uttryck... Jag har hört historier om att folk börjar laga mat o köra bil i sömnen efter att ha tagit den. Kanske var det han menade? Jag har testat själv o dragit i mig en karta Stilnoct tillsammans med 7-8 starköl, men jag får bara blackout, kanske skriver nått dumt man ångrar dagen efter som Facebook-status som värst?

Har du provat barbiturater? Avregistrerades dessa inte på 80 talet? Det är väl vid epilepsi de i så fall används. Har aldrig riktigt förstått hur dessa känns. Men det skrev ju ut som sömnmedel förr och ges väl till djur nuförtiden när man avlivar dem om jag har rätt.
Citera
2022-07-14, 16:55
Medlem
Läkarnas och patienternas FASS innehåller i dagsläget mycket svagt eller icke fungerande sömnmedel. Så som propavan, atarx, melatonin, circadin, zoplikon, zolpidem, nitrazepam m.fl. Dumdristigt tro om beroendeframkallande började förr bland läkare o andra när fanns bättre hjälpande medel. Ger läkemedlen insomningshjälp lugn o såvidare och funkade så ibland beskyldes läkemedeln för mycket individen själv bär ansvar för. Media är snabba med att påstå självmord kopplade till läkemedel, droger osv.
Citera
2022-07-14, 17:12
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant2019
Har du provat barbiturater? Avregistrerades dessa inte på 80 talet? Det är väl vid epilepsi de i så fall används. Har aldrig riktigt förstått hur dessa känns. Men det skrev ju ut som sömnmedel förr och ges väl till djur nuförtiden när man avlivar dem.
De känns nästan likadant som bensodiazepiner, kanske något mer sederande. Det finns många olika, t.ex. är amobarbital o secobarbital mer lämpade för sömn, medans jag tror fenobarbital finns kvar o ges ibland mycket riktigt mot epilepsi. Tog en gång en tablett fenobarbital 100 mg men kände knappt nått, då den är väldigt svag. Men jag var i.o.f. beroende av benzo då, så det är möjligt att det var korstolerans.

Jag tror även thiopental finns kvar o används inom anestesin för att söva ner folk, men det modernare propofol har väl till stora delar ersatt det.

Samt mycket riktigt i avlivningsvätska för djur. Och människor, tills nyligen. Det var ju tjafs om att de bytte ut thiopental mot midazolam vid dödlig injektion i USA, som första spruta för att ge medvetslöshet, men att vissa dömda inte somnade av midazolamet o dog en plågsam död när den andra (pankuroniumbromid, som stoppar andningen) o den tredje (kaliumklorid, som stoppar hjärtat) sprutan verkar.

Men barbiturater är avsevärt giftigare om man t.ex. blandar med alkohol.

Citat:
Barbiturater har samma verkningsmekanism som bensodiazepiner; de binder till en modulatorisk subenhet på GABA-receptorn vilket leder till ökat inflöde av kloridjoner när GABA binder till receptorn. Den största delen av läkemedel som innehåller barbiturater är idag olagliga i Sverige.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Barbiturater#Verkningar

Amobarbitalen hittade jag i min farmors medicinskåp efter hon gått bort, o de hette "Lobac Natt" o var sömntabletter. De var ju gamla så visst kan det ha påverkat effekten, men de funkade, man blev trött, men de slog ju inte knock out på en som t.ex. Nozinanen jag skrev om. Fenobarbitalen hittade jag utskrivet mot just epilepsi (dock inte till mig). Samt blev jag sövd som liten med troligen thiopental. Vid nyare operationer o ECT-behandlingar har jag fått propofol som anestesimedel.
Citera
2022-07-14, 17:16
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karabati
Läkarnas och patienternas FASS innehåller i dagsläget mycket svagt eller icke fungerande sömnmedel. Så som propavan, atarx, melatonin, circadin, zoplikon, zolpidem, nitrazepam m.fl. Dumdristigt tro om beroendeframkallande började förr bland läkare o andra när fanns bättre hjälpande medel. Ger läkemedlen insomningshjälp lugn o såvidare och funkade så ibland beskyldes läkemedeln för mycket individen själv bär ansvar för. Media är snabba med att påstå självmord kopplade till läkemedel, droger osv.
T.o.m. nitrazepam har avregistrerats har jag för mig. Finns nog bara Zopiklon o Zolpidem kvar av benzo-typen (o de är inte ens riktiga benzo). Visserligen kan ju t.ex. diazepam eller annan kvarvarande benzo skrivas ut off-label mot sömnbesvär.
Citera
2022-07-14, 23:02
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Nej, du läste rätt. 0,3 mg är den perfekta dosen enligt all tillgänglig forskning. Sen att tillverkarna skapar monsterpiller med alldeles för höga doser får stå för dem

Du borde nog läsa på vad forskningen säger innan du uttalar dig om vad som är låg/hög dos. Att hänvisa till Apoteket är inge vidare då Apoteket fram tills nyligen vägrade sälja melatonin. De kan inte ett skvatt om det med andra ord.

Källa: https://www.lesswrong.com/posts/E4cKD9iTWHaE7f3AJ/melatonin-much-more-than-you-wanted-to-know
Du bör nog läsa på och vara lite källkritisk. Bara för du hittat en artikel (inte ens en studie, skrivet av en amatör) så betyder inte det att den är rätt. "All tillgänglig forskning" är enligt dig en artikel skriven av en amatör?

https://health.clevelandclinic.org/melatonin-how-much-should-i-take-for-a-good-nights-rest/

https://www.sleepfoundation.org/melatonin/melatonin-dosage-how-much-should-you-take

https://www.singlecare.com/blog/melatonin-dosage/

https://www.healthline.com/health/melatonin-overdose

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325181

Behöver jag skicka fler exempel? Det du skriver om att det är onödigt att ta mer än 1mg är totalt skitsnack. Det är däremot onödigt att ta mer än cirka 10mg. Läs på själv
Citera
2022-07-14, 23:07
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leuko
Klart man blir upprörd när någon ens kan klassificera Melatonin som en INSOMNINGSTABLETT!
Jag har testat alla preparat du nämner och jag kommer aldrig ens förlåta en Psyk läkare elr ST läkare att skriva ut dessa mediciner emot insomingsproblem.
Har man insomningsproblem så ska man ha medicin för det, du ska inte ha medicin för saker som dämpar nässelfeber eller dylikt vilket är ett skott i sina egna ben för läkarna.
Dom vet allt för väl att dessa inte kommer hjälpa, men psykiskt utmattad efter 5v så går väl patienterna troende att det är medicinen som hjälpt dem ( ATARAX ) . ELR placebo.
Så jävla sjukt är det. Aldrig hört någon som gjort något illa på läkemedlet Imovane så länge alkohol inte är inblandat, och det hade säkert slutat lika illa efter 85 atarax tabletter och några starköl som 1 Imovane. Att folk ens orkar försvara dessa sjuka jävla tabletter fortfarande är en fara för allmänheten
GODNATT
Jaha okej. Så det du hört representerar allting? För att du inte hört det har det aldrig hänt? Jag har själv varit med om flertalet gånger att jag själv gjort hela galna sjuka saker på imovane utan någonting annat som alkohol inblanda och har även hört liknande historier från andra.
Citera
2022-07-14, 23:24
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Du bör nog läsa på och vara lite källkritisk. Bara för du hittat en artikel (inte ens en studie, skrivet av en amatör) så betyder inte det att den är rätt. "All tillgänglig forskning" är enligt dig en artikel skriven av en amatör?

https://health.clevelandclinic.org/melatonin-how-much-should-i-take-for-a-good-nights-rest/

https://www.sleepfoundation.org/melatonin/melatonin-dosage-how-much-should-you-take

https://www.singlecare.com/blog/melatonin-dosage/

https://www.healthline.com/health/melatonin-overdose

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325181

Behöver jag skicka fler exempel? Det du skriver om att det är onödigt att ta mer än 1mg är totalt skitsnack. Det är däremot onödigt att ta mer än cirka 10mg. Läs på själv

Artiklarna du länkade till (ej studier, som i min länk där studier redovisas) motbevisar inte att 0,3 mg är den bästa dosen. De hävdar bara att tabletterna tillverkas i spannet 1-10 mg, så givet är det dosen folk kan förvänta sig att ta. Läs igenom min länk igen kära du. Tramsigt att haka upp sig på "amatör" när länken tydligt redovisar sina källor från studier. Scott Alexander är dessutom en psykiater, så amatörstämpeln du flyger med känns bara oärlig.

Fint att du lyckades fiska upp några länkar från Google som bara konstaterar det alla redan vet: Melatonin tillverkas i för höga doser men det är vad man har att tillgå som konsument. Lustigt att nästan varje artikel du länkade nämnde att man borde främst ta 1 mg (även om någon artikel sa att man kan trappa upp sen). Den lägsta dosen, nämligen...

I länken jag gav kan du klart och tydligt se, baserat på forskning, att det inte uppstår någon extra positiv effekt när man överskrider 0,3 mg. Sen kan man så klart nå effekt på 1 mg, 3 mg, säkert 5 mg också. Men den absolut bästa dosen, enligt forskning, är 0,3 mg.

Men fortsätt stoppa i dig 10 mg om det funkar för dig. Själv sover jag som en kung
Senast redigerad av Koettbullen 2022-07-14 kl. 23:29.
Citera
2022-07-15, 06:05
Medlem
Muppetys avatar
Vad gäller Melatonin håller jag med om att det inte ger bättre effekt desto högre dos man tar. Normalt är 2-3 mg (o säkert räcker det med 0,3 mg till vissa som påstås ovan). Jag tar ibland fortfarande 6 mg, eftersom den psykologiska effekten inbillar mig att det hjälper bättre, men jag skulle känna samma på 3 mg. Det är dock inte skadligt att ta mer, men det tar ju slut snabbare.

En gång köpte jag 10 mg:s tabletter o de gav inte bättre effekt i.a.f.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in