2022-07-14, 06:31
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Men det är en halmdocka.
Ingen har sagt att Bitcoin idag är ett skydd mot inflation (eller apex store of value). Alla jag följer erkänner att Bitcoin beter sig som vilken risk on asset som helst just nu. Ingen påstår något annat.

Hmm. I vintras, innan raset, lät det annorlunda:

Citat:
I Turkiet bor det nästan 90 miljoner människor.

Det bästa dom kan göra när dom får löneutbetalningen är att springa iväg och köpa Bitcoins för pengarna.

Citat:
Därför säljer jag inte mina Bitcoin, utan jag köper mer när den dippar.
Tänk att stå där om några år när Bitcoin är värd $5M och då ha trade:at bort 75% av de Bitcoin man hade några år tidigare.

Fördelen är att det är lätt att parkera sitt kapital i något som står starkt mot den eviga inflationen.

Citat:
Bitcoin är lösningen på inflation, inget annat*. Den som vill skydda sina värden mot inflation, mot värdeminskning lägger dom med fördel i Bitcoin.

Citat:
Med den ökande inflationen, som inte är övergående, och med vetskapen att Bitcoin snittar 200% uppgång per år, så skulle jag hellre satt min årslön i Bitcoin vid nästa löneförhandling, om jag fick.

Citat:
Bitcoin drog just upp på nyheten om att inflationen* gått upp till 6.2%

Citat:
"Vadå Bitcoin mot inflation, jag ser ingen inflation??"

https://pbs.twimg.com/media/FDU1bA8UYAAynFL?format=jpg

(Fun fact, nästan 90 miljoner bor i Turkiet.)

Citat:
Ja.
Bitcoin är snarare store of value, likt guld och annat. Fast tack vare sin digitala form så får Bitcoin överlägsna egenskaper, så som ofta sker när något digitaliseras.

Vi avslutar med dessa två klassiker:

Citat:
Jag har svårt att se att alla de giganter som ångrar att dom inte köpte in sig så som El Salvador, Square, MicroStrategy, Tesla och hundratals andra företag gjort, låter Bitcoin falla särskilt mycket under 30k innan dom börjar köpa på sig.

En Bitcoin under 30k skulle bli högvilt, och jag tror inte vi kommer spendera särskilt mycket tid under en sådan nivå i ett worstcase scenario. Absolut ingen tid under 20k, om du frågar mig.

Citat:
Det ointressant att spekulera i exakt pris 2035 men jag kan säga att så länge inte Bitcoin kriminaliseras så kommer priset ALLTID att stiga. Det är fullt naturlig med tanke på att alla fiat valutor har inflation.

5 miljoner når den bara genom att äta upp det mesta marketcap:en hos sämre store of values, så som guld, silver, aktier, fonder, fastigheter och liknande. Men sedan därifrån kommer den växa långsammare då det dikteras mer av vad inflationen hos fiat är.
2022-07-14, 09:00
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Om alla börjar minea Monero så kommer ditt argument falla platt.
Vad är det för barnslig debattnivå?

Om alla börja mine:a Bitcoin då?
2022-07-14, 09:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Och då har jag pratat om potentialen. Jag har hela tiden sagt att den beter sig som en risk on asset.

Citat:
Bitcoin skall ju inte påverkas negativt av sådant, men än så länge så beter den sig mer som en tech stock istället för den store of value den skall bli.

Citat:
Jag vet inte om du kan ta till det här:

Bitcoin, NÄR den når sin potential, så är det en inflationshedge likt guld. Den som säger att Bitcoin redan idag ÄR en inflationshedge har nog inte full koll på läget. Vet inte om du har någon sådan som säger det?

Bitcoin idag används numera visserligen som en sådan i vissa fall (Tesla, El Salvador Musk, MicroStrategyoch många fler) men i det stora hela används den fortfarande för spekulation och trading, och beter sig därför mer som en tech stock.

Men ju fler av de stora företagen som köper och håller, ju bättre kommer den fungera som inflationshedge. Om vi fram tills 2020 var 5%, så är vi idag vid 20%. Kanske är denna dipp vad övriga väntat på och vi att redan till hösten börjar närma oss 50%, för att det sedan skall gå fort med sista 50% till målet att användas 100% som inflationshedge.

Som Bitcoin är designad så är den den ultimata inflationshedgen. Bara det att den skall börja användas som det också.
'

Tänkte säga "Bra försök" men inget av dina argumentationsförsök har varit i närheten av "bra". Höj dig.
Senast redigerad av Leaston 2022-07-14 kl. 09:22.
2022-07-14, 09:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Och då har jag pratat om potentialen. Jag har hela tiden sagt att den beter sig som en risk on asset.

Skitsnack, då hävdade du att det var en bra hedge mot inflationen redan vid tillfället. Det var det jag tänkte påvisa.

Som någon skribent nämnde tidigare så är det ju enkelt i efterhand att påstå annat.
2022-07-14, 09:22
Medlem
Citat:

Olika påståenden från Leaston

Oj, det där kan vara en av de största avklädningarna i Flashbacks historia ...

Det där är verkligen talande för den religiösa delen av Bitcoin-fansen:

De kastar ut sig påstående efter påstående om det Gudomliga Bitcoin. När den objektiva verkligheten visar att de har fel: då låtsas de som om ingenting och går vidare med de andra påståendena som ingår i trosuppfattningen. Plötsligt har de tidigare påståendena aldrig varit en del av deras trosföreställning.

Det hela påminner om domedagssekter som byter datum så fort senaste datumet visat sig vara felaktigt. Frågan är hur många månader det tar innan Leaston "aldrig" har påstått att Bitcoin är på väg mot x miljoner dollar ...
2022-07-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Det är en bra jämförelse, för den visar ju att det viktiga inte är tekniken (som onekligen är komplicerad) utan något annat. Kanske är det till och med så att enklare teknik har övertag jämfört med avancerad teknik.

Precis så: det är inte alls omöjligt att Bitcoins avancerade teknik blir dess fall. Andra, enklare lösningar, kan mycket väl visa sig vara vägen framåt. Eller, för den delen, mer avancerade lösningar, men som skapar snabbare och enklare vardag för användarna (jfr moderna operativsystem med GUI och textbaserade DOS).
2022-07-14, 10:18
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:

Det där var brutalt.
2022-07-14, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Precis så: det är inte alls omöjligt att Bitcoins avancerade teknik blir dess fall. Andra, enklare lösningar, kan mycket väl visa sig vara vägen framåt. Eller, för den delen, mer avancerade lösningar, men som skapar snabbare och enklare vardag för användarna (jfr moderna operativsystem med GUI och textbaserade DOS).

Bitcoins framtid är ingetdera klarlagd, men jag ser inte direkt hur core-protokollet i sig är något som gör det "enklare" eller "svårare" för användaren. Det är ungefär som att säga att en dator med ARM processor kanske kommer att utkonkurrera Intel arkitektur för att den är så mycket enklare att använda.
Det är vad man slänger ovanpå protokollet som ger effekter för slutanvändarna i det avseendet.

Jag tänker att BTC samt ETH redan har så tunga namn och rejäl kapitalisering att det är osannolikt att någon av dem "dör" under överskådlig framtid, men vem vet. Det är i vilket fall rejäla högriskinvesteringar, ngn som investerar mer än 20% av sin skalles kapital i även dem är enligt mig rejält våghalsig, på gränsen till galen.
2022-07-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Bitcoins framtid är ingetdera klarlagd, men jag ser inte direkt hur core-protokollet i sig är något som gör det "enklare" eller "svårare" för användaren. Det är ungefär som att säga att en dator med ARM processor kanske kommer att utkonkurrera Intel arkitektur för att den är så mycket enklare att använda.

Det jag tror du missar som jag menade med mitt ursprungliga inlägg är just den (inkorrekta) linjära historiskrivningen. När du ändå tar upp processorer: var tog MOtorollas 68k-arkitekturer vägen? Macintosh använde den, Amiga, Atari och MegaDrive ...

Så jo, även inom processorer sker precis den icke-linjära utvecklingen som är extremt svår att förutspå.
2022-07-17, 21:15
Medlem
Citat:
Vad är det för barnslig debattnivå?

Om alla börja mine:a Bitcoin då?
Du har haft fel om precis allt med BTC. Sen säger du att du bara snackat om "potentialen".

Resultatet är att "institutional adoption" för BTC som du snackat så mycket är BULLSHIT. Det har inte förändrat något. Skaffa lite ödmjukhet.

Jag ser framemot den dagen XMR kommer äta upp BTC totalt. Du kommer aldrig förstå kryptovalutor på riktigt för du vägrar vilja inse hur fundamentalt stark XMR är. Du är ingen riktig förespråkare för ett decentraliserat samhälle om du hela tiden förespråkar stark kontroll och reglering från staten. Det blir fundamentalt meningslöst alltihop om man tänker som du.
2022-07-17, 21:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Du har haft fel om precis allt med BTC. Sen säger du att du bara snackat om "potentialen".

Resultatet är att "institutional adoption" för BTC som du snackat så mycket är BULLSHIT. Det har inte förändrat något. Skaffa lite ödmjukhet.

Jag ser framemot den dagen XMR kommer äta upp BTC totalt. Du kommer aldrig förstå kryptovalutor på riktigt för du vägrar vilja inse hur fundamentalt stark XMR är. Du är ingen riktig förespråkare för ett decentraliserat samhälle om du hela tiden förespråkar stark kontroll och reglering från staten. Det blir fundamentalt meningslöst alltihop om man tänker som du.
Om jag har haft fel om BTC så har du haft fel både om XMR och XRP, eller får du någon special ursäkt till varför dessa inte dominerar kryptos idag?
2022-07-17, 21:20
Medlem
Citat:
Om jag har haft fel om BTC så har du haft fel både om XMR och XRP, eller får du någon special ursäkt till varför dessa inte dominerar kryptos idag?
Nej, för jag har inte snackat så mycket skit som du. XRP-rättegången är inte ens över.
Och XMR har jag bara sagt är en mycket stark teknik. Du har hela tiden snackat om att "nu är allt annorlunda" bara för större banker/företag/institutioner börjat köpa BTC. Du har aldrig nämnt att dom dumpar sin BTC också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in