2022-07-13, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Quetiapin, bör räcka med 25-50 mg. Rätt så snäll halveringstid på 7 h.
Skrivs i första hand ut som antipsykotiska men som off-label i mindre doser till sömn.
Jag har ätit den i doser 25-75 mg i fyra år. Inget annat har fått mig att sova så gott som den.
Den kan du fråga om med tanker på att missbruksproblematiken är lika med noll med den.

Ingen vettig människa som skulle vilja ha en antipsykotisk medicin dock bara för att kunna sova. Äckliga bieffekter på den medicinen också om man har otur, psyk försökte trycka den skiten på mig , jag hämtade aldrig ut medicinen och kommer aldrig göra det.
Citera
2022-07-13, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobthebear
Värdelös för vissa, har melatonin på recept, 5mgare, kan käka 10 stycken 2-3 tim före jag går och lägger mig och det biter inte ett skit. Onödig substans också då kroppen redan producerar melatonin så fort du släcker ned hemma

Melatonin gör inte dig trött.

Mer melatonin ger inte alltid bättre effekt.

Melatonin funkar i 30-60 minuter efter intag, allt efter 60 minuter är waste.

Käka melatonin, 20 minuter senare lägger du dig och stänger ögonen. Sen fokuserar du på bilderna som kommer upp i hjärnan och flyter med de. Helt plötsligt vaknar du nästa dag.

Men melatonin är fortfarande mild medicin men funkar för de med mindre sömn problem.
Senast redigerad av TrixNe 2022-07-13 kl. 01:04.
Citera
2022-07-13, 01:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Värdelös för vissa, har melatonin på recept, 5mgare, kan käka 10 stycken 2-3 tim före jag går och lägger mig och det biter inte ett skit. Onödig substans också då kroppen redan producerar melatonin så fort du släcker ned hemma

Okunnigt och ignorant inlägg från din sida.

Fungerar otroligt bra för många, är väl beprövat och dessutom en naturlig kroppsegen substans. Fungerar alldeles utmärkt för många av de som av olika anledningar inte själva har tillräckligt melatoninproduktion. Skulle det vara som du säger så skulle all medicinering vara meningslös, eftersom alla friska människor klarar sig utan mediciner

Kanske läge för dig att inse att bara för att du är ett hopplöst ohjälpligt unikum så kan mediciner som är bortkastade på dig ändå fungera alldeles utmärkt för andra.
Senast redigerad av trngw 2022-07-13 kl. 01:11.
Citera
2022-07-13, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammenil0
Har under 1 år nu testat på olika sömntabletter från psykakuten (pga svårigheter att sova pga ångest) bl.a. Lergigan, mirtazapin, propovan och Theralen (ingen av dessa har gett önskad effekt - vaknar upp ännu tröttare bara)

Behöver sömntablett 1 gång i veckan typ för o få ordentligt med sömn.

Finns det någon som har tips på någon sömntablett som funkar (får man fråga efter en viss typ av läkemedel eller kommer läkaren neka ens förslag då?) eller måste man bara testa sig fram?
Om du är en normal person och bara behöver sömntabletter ca en gång per vecka så torde det inte vara omöjligt att få Imovane (narkotikaklassad Z analog och släkt med Bensodiazepinerna) utskriven.

7,5 mg borde räcka och om det inte gör det så kombinera med antingen 2 st propavan eller 2 ml Theralen.

Tokvägrar dom att skriva ut något narkotikaklassat så be om snabbverkande Quetiapine (antipsykosmedicin med extremt sederande egenskaper), somnar och sover gott gör du det är bara en doseringsfråga. Den absolut bästa sömnmedicinen som inte är klassad enligt mig och jag har testat ALLT.

Sista utvägen är Nozinan (extremt gammal antipsykosmedicin som idag endast används som sömnmedel då det har EXTREMT sederande egenskaper). Slocknar gör du men du kommer må som en drogad dreglande zombie dagen efter.

Edit: Såg nu att du faktiskt sover på dina mediciner men vaknar upp ännu tröttare.

Då är det nog bara narkotikaklassade mediciner tex Imovane eller Stilnoct (insomningstabletter) som gäller för att slippa bakfyllan som de icke klassade preparaten ger eller valfri Bensodiazepin i lagom dos men det får du inte ut om du inte lider av extrem insomnia som undertecknad.

Ett tips: Nämn ingen specifik narkotikaklassad medicin som du vill ha för då upplevs du som drogsökande och det är inte bra utan förklara vilka biverkningar du får av dina nuvarande mediciner och att du inte kan fungera normalt på dem så kommer någon barmhärtig läkare kanske skriva ett recept på typ Stilnoct eller Imovane.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-07-13 kl. 01:43.
Citera
2022-07-13, 01:48
Medlem
Koettbullens avatar
Citat:

Du ska ta max 0,3 mg - 1,0 mg melatonin. Forskning visar att högre dos än så har motsatt effekt.
Citera
2022-07-13, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Är inte det typ som xanor? Jag vaknar på de efter några timmar. Duger inte och är väldigt beroendeframkallande. Passa er!
Funkar skitbra om man grundar med 2 mg Iktorivil, 2 st Propavan, 2 ml Theralen, 5 mg Melatonin och toppar med 0.25 - 0.5 mg Xanor i nödfall.

Dock så gör jag det för sällan och sömnen blir lidande så min doktor brukar tjata på mig att inte snåla så mycket med just Xanoren som jag gör, han är väldigt tydlig på just den punkten.
Citera
2022-07-13, 02:05
Medlem
Citat:
Det son funkar bäst är imovane eller zopiklon, men de skrivet inte ut det längre. Testa den svarta marknaden. Finns även livsstilen som du kan titta på. Lägg ner röken och kröken och motionera.
Jo de skrivs ut men de har blivit restriktivare de sista åren. Känner minst fem pers som antingen har Zopiklon eller Zolpidem v.b eller ståendes till natten.

Hade både Zopiklon och Zolpidem ståendes till natten tillsammans med ca 7 andra preparat under tre års tid innan jag blev uppgraderad till Nitrazepam och hade det ståendes till natten i ett år innan det avregistrerades.

Växlade mellan Zopiklon och Zolpidem från vecka till vecka för att hålla nere toleransen enligt doktorns order och det funkade faktiskt.

Nu tvingas jag sova på en Cocktail som innehåller både Iktorivil samt en del annat och i värsta fall toppa med 0.5 mg Xanor om jag inte slocknar.

Sover dock bättre på Xanor än Nitrazepam så jag klagar inte.
Citera
2022-07-13, 02:10
Medlem
Citat:
Från verkligheten. Men jag är säker på att det finns undantag. Jag får det inte, trots ganska svåra sömnproblem, hyfsat jobb osv. Har du några tips på hur får du gärna PMa.
Har du väldokumenterad kronisk insomnia av den typen som gör att du sover max en timme per dygn och det resulterar i förlorat jobb, flickvän, bostad, ett par självmordsförsök samt x antal inläggningar på slutenpsyk där du bara ligger och skakar halvt psykotisk av sömnbrist på en brits och inget annat släcker dig än narkotikaklassade preparat så får du det men det skall som sagt mycket till.
Citera
2022-07-13, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Okunnigt och ignorant inlägg från din sida.

Fungerar otroligt bra för många, är väl beprövat och dessutom en naturlig kroppsegen substans. Fungerar alldeles utmärkt för många av de som av olika anledningar inte själva har tillräckligt melatoninproduktion. Skulle det vara som du säger så skulle all medicinering vara meningslös, eftersom alla friska människor klarar sig utan mediciner

Kanske läge för dig att inse att bara för att du är ett hopplöst ohjälpligt unikum så kan mediciner som är bortkastade på dig ändå fungera alldeles utmärkt för andra.

Har jag sagt att det inte hjälper alla? nej jag sa att det är en värdelös substans för VISSA personer.
Senast redigerad av Bobthebear 2022-07-13 kl. 02:16.
Citera
2022-07-13, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Melatonin gör inte dig trött.

Mer melatonin ger inte alltid bättre effekt.

Melatonin funkar i 30-60 minuter efter intag, allt efter 60 minuter är waste.

Käka melatonin, 20 minuter senare lägger du dig och stänger ögonen. Sen fokuserar du på bilderna som kommer upp i hjärnan och flyter med de. Helt plötsligt vaknar du nästa dag.

Men melatonin är fortfarande mild medicin men funkar för de med mindre sömn problem.

Och varför säger min läkare att man ska ta dom 2 tim före sömn då?
Citera
2022-07-13, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Du ska ta max 0,3 mg - 1,0 mg melatonin. Forskning visar att högre dos än så har motsatt effekt.

Varför tillverkar dom melatonin tabletter med 5MG då? i övrigt så har melatonin inte allt för bra upptagningsförmåga i magen. en tablett på 3 MG kommer inte motsvara att kroppen tar upp 3 MG melatonin. Och sen har jag provat att käka endast 1 tablett tidigare också, det fungerande inte för 5 öre då heller, så att forskning visar på motsatt effekt spelar inte någon som helst roll i mitt fall iaf då jag provade ta dom i minsta möjliga dosering utan något som helst resultat. Vill man ha bäst upptagningsförmåga av melatonin ska det smältas i munnen.
Citera
2022-07-13, 02:14
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammenil0
Får man det genom o bara fråga läkaren om de?

Jag blev erbjuden imovane för mina sömnsvårigheter och ADHD, tyckte de var helt galet att de var så lätt, sånt ska man inte hooka folk på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in