• 1
  • 2
2022-07-14, 11:16
Medlem
Jirens avatar
Jag har en fräsch Mazda CX5 från 2018 som jag vill sälja eftersom jag ska bo utomlands i några år framöver. Har haft en annons ute i några veckor nu med en prislapp som är ca 10k lägre än de flesta andra annonserna med samma bil. Ändå har inte en enda person hört av sig. Inte ens någon prutande snicksnackare.

Är bilmarknaden död? Vågar folk inte köpa begagnad bil just nu p.g.a det ekonomiska världsläget, inflationen, skenande dieselpriser samt all hysteri kring elbilar och dieselförbud?
Citera
2022-07-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag har en fräsch Mazda CX5 från 2018 som jag vill sälja eftersom jag ska bo utomlands i några år framöver. Har haft en annons ute i några veckor nu med en prislapp som är ca 10k lägre än de flesta andra annonserna med samma bil. Ändå har inte en enda person hört av sig. Inte ens någon prutande snicksnackare.

Är bilmarknaden död? Vågar folk inte köpa begagnad bil just nu p.g.a det ekonomiska världsläget, inflationen, skenande dieselpriser samt all hysteri kring elbilar och dieselförbud?
nej markanden är inte död folk drar sig gärna för att köpa av privatpersoner och betalar hellre mer för samma bil hos handlare.
Citera
2022-07-14, 11:25
Medlem
zoombos avatar
Folk har semester med massa utgifter som följd och har annat att tänka på samtidigt som räntorna höjts. Juli brukar vara en rätt död månad för bilförsäljning om det inte rör sig om rena s k sommarbilar.

Annars är det rent allmänt brist på beg bilar.
Citera
2022-07-14, 11:25
Medlem
VoktorDodkas avatar
Svenskägda bilar verkar gå åt som smör i solsken, jag är blocketknarkare och de jag blir intresserad av blir sålda snabbt. Men det finns massor med bilar, de allra flesta vill jag påstå, som har "mörk ägarhistorik", dvs araber och afrikaner i parti och minut, dessa bilar verkar iskalla som sig bör. Äger man en bil som varit eller ännu värre ägs av en nysvensk så får man nog snällt vänta till en brorsa köper bilen. Är TS bil en svenskägd bil så beror det troligen på att en cx5 inte är speciellt bränslesnål, dock en relativt populär bil om det är rätt skick med få mil.
Citera
2022-07-14, 11:27
Medlem
Jirens avatar
Tack för era svar. Det låter ju rimligt.

Får prova igen till hösten.
Citera
2022-07-14, 13:47
Medlem
6stringlevins avatar
Den första frågan som infinner sig är vilka är de "flesta" säljare som han lagt sig 10k under är. Bilfirmor som gått igenom bilarna och erbjuder 3 till 6 månaders garanti för dolda fel?

10k brukar inte ens räcka i rabatt för gamla polo och fabia runt 50k?
Senast redigerad av 6stringlevin 2022-07-14 kl. 13:50.
Citera
2022-07-14, 14:18
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Inga intresserade == för dyr
Sänk priset rejält så ska du se att det kommer ringa.
Citera
2022-07-14, 14:38
Medlem
Hittar bara en privatägd CX-5 diesel 2018 på blocket. Den annonserades ut i januari 2020 för 254900 kr och bytte då ägare. Nu med 1500 mil mer begär man 279000 kr. Bilpriserna har gått upp, men det är mycket för en fem år gammal bil, särskilt om man skall köpa av en privatperson. Finns andra från 255000 kr från handlare.
Citera
2022-07-14, 14:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Jag är på biljakt men tänker att priserna nog kommer gå ner framöver. Därför avvaktar jag.
Citera
2022-07-14, 14:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren

Folk har dåligt med pengar och det är riktigt svårt att sälja något som kostar mycket pengar nu och är det en dieselbil så är den riktigt svårt att få sålt.
Citera
2022-07-14, 14:44
Medlem
Tyvärr, även om Mazda är en fin bil så är den inte så populär just nu.
Det beror sannolikt på få serviceställen.
Citera
2022-07-14, 14:47
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Inga intresserade == för dyr
Sänk priset rejält så ska du se att det kommer ringa.

Sant, bilar till rätt pris går alltid att sälja. Men det går inte jämföra sitt tänkta pris med vad en bilfirma ska ha, dom ska betala moms, annonsera, lämna garantier och har en massa omkostnader runt bilen som inte privatpersoner har. Sen ska dom ändå ha en viss prutmån inbyggd.

Ändrade lagar, skatteändringar och bränslepriser gör att vissa modeller som var heta igår är iskalla dag. Och tvärtom. Jag köpte själv en hybrid för två år sen och jag kan idag sälja den för samma peng trots att jag kört 2500 mil. En polare däremot som köpte en stor och högskattad diesel för flera år sen får idag inga intressenter på hans kärra om han inte sänker priset rejält.

Små, bränslesnåla bilar i 15-40' klassen som inte rullat för långt och inte vanskötts försvinner ofta direkt. Nästan oavsett märke. Folk måste fortfarande frakta arslet men man kan tänka sig enklare och snålare bilar idag om det är ännu mer månad kvar i slutet av pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in