Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Om Bitcoin inte har något "substansvärde" varför är den just nu värd $19 700/BTC? Valutor har det värde som marknaden anser att de har och det är likadant med Bitcoin. Uppfinningen Bitcoin är mycket smartare än uppfinningen traditionella pengar/mynt/sedlar som har urartat fullständigt sedan flera decennier. US FED har tryckt in flera trillioner dollar i ekonomin helt utan någon annan grund än att de kan göra så utan att någon agerar. Har du missat quantitative easing? Ändå är det detta alternativ du sitter och försvarar med näbbar och klor? Varför? Försök köra samma bedrägeri med Bitcoin - det går inte

Folk kommer till slut att lära sig och förstå skillnaden på bedrägeripengar och riktiga pengar som inte kan förfalskas eller styras av politiker. Det är helt oundvikligt som jag ser det.
Marknadspris och substansvärde är två olika saker. Jag försvarar inte fiat, utan ifrågasätter Bitcoin-hajpen. Förövrigt har Bitcoin-lagen i El Salvador, som tvingar företag att acceptera Bitcoin som betalningsmedel, gjort Bitcoin till fiat, men det är det få bitcoiners som upprörts av. Så länge
number go up är man beredd att acceptera det mesta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Med facit i hand är det ju lätt att säga det ena eller andra.
Men att säga 100k när vi står på 68k är väl inte värre än de som säger att vi skall ner till 10k från dagens nivåer?
Det borde inte ha varit omöjligt att förutspå en nedgång. Men framför allt borde man ju ha förutspått möjligheten av en nedgång.
Det jag vänder mig emot är mycket sättet man gjort sina förutsägelser på, med hundraprocentig säkerhet om sådant man inte kan vara säker på, grundat i otydliga mönster ("ingen som hållit Bitcoin i fyra år har någonsin förlorat pengar!"). Inga andra finansprofiler har gått så all in på sina övertygelser som Bitcoin-profilerna gjort, så nu borde verkligen vara en tid för ödmjukhet och eftertanke. Men det har jag inte sett något spår av, förutom från Mårten Andersson(!).
Även om man inte vill säga att man haft fel om priset, eftersom det såklart kan stiga igen, borde man i alla fall erkänna att narrativet om Bitcoin som ett skydd mot inflation och som en tillgång utanför den övriga ekonomin var helt genomruttet.