2022-07-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Ja dagen efter. men ingen skillnad för sömnen.

Oäkta sömn i flera år av denna skiten.

Samtidigt vill jag ej börja mixa med sömnhormon.
och få vilda drömmar är det sista man behöver.

Jag får Imovane 7,5 mg utskrivet av läkare vid behov, min läkare ber mig kontra dessa med Melatonin 5mg vilket jag själv valt att motsäga mig. Jag kan stå 1v på en halv tab 5mg melatonin, men nånting sker i kroppen. Jag sover bort en hel helg. Men att klara min vardag och arbetsliv ger mindre ångest än att sova bort en hel helg på melatonin.
Så jag avstår gärna Melatonin hädanefter oavsett hur jävla naturligt kroppen framställer det så hjälper det inte mitt problem med oro, sömn för min vardag.
Min läkare har även förklarat att // vet om mina problem sedan 15 år bakåt i tiden, men ATT SOCIALSTYRELSEN där jag bor har strikta kontroller mot läkarna delvis p.g.a. det sitter läkare och tjänar grova pengar på att förskriva narkotikaklassade mediciner för ex antal tusen kr på swish

JAG VET hur många som blir nekade rätt hjälp med sömnproblem och inskrivna på massa jävla pissmediciner som enbart motarbetar den vanliga vardagen och i denna tråd sitter folk och försvarar sig om detta. DET ÄR FULLKOMLIGT JÄVLA PINSAMT!
Jag önskar inte ens min värsta fiende att leva med sömnproblem trots läkaren vet om det men ÄNDÅ kan // inte förskriva dessa till mig p.g.a. ständiga kontroller av SOCIALSTYRELSEN.
Citera
2022-07-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Mängder med motion samt balanserad kost slår alla sömnmedel.

Antar du själv testat dessa preparat för din sömn? Innan du kontar med ditt svar?
Citera
2022-07-13, 23:05
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Propavan, lätt att få utskrivet. Funkar för djupsömnen. Tas helst i kombination med Imovane, som är en insomningstablett.

Propavan, fy fan vilket jävla rävgift.

Jag har lite problem med restless legs syndrom (myrkrypningar i benen).
Fick Propavan pga att jag även har sömnproblem.
Tog 1 tablett och det var den värsta natten jag varit med om.
Det kändes som att jag hade myror under huden på hela kroppen. Så fort jag låg ner eller satt i soffan så blev det ännu värre. Det slutade med att jag stod upp lutad i ett hörn halvsovandes och glodde på tv hela natten.

Fick även testa Lergigan, men de gör att jag känner mig bakfull dagen efter, och är torr i munnen som en jävla öken.

Det enda som verkar hjälpa litegrann för min sömn är melatonin i kombination med magnesium. Min husläkare verkar inte gilla melatonin dock så jag beställer det från Tyskland. I Sverige går det bara köpa paket med 10 piller och är ganska dyrt.
Senast redigerad av megacoolman 2022-07-13 kl. 23:08.
Citera
2022-07-13, 23:06
Medlem
Har haft lergigan, theralen, propavan och melatonin. Ingen funkade.

Haft imovane och stilnoct, funkar sådär. Imovane gör mig seg dagen efter och ger en förjävlig smak i munnen som för mig varar tills eftermiddagen nästa dag.

Stilnoct kan man bli väldigt konstig på om man tar dom och inte sommar.

Nitrazepam hade jag ett tag och den funkade bäst för mig.
Senast redigerad av Chooba 2022-07-13 kl. 23:13.
Citera
2022-07-13, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det son funkar bäst är imovane eller zopiklon, men de skrivet inte ut det längre. Testa den svarta marknaden. Finns även livsstilen som du kan titta på. Lägg ner röken och kröken och motionera.

Är det så att de inte skriver ut dessa längre? Jag tycker att Imovane gör mig för seg dagen efter, men Zopiklon (tidigare Stilnoct) är ok och jag har ett gäng kvar som skrevs ut förra året. Sover riktigt bra på Zopiklon. Skönt att vara säker på att få en ordentlig natts sömn.
Citera
2022-07-13, 23:10
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Är det så att de inte skriver ut dessa längre? Jag tycker att Imovane gör mig för seg dagen efter, men Zopiklon (tidigare Stilnoct) är ok och jag har ett gäng kvar som skrevs ut förra året. Sover riktigt bra på Zopiklon. Skönt att vara säker på att få en ordentlig natts sömn.

Du menar Zolpidem. Imovane = Zopiklon.
Blir personligen riktigt jäkla konstig av Zolpidem.

De skrivs ut, men mer och mer restriktivt hela tiden. Färre läkare som vågar.
Citera
2022-07-13, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Du menar Zolpidem. Imovane = Zopiklon.
Blir personligen riktigt jäkla konstig av Zolpidem.

De skrivs ut, men mer och mer restriktivt hela tiden. Färre läkare som vågar.

Riktiga benso hjälper bäst, men de är ännu svårare att få lagligt nuförtiden.
Citera
2022-07-13, 23:31
Medlem
neuron-drones avatar
Om man tar den sporadiskt bara säger jag Halcion. Den funkar både som insomning- och sömntablett. Man blir normalt sömnig, inte så att kroppen blir drogad medan skallen är vaken.

Tyvärr finns den bara på licens. Och ingen nästan får den.

Man blir beroende av dagligt bruk. Ska man däremot synka sömnen en gång i veckan, perfekt. Man blir inte heller konstig och går i sömnen som på Stilnoct. De flesta tolererar den.

Annars säger jag Stilnoct eller Imovane (zolpidem zopiklon). De är insomningstabletter så man kan vakna upp för tidigt. På båda kan man göra saker i sömnen eller vaken fast man glömmer det. Vissa får extrem minnesförlust vilket är skrämmande. Man blir beroende så att man inte kan sova utan om man tar dagligen. Man kan även bli beroende med abstinens men det är mindre vanligt.

Stilnoct är lite vassare. Och mer risk för sömngång. Imovane är enklare att få utskrivet. Vissa är genetiskt immuna mot dessa och får ingen effekt. Imovane får man metallsmak av men big deal, man får sova. Om man håller sig vaken så blir medicinen stimulerande, så det kan slå snett. Ofta då för låg dos. Man ska ta den på sängkanten och lägga sig direkt för att undvika att bli stimulerad och kanske vara uppe och få minnesförlust. Samsovning vid utprovning rekommenderas.

Dessa ger inte normalt seghet dagen efter men vissa är känsliga för det.

Så jag säger Imovane.

Sedan kan vissa ha hjälp av melatonin, men man ska ta ledigt varje vecka för annars får man tolerans. De kan ge mardrömmar och ge effekt på humöret. Melatonin känns som paltkoma.
Citera
2022-07-13, 23:57
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Orättvist! Min läkare skriver bara ut antihistamin och de funkar ju sådär. Aldrig en full natts sömn och torr i munnen blir jag också. Får ta ett allvarligt snack med honom efter semestern.
Citera
2022-07-14, 00:02
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Melatonin är bara bortplockat ur högkostnadsskyddet för vuxna. Minderåriga som har svårt att sova pga typ svår ADHD går det fortfarande på högkostnadsskyddet för.

Anledningen är att de hävdar att det inte finns någon studie som visar på att det verkligen funkar på vuxna utan bara på barn och ungdomar, vilket känns som lite bullshit.

Jag frågade nämligen min psykiatriker som är överläkare eftersom att Melatonin ingår i min medicinmix till natten och det var det svaret jag fick.

När jag började medicinera med Melatonin så ingick det fortfarande i högkostnadsskyddet så man vart lagom sur när det ändrades

En burk Melatonin AGB på apoteket kostar numera ett par hundra för mig som är vuxen så man är ändå lite glad över att en burk med 100 tabletter ändå räcker i över tre månader.

.
Ja jag känner till allt det där. Var samma med en annan än AGB, minns inte namnet när jag började. Så först sa de nej men jag fick tjata om att det skulle vara just AGB för den andra som jag tappat namnet på var de väldigt restriktiva med att skriva ut.. Hade rätt svårt att få det utskrivet minns jag vilket kan ses som jävligt sjukt och lite komiskt såhär i efterhand. Men påstods vara just det där med studier. Finns massvis med studier ska tilläggas men inte gjorda i Sverige, där problemet ligger.

Hur som helst så är melatonin någonting naturligt och bör vara det första man testar istället för imovane som är som Benzo, farligt och beroendeframkallande.

Om man av någon anledning är utan melatonin hemma och apoteket är stängt kan man dra ner på Ica och köpa pistagenötter för det innehåller mycket melatonin.

Skandal och handlar enbart om att läkemedelsbolagen vill ha pengar om du börjar med Benzo eller imovane eller liknande. Det tragiska är de som hamnat mitt emellan. Som fick Benzo utskrivet för sömnproblem, blev beroende, fått sina liv förstörda och sen kommer man på att det finns annat så benzo ska fasas ut och plötsligt står den personen utan medicinen som man är starkt beroende av. Har polare det hänt för. Rena mardrömmen och ett bevis på att allt handlar om pengar.

Nu är det bara hoppas på att psykedeliska substanser som LSD och Psilocybin ersätter pissmediciner men där har vi återigen problemet med pengar. Svårt att tjäna pengar på och få patent på det.
Citera
2022-07-14, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Melatonin

100% detta. Kroppens naturliga hormon. Man känner sig sömnig på riktigt istället för att vara drogad.
Citera
2022-07-14, 00:10
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Du ska ta max 0,3 mg - 1,0 mg melatonin. Forskning visar att högre dos än så har motsatt effekt.
Tror du tänker på 3-10mg. Inte 0,3 till 1mg.

0,3mg är väldigt väldigt lite och det finns inte ens några såna tabletter med den svaga dosen. De på apoteket är 3mg. Jag själv tar 2mg och sen en halvtimme senare tar jag 2mg igen, har visat sig funka bäst för mig. Fick en tablett av min svärmor (som också bytte ut imovane mot melatonin) när vi var i Spanien som hon köpt där. För henne funkade det bra men jag mådde helt fruktansvärt dagen efter. Tror det var 10mg tabletter. Så olika för alla. Men 2-10mg är en "normal" dos. Över det är onödigt och under det är för lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in