2022-07-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Men de förlorar inte 40000 i månaden på lägre marknadsvärde.

Så länge du inte planerar en exit ut i obygden är det bara monopolpengar
Citera
2022-07-13, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så länge du inte planerar en exit ut i obygden är det bara monopolpengar
Trots allt en väldig hög månadskostnad.
Citera
2022-07-13, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Fortfarande kommer ägt boende vara billigare än hyrt boende 19 av 20 år. Än idag, trots räntehöjningar, är det billigare att äga sitt boende än hyra. Finns ju däremot en positiv sak med hyra och det är uppsägningstiden. Bortsett från detta finns det inga som helst fördelar med hyrt boende.

Men räntehöjningarns är ju fortfarande på bokstav A. Kommer dubbelhöjningar nu slag i slag i flera år framåt....
Citera
2022-07-13, 21:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

Men de som äger blir ÄNNU fattigare för ni kör hävstång med bostaden.

Man är bra blåst om man sitter och argumenterar här att HR är dyrare än BR i de här tiderna.

På kort sikt lönar sig säkert HR. Men boende för mig är något jag behöver livet ut och inget jag tänker på som aktier som är lättare att göra sig av med, när det går dåligt.

De flesta på bostadsmarknaden har varit där i många år och har på totalen tjänat betydligt mer än vad som förlorats de senaste månaderna.
Citera
2022-07-13, 21:08
Medlem
Citat:
Trots allt en väldig hög månadskostnad.

Bara om den realiseras. Planerar du bor kvar kvittar det totalt så länge inte ditt objekt faller mer relativt marknaden.
Citera
2022-07-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Bara om den realiseras. Planerar du bor kvar kvittar det totalt så länge inte ditt objekt faller mer relativt marknaden.
Väldigt hög månadskostnad ändå.
Går inte att komma ifrån.
Citera
2022-07-13, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Men räntehöjningarns är ju fortfarande på bokstav A. Kommer dubbelhöjningar nu slag i slag i flera år framåt....

Europa är i recession i detta nu. I USA förväntas negativ BNP kommande halvår. Marknaden prisar in räntesänkningar nästa år pga detta. Du kanske har sett långa räntor som sjunkit och banker har sänkt dessa på löpande band?
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-07-13 kl. 21:13.
Citera
2022-07-13, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
På kort sikt lönar sig säkert HR. Men boende för mig är något jag behöver livet ut och inget jag tänker på som aktier som är lättare att göra sig av med, när det går dåligt.

De flesta på bostadsmarknaden har varit där i många år och har på totalen tjänat betydligt mer än vad som förlorats de senaste månaderna.

Vette fan.

Jag är plus 40 och alltid ägt mina fastigheter och tjänat gott på det..

Men med tanke på att vi numera tar in plus 150k araber/negrer varje år så är jag jävligt tveksam att detta kommer funka

Tänker sälja allt och satsa allt på crypto och aktier.

Att äga fastigheter/skog i Sverige om några år är självmord.
Citera
2022-07-13, 21:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Europa är i recession i detta nu. I USA förväntas negativ BNP kommande halvår. Marknaden prisar in räntesänkningar nästa år pga detta. Du kanske har sett långa räntor som sjunkit och banker har sänkt dessa på löpande band?
Mindre justeringar har skett men nu slog den amerikanska inflationen rekord igen och FED lär höja rejält nästa gång. Vi får väl se var den svenska inflationen landar på, men är en också på fel sida om förväntningarna så lät det minst bli 50 punkter igen vid nästa RB möte.
Inflation är direkt systemhotande på sikt så vi lär få se stigande räntor under det kommande året.
När räntorna väl börjar att sjunka så lär arbetslösheten redan ha börjat att stiga och varslen står som spön i backen, det lär rinna konsultblod längs med gator och torg.
Citera
2022-07-13, 21:22
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Precis som med aktier, du har inte förlorat något förens du säljer.

Citat:
Idiotiskt påstående även när det gäller aktier.

Nej. Det är ett mycket korrekt påstående med bostäder i alla fall.

Det är en sjuhelvetes logistik och diverse transaktionskostnader associerade med att flytta ifrån en bostad. Särskilt fastigheter (äganderätter). Så beroende på hur stort prisfall man än vet kommer i sin kristallkula kan det ändå vara värt att slippa stress/transaktionskostnader och inte sälja.

För att inte tala om att bostäder är mer eller mindre unika objekt. Icke-fungibla och med låg likviditet. Olika bostäder kan ha väldigt olika monetära värden för olika personer. Det kan vara ett hus som går i släkten, ett hus som ligger granne med folk man byggt upp sociala relationer med, den perfekta utsikten i ett visst grannskap etc.

Bostäder har man inte förlorat något monetärt på innan de faktiskt säljs och däremellan kan en eventuellt förlust ändå vara värt det.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-07-13 kl. 21:26.
Citera
2022-07-13, 21:24
Medlem
Citat:
Väldigt hög månadskostnad ändå.
Går inte att komma ifrån.

Nej det är ingen kostnad förrän du eventuellt sålt din bostad. Du måste också sälja den till förlust mot vad du köpte den för.

Köper du en aktie imorgon värd 1 kr som ökar till 100 kr och sedan när du säljer sjunkit till 50 kr har du en intäkt på 49 kr. Inte en kostnad på 50 kr
Citera
2022-07-13, 21:26
Medlem
Citat:
Fortfarande kommer ägt boende vara billigare än hyrt boende 19 av 20 år. Än idag, trots räntehöjningar, är det billigare att äga sitt boende än hyra. Finns ju däremot en positiv sak med hyra och det är uppsägningstiden. Bortsett från detta finns det inga som helst fördelar med hyrt boende.
tills man säljer?
Om man köpte ett hus 2021 för 5 miljoner och tvingas sälja av olka anledningar och man bara får 4,5 miljoner. Då har man en skuld på 500 000, förvisso till låg ränta, men ändå pengar som man ligger minus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in